#RenkuosiKasTikra – ne tik per šventes
Kalėdiniu periodu, kuomet prekyba itin suaktyvėjusi, padirbinių gamintojams bei platintojams – tikros šventės, mat dėl neatidumo, o kartais ir tikslingai, gyventojai dažniau nei įprastai vietoj originalių rūbų ir avalynės, žaislų, elektronikos prekių, kosmetikos ar parfumerijos produktų įsigyja klastočių. Rečiau, tačiau jų pasitaiko net ir maisto produktų ir gėrimų srityje.
Ar žinojote, kad...
Dėl galimų intelektinės nuosavybės teisių pažeidimų Lietuvos Respublikos muitinėje 2023 m. sulaikytų prekių skaičius perkopė 339 tūkst.
2023 m.* ES buvo konfiskuota apie 152 mln. klastočių vienetų, kurių vertė siekė 3,4 mlrd. eurų – tai net 68 proc. daugiau nei 2022 m.
Klastotes lietuviai perka ir tikslingai
2024 metų gruodžio mėn. Valstybinio patentų biuro ir Delfi.lt atlikta apklausa atskleidė, kad net 20 proc. apklaustųjų dovanų yra gavę padirbinį, o 10 proc. apklausos dalyvių teko patiems dovanoti klastotę apie tai žinant. Įdomu tai, kad net 49 proc. respondentų, gavę dovanų klastotę, į tai reaguotų teigiamai, jei pati dovana jiems patiktų. Vis tik patys dovanodami klastotę, net jei gaminys atrodytų identiškas tikrajam, gerai jaustųsi tik 31 proc. apklausos dalyvių.
Tai, kad prekių klastojimas yra intelektinės nuosavybės pažeidimas, apklausoje teigė žinantys 91 proc. apklausos dalyvių. Tačiau sąmoningai pirktų padirbtą produktą, jei jis būtų kokybiškas, bet gerokai pigesnis už originalą, 52 proc. žmonių, o netyčia klastotę įsigiję, skundą atitinkamoms institucijoms pateiktų tik 18 proc. respondentų.
Saugodami savo intelektinę nuosavybę, saugote ir auginate savo verslą
#RenkuosiKasTikra skatina atkreipti ne tik visuomenės, bet ir kūrėjų bei verslo dėmesį į intelektinės nuosavybės apsaugos svarbą.
Ieškant išskirtinio pavadinimo savo prekių ženklui, kuriant dizainą, išradimą ar kitą kūrinį, kartais tenka praleisti dienas, savaitės, mėnesius ar net metus. Tam, kad įdirbis nebūtų bergždžias, pasirūpinkite savo intelektinės nuosavybės apsauga. Tik tinkamai apsaugota intelektinė nuosavybė suteikia teisines priemones ginti jos savininko teises.
Prieš registruojant prekių ženklą, dizainą ar patentuojant išradimą įsitikinkite, ar Jūsų konkurentai neužregistravę panašių ar tapačių intelektinės nuosavybės objektų į jūsų planuojamus registruoti.
Pramoninės nuosavybės objektai, tokie kaip išradimai, prekių ženklai, dizainas, saugomi tik nuo registracijos momento, todėl realizavus savo idėją, dizainą ar prekių ženklą užregistruokite, o išradimus patentuokite.
Tinkama intelektinės nuosavybės apsauga padės užsitikrinti jūsų verslui konkurencinį pranašumą, lengvesnį investicijų pritraukimą, patikimesnę reputaciją. O sumaniai naudodami savo intelektinę nuosavybę, galite padidinti galimybes gauti papildomas pajamas parduodant, licencijuojant ar teikiant franšizę.
Ir prekių ženklams, ir gaminių receptūroms
Neretai gaminys gali būti apsaugotas keliais intelektinės nuosavybės apsaugos būdais: pažymint gaminį registruotu prekių ženklu, registruojant gaminio išorinį vaizdą kaip dizainą (net iki 100 to paties dizaino pavyzdžių vienoje paraiškoje), patentuojant išradimą.
Prekių ženklas yra skirtas identifikuoti konkretaus gamintojo prekes ar paslaugų teikėjo teikiamas paslaugas ir atskirti jas nuo kitų gamintojų prekių ar paslaugų teikėjų.
Prekių ženklų įstatyme numatyta, kad prekių ženklą gali sudaryti patys įvairiausi žymenys: žodžiai, asmenų vardai, pavardės, meniniai pseudonimai, juridinių asmenų pavadinimai, šūkiai, raidės, skaičiai, piešiniai, emblemos, erdvinės formos, spalvos, netgi garsas arba judesys.
„Visi žinome bent po keletą prekių ženklų, kuriuos vos pamatę suprantame, kokie tai bus gaminiai, kokia bus jų kokybė, savybės. Sėkmingo gaminio prekių ženklas yra įmonės reputacijos, reklamos priemonė. Toks ženklas gali tapti prekių ženklų klastotojų, siekiančių pasinaudoti jau sukurta gaminio reputacija ir neatidžiam vartotojui pasiūlyti savo gaminį, taikiniu. Turima registruota teisė į prekių ženklą leis nesudėtingai įrodyti savo teises ir jas apginti, taip „išgelbėjant“ įmonės investicijas į gaminio kūrimą ir populiarinimą“, – sako VPB atstovė.
Tuo atveju, kai yra sukuriamas gaminys, kuris yra naujas pasauliniu lygiu ir yra neakivaizdus atitinkamos techninės srities specialistams, jis ar jo gamybos būdas gali būti patentuojamas kaip išradimas. Patentą taip pat galima licencijuoti, tad tai gali palengvinti komercinių partnerių paiešką.
„Labai dažnai smulkieji verslininkai gamina įvairius maisto produktus, kurių receptą ar paruošimo būdą būna sugalvoję patys. Tokios originalios ir dar niekam kitam nepriklausančios receptūros taip pat gali būti patentuojamos kaip išradimai, patento paraiškoje aprašant tiek gaminio sudėtį, tiek ir jo gamybos būdą“, – teigia VPB direktirė Vita Kascėnė.
Jos teigimu, išradimas gali būti naudojamas rinkoje ir nepatentuotas, tačiau patentas suteikia išimtinę teisę į išradimą. Tai reiškia, kad tik patento savininkas, ar kitas asmuo patento savininko sutikimu, turi teisę gaminti, parduoti ar kitaip naudoti išradimą bei neleisti konkurentams gaminti ir/ar parduoti patentu apsaugotų gaminių.
Prekių ženklų ir dizaino skyriaus vedėja Digna Zinkevičienė primena, kad dizaino, prekių ženklo ar išradimo teisine apsauga verta pasirūpinti dar prieš pateikiant gaminį rinkai. Laiku to nepadarius nesąžiningi konkurentai gali pasisavinti ne tik neapsaugotą intelektinę nuosavybę, bet ir teisę į ją, pirmesni už tikrąjį kūrėją kreipdamiesi į Valstybinį patentų biurą dėl jos apsaugos.
Dauguma Lietuvos verslininkų supranta intelektinės nuosavybės svarbą ir renkasi jos registraciją.
Šiuo metu Valstybinio patentų biuro vykdoma kampanija #RenkuosiKasTikra yra skirta atkreipti visuomenės ir verslo dėmesį į intelektinės nuosavybės apsaugos svarbą. Svarbu suprasti, kad klastotės daro žalą ne tik intelektinės nuosavybės kūrėjams, bet ir ekonomikai, o kartu – visuomenei bei kiekvienam gyventojui.