Kaip teigia Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Mokymo skyriaus viršininkas Gintaras Paulauskas, Lietuvoje kasdien sudega po 3-4 automobilius. Specialistas pastebi, kad dažniausiai užsiliepsnoja senesni nei 10 metų arba nauji, tačiau po avarijos remontuoti, automobiliai.
„Jeigu automobilio kėbulas buvo pažeistas, deformuotas, ir yra atitaisomas kažkokiam garažiuke ar nesertifikuotoje įstaigoje, didelė tikimybė, kad laidai, kurie eina per metalines konstrukcijas ir normalioje būsenoje turėtų būti apsaugoti papildoma gumine tarpine, to nebus padaryta“, – aiškina specialistas.
Ugniagesys siūlo suklusti vairuotojams, negalintiems ryte užvesti automobilio, mat tai pirmas ženklas, kad kažkur yra elektros nuotėkis, o tai greitai gali baigtis automobilio užsiliepsnojimu.
„Jeigu automobiliui 10 ir daugiau metų ir jūs ryte negalite jo užvesti, nors akumuliatorius yra naujas arba tvarkingas, tai yra pirmas ženklas, kad kažkur tai yra elektros nuotėkis, trumpas jungimas. Reikia kreiptis į elektrikus tam, kad jie nustatytų, kurioj vietoj yra tas trumpas jungimas, nes kitas žingsnis yra automobilio gaisras“, – įspėja G. Paulauskas.
Net ir tuo atveju, jei jūsų automobilis yra naujas ir nepatyręs avarijos pašnekovas pataria pasirūpinti tinkamu gesintuvu. Jis taip pat pataria gesintuvą pirkti specializuotuose parduotuvėse.
„Nerekomenduojama automobilyje turėti vandens putų gesintuvo. Automobilis stovi lauke ir žiemą vanduo esantis šitame gesintuve užšals, todėl jūs neturėsite jokios efektyvios gesinimo priemonės. Angliarūgštės gesintuvas yra geresnis pasirinkimas, bet reikia turėti omenyje, kad angliarūgštė išeidama pro difuzorių atšąla ir yra labai nepatogu su tokiu gesintuvu gesinti todėl, kad iš difuzoriaus išeina gana plati angliarūgštės čiurkšlė. Todėl mano rekomendacija yra miltelių gesintuvas. Tai yra universali gesinimo priemonė, kuria jūs galite gesinti bet kokį gaisrą“, – gesintuvų skirtumus vardija ekspertas.
Paklaustas, kokių veiksmų vairuotojas turėtų imtis supratęs, kad jo automobilis užsiliepsojo, specialistas įvardija itin pavojingą, tačiau ne taip retai daromą klaidą:„Jeigu jūsų automobilis užsidegė, nevažiuokite į degalinę gesint automobilio. Degalinė skirta ne tam, kad atvažiuot su degančiu automobiliu.“
G. Paulausko teigimu, svarbiausia, kad užsiliepsnojus automobiliui vairuotojas nepultų į paniką ir sustotų kelkraštyje. Anot jo, jei automobilis yra su mechanine pavarų dėže, svarbu išjungti bėgį. Jeigu pavarų dėžė automatinė, reikėtų nustatyti „parking“ padėtį.
„Išjunkite degimą, bet neištraukite raktelio, kad vairas būtų laisvas, kad reikalui esant galėtumėte automobilį pavairuoti, ir užtraukite rankinį stabdį. Po to būtinai paskambinkite telefonu 112 ir iškvieskite gelbėtojus. Jeigu gaisro priežastis yra kuro sistemos nesandarumas ir kuras teka iš vamzdelių į variklio skyrių, išjungus degimą toks kuro ištekėjimas yra sustabdomas ir gaisro plitimas yra apribojamas. Jeigu priežastis yra elektros instaliacijos gedimas, tokiu atveju išjungus degimą reikėtų atjungt akumuliatorių“, – aiškina specialistas.
Ugniagesys atkreipia dėmesį, kad gesinti automobilį pradėti reikėtų tik jau iškvietus pagalbą.
„Gesinant automobilį atminkite – negalima iš karto atidaryti variklio dangčio pilnai. Atidarius variklio dangtį susidaro trauka ir didelė liepsna. Šita liepsna neleis jums prieiti arčiau ir sėkmingai gesinti automobilio, todėl mano rekomendacija būtų tokia – pirmiausia patraukite rankenėlę tam, kad atidaryti variklio dangtį. Jisai truputėlį pasikelia, tada į tą tarpą tarp variklio dangčio ir sparno iš vienos ir iš kitos pusės įpurkškite gesinimo medžiagą“, – sako G. Paulauskas.
Po šio žingsnio, anot jo, jau galima pilnai atidaryti variklio dangtį ir gesinti tose vietose, kur likęs degimas.