Paaiškėjo, kad incidento metu automobilyje buvo trys jaunuoliai, du iš jų buvo sužaloti ir perduoti į medikų rankas. Įvykio vietoje liko vienas keleivis, kuris žurnalistams pasakojo, jog nuomotą automobilį vairavo teisių net neturintis 18-metis jo draugas.
Keleivio teigimu, avariją padaręs vairuotojas norėjo „pasirodyti prieš draugus“ ir nesuvaldė automobilio. Pirminiais duomenimis, automobilį vairavęs jaunuolis buvo blaivus.
„CityBee“ atstovai tikina, kad labai atidžiai tikrina vairuotojus, kurie nuomojasi automobilį, tačiau psichologai pastebi, kad nuomojami automobiliai, vairuojami nepatyrusių vairuotojų, nė neženklinami 2 metų vairavimo stažo neturintiems privalomu ženklu – žaliu klevo lapu.
Problemą mato ne nuomos taisyklėse, o vairuotojų elgesyje
DELFI susisiekus su automobilių nuomos paslaugą teikiančia bendrove UAB „Prime Leasing“, kuriai ir priklauso nuomojami automobiliai, atstovai patikino, jog problema ne nuomos sąlygose, o jaunų, mažai patirties turinčių vairuotojų elgesyje.
„Problemą įžvelgiame platesniu mastu – neatsakingame jaunuolių elgesyje, kartais netgi pervertinant savo įgūdžius vairuoti bet kokią transporto priemonę. Manome, kad švietimas apie saugų ir pamatuotą elgesį kelyje galėtų būti vienas iš sprendimo būdų.
Būtina atkreipti visuomenės dėmesį bei viešai kalbėti apie tai, jog vairavimas ne pagal kelių eismo taisykles yra nusikaltimas, o svarbiausia, tai kelia grėsmę ne tik vairuojančiam asmeniui, tačiau lygiai taip pat ir kitiems eismo dalyviams.
Įstatyminis griežtinimas galėtų būti vienas iš galimų variantų, tačiau nesiimame komentuoti šiuo metu galiojančių teisės aktų“, - paklaustas, kaip būtų galima spęsti šią problemą, komentavo „CityBee“ direktorius Aurimas Drūtys.
Anot jo, įmonė siekia maksimaliai apsisaugoti nuo galimų neteisėtų veiksmų, todėl išsinuomojant automobilį e-bankininkystės pagalba tikrinama vairuotojo tapatybė, jo pažymėjimo duomenys.
„Esant bent menkiausiam neatitikimui „CityBee“ paslauga yra neteikiama. Taip pat vairuotojo pažymėjimo galiojimas tikrinamas prieš kiekvieną „CityBee“ automobilio rezervaciją“, - tikino įmonės direktorius.
Žala – 20 000 eurų
Automobilių nuomos įmonė kol kas neturi tikslių duomenų, kokia žala buvo padaryti avarijos metu, tačiau skaičiuoja, kad apytiksliai ji turėtų siekti 20 tūkst. eurų.
„Pagal sutartį, užsiregistravęs vartotojas yra atsakingas už automobilį visą juo naudojimosi laiką. Šiuo atveju, kadangi vienas registruotas vartotojas perleido teisę automobilį vairuoti neregistruotam vairuotojui, kas yra draudžiama pagal sutarties taisykles, žala atitenka vartotojui, kurio vardu buvo naudotasi automobiliu“, - teigia A. Drūtys.
Vaikinui finansinės naštos nepalengvins ir draudimas, mat automobilį vairavo tam teisės neturintis asmuo. Draudikai atkreipia dėmesį, kad visa tai, kam atitenka žala incidento atveju ir kada automobiliui galioja ar negalioja draudimas nurodoma nuomos sutartyje, tačiau tik retas nuomininkas ją perskaito.
„Jei, pavyzdžiui, automobilis yra draustas kasko draudimu, pagal standartines „Lietuvos draudimo“ kasko draudimo taisykles neteisėtas automobilio valdymas yra pripažįstamas nedraudžiamuoju įvykiu ir išmoka nemokama. Tačiau nuomos bendrovės gali taikyti ir papildomos apribojimus, pavyzdžiui, nustatyti, kad automobilį gali vairuoti tik tas žmogus, kuris jį išsinuomojo ir jokiais atvejais negalima jo perduoti valdyti kitam. Visa tai paprastai būna surašyta taisyklėse arba sutartyse, kurias dažnas, deja, pasirašo ar su jomis sutinka internete, net neskaitydamas“, - teigia „Lietuvos draudimo“ atstovė ryšiams su visuomene Ingrida Žaltauskaitė.
Ne pirmas kartas
Tai jau ne pirmas kartas, kai išnuomoti „CityBee“ automobiliai pakliūva į trumpą vairavimo stažą turinčių ir atsakomybės jausmo stokojančių asmenų rankas. 2015 birželį reido metu pareigūnai sulaikė jaunuolį, kuris vairavo girtas. Jam nustatytas 1,14 prom girtumas. Dar 2015 metų rugsėjį įvyko kone identiškas incidentas – Vilniaus pakraštyje 19-mečio nesuvaldytas nuomotas automobilis nulėkė nuo kelio ir tėškėsi į medžius.
Tąkart iš automobilio liko tik metalo laužo krūva, tačiau vairuotojas per stebuklą liko sveikas. Atvykus policijos pareigūnams paaiškėjo, kad jis dar ir neblaivus. Jam nustatytas 0,72 prom. Girtumas. Kadangi vaikinas vairavo neblaivus, jam ne tik buvo atimtas vairuotojo pažymėjimas, bet ir teko padengti nuostolius, padarytus automobilių nuomos įmonei mat draudimo išmoka dėl vairavimo išgėrus nebuvo sumokėta.
Mykolo Riomerio universiteto profesorius, psichoterapeutas Gediminas Navaitis įsitikinęs, kad tokių incidentu priežastis viena – neišugdytas jaunų žmonių atsakomybės pojūtis.
„Šiuo atveju kalbame apie gana jaunus žmones. Tokių žmonių atsakingumo lygis dažnai nėra aukštas. Jie dažnai elgiasi kaip paaugliai, kurie yra psichologiškai prieštaringoj situacijoj, nes jie yra mažai atsakingi, bet jau nori, kad su jais elgtųsi kaip su atsakingais suaugusiais. Šiuo atveju lemiantis veiksnys buvo tų žmonių jaunas amžius ir paaugliškas elgesys“, - sako G. Navaitis.
Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad nėra matęs nuomoto automobilio paženklinto žaliu klevo lapu, kuris kitus vairuotojus įspėtų, jog automobilį valdo mažai patyręs asmuo. Savaitgalį įvykusiame eismo įvykio nuotraukose nepatyrusiam vairuotojui privalomo ženklo taip pat nėra.
„Šiandien turim ribojimą, kad įgijus teisę vairuoti du metus reikia turėti ženklą, kad tai yra mažiau patyręs vairuotojas. Klausimas, kaip yra reglamentuojami išnuomoto automobilio ženklinimas, jeigu jį vairuoja nepatyręs vairuotojas? Man regis, ten jokio ženklo ant išnuomoto automobilio nėra. Tai akivaizdžiai prasilenkia su galiojančiais įstatymais,“ - svarsto psichoterapeutas.
A. Drūtys teigia, kad prieš išnuomojant automobilį vairuotojas supažindinamas su nuomos taisyklėmis, kuriose nurodyta, kad ženklu, skirtu 2 metų stažo neturintiems vairuotojams, nuomininkas turi pasirūpinti pats. Vis dėlto pašnekovas pripažįsta, kad po pastarųjų įvykių ketina imtis papildomų saugumo priemonių.
„Vartotojams sutartyje komunikuojame, kad vairuotojas, ketinantis pasinaudoti bendrovės teikiamomis paslaugomis, taip pat yra atsakingas ir už KET pažeidimus. Susidūrę su asmenimis, neturinčiais 2 metų vairavimo stažo, juos informuojame, jog pagal KET šiems vairuotojams yra taikoma pareigybė ant automobilio turėti klevo lapo ženklą, o reikiamais ženklais jie turėtų pasirūpinti patys. Atsižvelgiant į savaitgalį įvykusį įvykį, dėsime visas pastangas, kad „CityBee“ automobiliuose atsirastų galimybė kelionės metu vairuotojams, neturintiems 2 metų vairuotojo stažo, pasirinktinai paženklinti transporto priemonę klevo lapu“, - teigia A. Drūtys.
Anot jo, vairuotojai išsinuomoję automobilius į eismo įvykius patenka ar kitus KET pažeidimus padaro retai. Per 2015 metus esą buvo 3 tokie atvejai.
„Palyginus su tuo, kad turime beveik 30 000 registruotų vartotojų, tokio pobūdžio auto įvykiai nesudaro 1 procento“, - tikino pašnekovas.
Ar svetimus daiktus saugom mažiau?
O gal vis dėlto panašias avarijas lemia ne tik vairuotojo amžius bei patirtis, bet ir žmonių polinkis nuomotus ar skolintus daiktus saugoti mažiau? Psichologai teigia, kad tokią tendenciją įžvelgti galima, tačiau ji toli gražu pritaikoma ne visiems.
„Pavyzdžiui, kad ir viešbučio kambarį, gali prišiukšlinti kiek nori, pridėmėti, bet jeigu savo namuose – pats tvarkysi. Tai čia kaip ir savaime aišku, kad kai laikai savo teritorija, tai prisiimi atsakomybę. Gal šiukšlinimo atžvilgiu labiausiai matosi, kad žmonės būtent tai, kas priklauso jiems, ką jie supranta kaip savo, elgiasi daug atsakingiau ir kruopščiau. Pavyzdžiui, vaikai, kur jų daiktai, tai saugo, kur tėvų daiktai, tai kaip nori, taip elgiasi“, - teigia psichologė Genovaitė Petronienė.
Anot jos, žmonės atsipalaiduoja ir tuomet, kai mano, kad net padarius finansinę žalą, ją atlygins kažkas kitas ir jokių padarinių dėl sukelto incidento nebus: „Būtent tai, kad draudimas apmokės, labai atpalaiduoja žmones. Ypač, kad ne savo mašina ir tas draudimas apmokės. Jei būtų nuosava, tuomet turėtum kažkur vežti, rūpintis, draudimo įmoka padidės. Jeigu tai būtų tiesiog draugo mašina, aš nemanau, kad būtų įvykę taip pat“.
Tuo tarpu G. Navaitis mano, kad viskas priklauso nuo paties žmogaus, jo vertybių ir kaip jis yra auklėtas.
„Vieni labiau rūpinasi savo daiktais, kiti jaučia atsakomybę ir bijo priekaištų dėl to, kad jie kažką pasiskolino ar sugadino. Kokia proporcija yra tokių ir tokių, sunku pasakyti. Vieni jaučia atsakomybę prieš kitus ir labiau saugo pasiskolintus daiktus, kiti labiau nusikreipia į save, į savo aplinką ir labiau saugo savo daiktus.
Tai labai ryškiai matyti net ir vaikų ugdyme. Vieniems būna griežtesni reikalavimai kai su vaikais aplankomi giminės, artimieji arba kaip tik tie reikalavimai sumažėja, kad „ai, nekreipkit dėmesio, vaikai jūsų sode karstosi ir šakas laužo – tam jie ir yra vaikai“. Tuo tarpu savo sode neleidžia to daryti“, - aiškina psichoterapeutas.
Vėl norėjo pasirodyti
Savaitgalį su automobiliu į medį įsirėžęs vairuotojas, kaip teigė kartu važiavęs vaikinas, „norėjo pasirodyti prieš draugus“. Tai jau ne pirmas kartas, kai įspūdį draugams norintys padaryti jaunuoliai sukelia avarijas. Praėjusių metų spalį prieš merginą norėjęs pasirodyti 20-metis BMW vairuotojas pačiame Vilniaus centre nušlavė autobusų stotelę ir sužalojo 7 asmenis.
Po šio incidento įvaizdžio specialistas Giedrius Drukteinis DELFI komentavo, kad toks elgesys su vyriškumu neturi nieko bendro ir prisiminė dar 2011 metais paties sudarytą ir paviešintą sąrašą „11 dalykų, kuriais tu didžiuojiesi, ir kurie niekam nedaro jokio įspūdžio“.
Šiame sąraše 4 skaičiumi pažymėtas dalykas „Kokį didelį greitį išvystai mieste ar autostradoje“. „Kur kas daugiau apie Tave pasako tai, kaip laikaisi Kelių eismo taisyklių ir kreipi dėmesį į kelio ženklus“, - tuomet rašė G. Drukteinis.
Jis juokėsi, kad šis sąrašas netgi puikavosi Alytaus pataisos namų sienlaikraštyje. Žurnalistas, lektorius, etiketo ir įvaizdžio specialistas, visuomeninio elgesio tyrėjas pabrėžė, kad tokios nuomonės, kurią išdėstė savo sąraše, laikosi ir šiandien
Nors pašnekovas pripažino, kad, jo nuomone, informacija apie tokio pobūdžio avarijas susiformavusioms asmenybės įtakos nebedaro, neatmetė galimybės, kad jaunuoliai sėdantys už vairo po tokios informacijos bent šiek labiau pasveria savo elgesį: „Tikiu, kad jaunimas pamatęs tokias avarijas susimąstys, pradės laikytis KET ar laikytis saugaus greičio, galbūt pasirinks kitus metodus kaip įrodinėti merginai šaunumą ir vertę“.
DELFI primena, kad pagal KET taisykles draudžiama vairuoti transporto priemonę neturint tam teisės. Už šį pažeidimą gresia 289-434 eurų bauda arba areštas. Taip pat draudžiama perduoti transporto priemonę vairuoti tam asmeniui, kuris neturi tam teisės. Už šį pažeidimą gresia 57-115 eurų bauda. Sulaikytiems girtiems pradedantiems vairuotojams, kai nustatomas lengvas girtumo laipsnis, gali tekti pakloti nuo 231 iki 289 eurų baudą.