Beveik 7 metų vairavimo patirtį turintis vilnietis Martynas Tumas prisipažįsta, kad padangų keisti į žiemines neskuba ir delsia iki pat lapkričio 10 d. Vyras padangas pasikeičia vos tik prasidedant žieminių padangų sezonui.
Vis dėlto, ne visi vairuotojai delsia, pavyzdžiui, Tauragėje vairuojanti Eglė Grimalienė suskubo padangas pasikeisti dar spalio mėnesio viduryje.
„Padangas pakeičiau ankstėliau, kad po to nebūtų netikėtumų. Būna, staiga pašąla, o visi autoservisai užsiėmę. Be to, vienoje laidoje specialistas pasakojo, kad idealiausia keisti, kai vidutinė paros temperatūra yra apie 7oC“, – sako moteris.
Nenorėdama panašių netikėtumų, Šiauliuose vairuojanti Žydrė Čepulienė taip pat suskubo pasikeisti padangas iš anksto. Kiekvienam renkantis skirtingai, kyla klausimas: koks laikas iš tiesų tinkamiausias padangų keitimui? Kada ir pagal kokius kriterijus reikėtų išsirinkti žiemines padangas ir kokia dažniausiai daromų klaidų kaina?
Paskutinės dienos laukia ne visi
Autoserviso „Toptis“ direktorius Artūras Mačiūnas prisipažįsta, kad pats jau nuo spalio pradžios važiuoja su žieminėmis padangomis. Direktorius pastebi, kad spalio mėnesį dažniausiai iškrenta pirmasis sniegas, rytais gali pasitaikyti plikledžio, o kelio dangos temperatūra būna žema. Jo manymu, dėl to spalio vidurys buvo tinkamiausias laikas pasikeisti padangas į žiemines.
Žiemines padangas autoserviso direktorius rekomenduoja rinktis pagal tai, kokia kelio danga dažniausiai tenka važiuoti. Tinkamos padangos užtikrina saugumą kelyje – vairuotojams galima rinktis dygliuotas, minkšto ir kieto mišinio arba universalias žiemines padangas.
Dygliuotos padangos
Tinkamiausia kelio danga: apledėjusi, apsnigta. Padangos puikiai sukimba su šia danga tiek tiesiame kelyje, tiek posūkiuose. Stabdymo kelias, lyginant su minkšto ar kieto mišinio padangomis, trumpiausias.
Mažiau tinkama kelio danga: šlapia arba sausa. Ant tokios kelio dangos pailgėja stabdymo kelias. Didėjant greičiui sausame ar šlapiame kelyje, didėja ir nestabilumas. Padangos kelia triukšmą.
Kada rinktis: labai dažnai važinėjant apledėjusiais, prastai valomais keliais, taip pat gyvenant užmiestyje ir nuolat keliaujant sunkiai pravažiuojamomis vietomis.
Minkšto mišinio padangos
Tinkamiausia kelio danga: apsnigta, apledėjusi, esant didesniam (nuo -10oC) šalčiui. Minkšto mišinio padangos gerai sukimba su sniegu ir ledu, jos beveik neskleidžia triukšmo.
Mažiau tinkama kelio danga: šlapia arba sausa, kelio danga, nes ant jos padangos greičiau dyla, nestabilu važiuoti didesniu greičiu. Pailgėja stabdymo kelias.
Kada rinktis: norint važiuoti patogiai, be triukšmo, blaškančio dėmesį, žiemą važiuojant nedideliu greičiu, sinoptikams prognozuojant šaltą žiemą, su vyraujančia -10°C ir žemesne temperatūra.
Kieto mišinio padangos
Tinkamiausia kelio danga: šlapia arba sausa. Padangos geriausiai sukimba su šia danga net ir esant šlapdribai, stabilu važiuoti ir didesniu greičiu.
Mažiau tinkama kelio danga: apsnigta, apledėjusi, nes tuomet prailgėja stabdymo kelias.
Kada rinktis: žiemą dažniausiai važiuojant nuvalytais, pabarstytais keliais po miestą; automagistralėse, ypač jose keliaujant didesniu greičiu. Kai automobilis varomas priekiniais ratais (galiniais ratais varomų automobilių vairuotojams nereikėtų rinktis kieto mišinio padangų, nes ratai gali lengvai prasisukti dėl prasto sukibimo).
Pastebi važinėjimo nudilusiomis padangomis tendenciją
A. Mačiūnas įspėja, kad tuomet, kai žieminių padangų protektoriaus gylis siekia 4 mm ir mažiau, naudojamas žiemines padangas reikėtų keisti naujomis. Žiemos sezono metu lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis privalo būti didesnis nei 3 mm.
Autoserviso direktorius pabrėžia: kuo didesnis padangos protektoriaus gylis, tuo geresnis sukibimas su kelio danga bei automobilio valdymas. Taupumas vairuojant labiau nudilusiomis padangomis gali turėti įtakos vairuotojo ir automobilio keleivių saugumui, tad pašnekovas pataria rinktis protingai.
Perkantiems žiemines padangas teks pakloti 50-100 eurų
Tuo metu „Padangos plius“ direktorius Dainius Baniulis praneša, kad padangų kainos, lyginant su praėjusiais metais, išlieka tokios pačios.
„Padangų gamybai naudojamų žaliavų kainos kyla, pavyzdžiui, kaučiuko kaina išaugo apie 15 proc., lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, bet konkurencija Lietuvos ir viso pasaulio padangų rinkoje didėja. Todėl padangų kainos Lietuvoje išlieka tame pačiame lygyje, kaip ir praėjusiais metais“, – situaciją komentuoja pašnekovas.
Anot D. Baniulio, ekonominio lygio populiariausio išmatavimo 205/55R16 padangas šiuo metu galima įsigyti už 50 eurų, o už žinomų gamintojų, kurių padangų testuose užima aukščiausias vietas, reikės sumokėti apie 100 eurų.
„Nors kainos skiriasi du kartus, stabdymo kelias gali skirtis stipriai. Perkant padangas verta susimąstyti, ar pirkėjui svarbiau sutaupyti perkant ekonominės padangas, ar sumažinti avarijos riziką ir saugiai jaustis kelyje. Retai klientas pagalvoja, kad trumpesnis stabdymo kelias ekstremalioje situacijoje gali išgelbėti gyvybę arba išvengti išlaidų po avarijos“, – teigia įmonės direktorius.
D. Baniulis rekomenduoja padangas įsigyti specializuotose parduotuvėse, kuriose dirba patarti galintys specialistai.
„Klientui dažniausiai būna sunku pačiam išsirinkti padangas nežinant techninių savybių, kurios gali stipriai skirtis pagal automobilį. Padangų pardavėjas įvertins kliento poreikius ir automobilio specifikaciją ir parinks tinkamiausią padangą“, – tikina jis.
DELFI primena, kad, pagal dabartines KET nuostatas, eksploatuojant motorines transporto priemones, žieminės padangos privalomos nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. Kaip ir anksčiau, dygliuotomis žieminėmis padangomis aprūpinti automobiliai turi būti paženklinti apie tai informuojančiu „dyglio“ ženklu.