Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova pabrėžia, kad maksimalus leistinas greitis yra apskaičiuojamas, esant geroms eismo sąlygoms: sausa danga, geras matomumas, techniškai tvarkingas automobilis. Visai kitos taisyklės galioja, kai oro sąlygos yra apsunkintos: plikledis, atodrėkis, sniegas, lietus, besikeičiančios pliusinė ir minusinė oro temperatūros.
„Vairuotojai ne tik pamiršta, kad leistinas ir saugus greitis yra skirtingi dalykai, tačiau, pavyzdžiui, Vilniuje dažnai pastebiu, jog jau įprasta maksimalų leidžiamą greitį viršyti 20 km/val. Nežinau, kas tai lemia – nepamatuota drąsa, atsainumas taisyklėms?“ – retoriškai svarsto pašnekovė.
Pasak kelių eismo taisyklių specialistės, baudą už greičio viršijimą galima sumokėti, bet fizikos dėsnių pranokti neišeis, o toks taisyklių nepaisymas gali baigtis kur kas skaudesnėmis pasekmėmis – sveikatos sužalojimu ar gyvybės netekimu.
„Vairuotojai pamiršta, kad nesilaikydami saugaus greičio, gali sukelti eismo įvykį, kuriame gali žūti ar būti sužeisti žmonės – jie patys, jų artimieji, kiti eismo dalyviai. Ši žiema išmokė dar atsargiau vertinti greitį, kuriuo važiuojame, juk oro sąlygos išties prastos ir būtina vertinti net ne leistiną, tačiau būtent saugų greitį“, – sako vairavimo instruktorė.
Visos sąlygos yra svarbios
Oro sąlygos, automobilio techninė būklė ir vairuotojo atidumas yra trys dalykai, nuo kurių priklauso, ar pasirinktas greitis yra saugus. O. Židovlenkova pabrėžia, kad skirtumą tarp maksimalaus leistino greičio ir saugaus – kiekvienas vairuotojas turi vertinti individualiai.
„Vairuotojai turi žinoti savo automobilio techninį paruošimą, esant nepalankioms sąlygoms: padangų būklę, žibintų ryškumą ar net tokį paprastą dalyką kaip langų plovimo skystis ir valytuvai. Prieš kelionę būtų gerai žvilgtelti į lauko temperatūrą, tik taip galima numatyti plikledį. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į kelio dangą, ypač ant tiltų ir viadukų bei prie sankryžų, kur dažniausiai susidaro plikledis“, – pataria vairavimo instruktorė.
Ji pabrėžia, kad geriau yra nuvertinti savo sugebėjimus ir automobilį, nei pervertinti. Tik tokiu būdu galima pasiruošti netikėtoms situacijoms kelyje ir turėti laiko sureaguoti tinkamai.
„Viskas prasideda nuo tokių paprastų dalykų kaip stabdymas anksčiau ir saugus atstumas tarp transporto priemonių (didesnis nei vasarą). Noriu atkreipti dėmesį, kad dėl visų gerovės ir saugumo, artėjant prie pėsčiųjų perėjų, visada reikia atleisti greičio pedalą. Kelių eismo ženklai gali leisti važiuoti greičiau, bet pėstieji yra pažeidžiamiausi eismo dalyviai, ir dėl jų reikia būti itin atsargiems“, – sako O. Židovlenkova.
Pradedantieji ima blogą pavyzdį
Pašnekovė savo praktikoje pastebi, kad iš esmės visi mokiniai linkę laikytis saugaus greičio, nes kritiškai vertina savo sugebėjimus. Tačiau vien pernai daugiau nei 700 pradedančiųjų vairuotojų greitį viršijo daugiau nei 30 km/val.
„Kol mokosi, kol tai nauja – viskas gerai. Visgi, gavus vairuotojo pažymėjimą, jaunieji vairuotojai neretai pasiduoda „bandos jausmui“, jų nesustabdo ir piniginė bauda. Manau, kad prisideda jaunatviškas maksimalizmas. Aišku, amžius – tai ne viskas. Eismo taisykles neretai pažeidinėja ir jau patyrę vairuotojai. Gal, visgi, tai ir asmenybės, charakterio bruožas, pasąmoninis noras pažeidinėti taisykles“, – svarsto O. Židovlenkova.
Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.