Prieš kelis metus įvykusios siaubingos avarijos Rasa* vis dar negali pamiršti. Jauna moteris neslepia iki šiol su baime sėdanti prie vairo, ypač tuomet, kai kartu automobilyje veža ir savo sūnų.
„Tiesą sakant, net nespėjau susigaudyti, kaip viskas įvyko. Važiuojant pagrindiniu keliu į dešinį automobilio šoną trenkėsi iš šalutinio kelio atvažiuojanti lengvoji transporto priemonė. Nuo smūgio mano automobilis išlėkė į priešpriešinę eismo juostą, kurioje mus kliudė važiuojantis sunkvežimis. Vienintelė mintis, kuri sukosi galvoje tą akimirką, – ar gyvas mano vaikas, – pasakoja avariją išgyvenusi dvimečio sūnaus mama. – Automobilis buvo sumaitotas nepataisomai, bet tiek aš pati, tiek sūnus praktiškai nenukentėjome. Į įvykio vietą atskubėję medikai ir pareigūnai stebėjosi, kad gyvi likome kone dėl stebuklo, tik per plauką.“
Rasą ir jos sūnų išgelbėjo automobilyje įmontuotos saugos pagalvės ir mažylį nuo patirto smūgio apsaugojusi vaikiška kėdutė.
„Ne visi vaikai, ypač vyresnio amžiaus, mėgsta sėdėti automobilio kėdutėse, o tėvai numoja ranka į saugumą, klaidingai galvoja, kad nieko nenutiks. Po tokios nemalonios patirties noriu pasakyti visiems tėvams ir apskritai visiems vairuotojams: niekada negalite žinoti, kas nutiks kelyje. Juk ne viskas priklauso tik nuo jūsų. Mano atveju avarijos kaltininkė buvau ne aš, tačiau įvykus nelaimei jau nebebus svarbu, kas kaltas. Savo ir savo vaikų saugumu turime pasirūpinti patys,“ – sako Rasa ir pabrėžia, kad, perkant automobilinę kėdutę, svarbu išsirinkti išties kokybišką, pritaikytą vaiko amžiui, svoriui, išsiaiškinti, kokius saugumo testų reikalavimus ji atitinka.
Iki kada vaikus būtina vežioti automobilinėje kėdutėje?
Daugelis mano, kad vaikus vežti automobilinėje kėdutėje reikia iki tam tikro amžiaus. Esą aštuonių ar devynių metų vaikas jau pakankamai didelis, kad galėtų važiuoti prisegtas saugos diržais. Toks įsitikimas klaidingas ir keliantis pavojų vaiko sveikatai bei gyvybei.
Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad mažamečiai vaikai, kurių ūgis mažesnis nei 135 cm, privalo būti vežami prisegti jų ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis. Saugumo reikalavimas, atsižvelgiant į vaiko ūgį, numatytas ne be reikalo: automobilių saugumas testuojamas su didesnio ūgio manekenais, todėl ir automobilio saugos elementai pritaikyti tik atitinkamą ūgį pasiekusiems vaikams arba suaugusiems asmenims.
Net jei atrodo, kad saugos diržai mažametį laiko pakankamai tvirtai, pirmasis įspūdis gali būti klaidingas: susidūrimo su kliūtimi metu ties juosmeniu buvęs saugos diržas pasislenka ir vaikas gali tiesiog išslysti.
Kodėl kūdikiai turi būti vežami nugara į priekį?
Dėl savo kūno proporcijų, avarijos atveju maži vaikai ypač pažeidžiami. Kuo mažesnis vaikas, tuo proporcingai didesnė jo galva, lyginant su likusiu kūnu. Dėl nepakankamai tvirtų raumenų, kaklui sunku išlaikyti tokį svorį. Staigaus stabdymo ar susidūrimo su kliūtimi metu žmogaus kūnas palinksta į priekį, todėl maži vaikai turi būti vežami automobilinėje kėdutėje, pritvirtinus ją priešinga judėjimui kryptimi. Tokiu būdu avarinėje situacijoje vaiko kūnas ir galva turės tvirtą atramą, sumažės potencialios žalos sveikatai rizika. Atlikti priekinio smūgio į transporto priemonę bandymai rodo, kad vaikui sėdint važiavimo kryptimi, kaklui tenkanti apkrova yra penkis kartus didesnė, nei patiriama vaikui sėdint nugara į priekį. Todėl ekspertai pataria priešinga važiavimui kryptimi (nugara į priekį) sodinti ne tik kūdikius iki vienerių metų, bet ir vyresnius vaikus.
Nepamirškite, kad vaiko kūnas, priešingai negu galva, yra prilaikomas saugos diržais. Staigaus stabdymo metu dėl saugos diržų kūnas lieka savo vietoje, todėl didžioji apkrovos dalis atitenka kaklui. Kai vaikas sėdi priešinga judėjimui kryptimi, automobilinės kėdutės korpusas veikia kaip apsauginis skydas, sugeriantis visą smūgio energiją. Smūgio jėga tolygiai pasiskirsto vaiko nugaros, kaklo ir galvos plote, todėl kaklui tenka mažesnė apkrova.
Labai svarbu prisiminti, kad draudžiama ant priekinės transporto priemonės sėdynės vežti vaiką specialioje jo ūgiui ir masei pritaikytoje sėdynėje, kuri atsukta priešinga eismui kryptimi, jeigu priekinė sėdynė apsaugota saugos pagalve. Nuo smūgio oro pagalvė išsiskleidžia greičiau nei per sekundę maždaug 250 km per valandą greičiu. Toks smūgis galvos tvirtai dar nenulaikančiam kūdikiui gali būti mirtinas.
Kaip pasirinkti kėdutę ir teisingai ją pritvirtinti?
Automobilinės kėdutės skirstomos į penkias grupes, atsižvelgiant į vaiko svorį:
• 0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
• 0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
• I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
• II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
• III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.
Nors pagrindinis gamintojų nurodomas faktorius yra vaiko svoris, renkantis automobilinę kėdutę svarbu papildomai atkreipti dėmesį, ar saugos diržai normaliai užsisega, o vaiko galva neišsikiša iš kėdutės gabaritų.
Patiems mažiausiems skirtos automobilinės kėdutės turi vidinius diržus, kurie maksimaliai fiksuoja kūdikį. Pati kėdutė turi būti tvirtinama kuo tvirčiau, įtempiant automobilio saugos diržą, kad ji būtų kuo stabilesnė – tai universaliausias, tačiau ne pats saugiausias kėdutės tvirtinimo būdas. Šiuo atveju ypač svarbu paisyti gamintojo reikalavimų ir kėdutę pritvirtinti taip, kaip nurodoma – pakankamai, bet ne per stipriai suveržiant diržus (įtempus, dar turėtų tilpti suaugusiojo ranka), perveriant juos per tam skirtas automobilinės kėdutės detales. Besirūpinantiems vaiko saugumu, verta pagalvoti apie tarptautinius tvirtinimo standartus atitinkančią tvirtinimo sistemą ISOFIX. Dėl šios sistemos automobilinė kėdutė tvirtinama tiesiogiai prie automobilio korpuso, todėl kėdutė išlieka stabili, geriau apsaugo joje sėdintį vaiką net ir šoninio smūgio metu.
Vyresniems vaikams skirtos automobilinės kėdutės vidinių dirželių neturi, vaikas turi būti prisegamas automobilio saugos diržais. Tačiau nesuklyskite manydami, kad tokiu atveju kėdutės nebereikia. Jei vaiko ūgis nesiekia 135 cm, kėdutė jam būtina, nes tik dėl jos pavyks teisingai ir saugiai pritvirtinti automobilio saugos diržą.
Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.
*vardas pakeistas