DELFI domėjosi, kaip elgtis gaisro kelyje metu. Galbūt įmanoma imtis priemonių, apsaugančių nuo gaisrų? Kaip tvirtino Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Mokymo skyriaus viršininkas Gintaras Paulauskas, apsisaugoti galima.
Eksperto teigimu, aukšta oro temperatūra gaisrams įtakos neturi: „Kiekvieno automobilio modelis, prieš tiekiant jį į rinką, yra įveikęs labai daug bandymų ir šiltuose, ir šaltuose kraštuose, taigi oro temperatūra transporto priemonių gaisrams įtakos neturi. Tai rodo ir mūsų praktika“, – tvirtino G. Paulauskas.
Jo nuomone, daug daugiau problemų gali sukelti nerūpestingas automobilio vairuotojo elgesys ar netinkama automobilio priežiūra: „Yra buvęs vienas atvejis, kai automobilio vairuotojas metė nuorūką per langą, ji per atvira galinį langą įskrido atgal į automobilį ir uždegė jo saloną. Geriausia automobilyje nerūkyti. Jei nepavyksta, patartina naudotis automobilyje įmontuota pelenine“, – pasakojo G. Paulauskas.
Automobiliui sudegti nereikia nė 10 minučių
Raseinių rajone, ties Kalnujais, automobilis „Mazda“ užsidegė atsitrenkęs į traktorių „Belarus“. Traktoriui nuo smūgio lūžo ratas, o automobilis visiškai sudegė.
Paklaustas, kaip reikėtų elgtis tokios avarijos metu, G. Paulauskas tvirtino, kad „avarijos metu arba tik pajutus dūmų kvapą labai svarbu sustoti kelkraštyje ir išjungti automobilio degimą, užtraukti rankinį stabdį arba įjungti stovėjimo režimą automatinę pavarų dėžę turinčiame automobilyje.“
Nedelsiant reikia palikti transporto priemonę ir kuo greičiau paskambinti telefonu 112, pasakyti, kur esate ir pranešti apie nelaimės pobūdį. Tada, G. Paulausko nuomone, jau galima pradėti gesinti automobilį: „Reikėtų gesinti priežastį – ne pasekmes. Tai reiškia, jog degantį automobilį užgesinti bus paprasčiau, jei pirmiausia sunaikinsite gaisro židinį. Reikia šiek tiek praverti automobilio kapotą, įpurkšti miltelių iš abiejų šonų, ir tik vėliau gesinti pilnai atidarius kapotą“, – tvirtino G. Paulauskas.
„Aš rekomenduočiau gaisrą gesinti tik tada, kai jau iškvietėte pagalbą, nes jei pirma gesinsite, o tik vėliau kviesite gaisrininkus, didelė tikimybė, jog automobilio neišgelbėsite: automobilis visiškai sudega per 4-8 minutes. Dažnai būna, jog automobilio vairuotojai gaisrininkus iškviesti nusprendžia jau pradėję gesinti transporto priemonę, tačiau tada jau būna per vėlu, juk mums reikia šiek tiek laiko atvažiuoti į įvykio vietą“, – tvirtino G. Paulauskas.
Taip pat, eksperto nuomone, automobilyje reikėtų turėti miltelinį gesintuvą, ne mažesnį nei 2 kilogramų talpos, geriausia, su viršslėgiu. Mažesnės talpos gesintuvas, G. Paulauskas sakė, „neužtikrina saugumo gaisro atveju ir dažniau yra skirtas tik gauti patvirtinimą automobilio techninės apžiūros pase.“
Autobusas – keleiviai gaisro gesinti neturi
Šeštadienį prie Vilniaus, Eišiškių plente, sudegė autobusas, važinėjantis tarpmiestiniais maršrutais. Autobusas buvo atvažiavęs iš Ignalinos, keleiviai jau buvo išlipę Vilniuje, ir vienas vairuotojas tęsė kelionę į Salininkuose esantį autobusų parką. Autobuso vairuotojas spėjo laiku išbėgti į lauką ir smarkiai nenukentėjo.
Kaip reikėtų elgtis autobuso keleiviams tokiu atveju? G. Paulauskas tvirtino, kad autobuse visų pirma turėtų būti atidarytos visos durys, per kurias galėtų evakuotis visi keleiviai. Jei durų atidaryti neįmanoma, tai evakuotis reikia per lango ertmes – prie evakuacijai skirtų langų turi būti pritvirtinti stiklų daužtukai.
„Kilus gaisrui, pradžioje jis dar nebūna didelis, taigi autobuso keleiviai evakuacijai turi vieną ar dvi minutes. Svarbiausia neskubėti ir nepanikuoti, nes vyraujant panikai evakuacijos laikas pailgėja. Negana to, privalu padėti vaikams ir senoliams“, – sakė G. Paulauskas.
Po evakuacijos keleiviai turėtų paskambinti telefonu 112, iškviesti pagalbą ir nesiartinti prie gaisro: „Būkime atviri ir teisingi, žmogaus gyvybė daug svarbesnė už geležį. Rizikuoti ja neverta. Gaisro gesinimą palikite profesionalams: atvažiuos ugniagesiai ir užgesins. Pabrėšiu, piliečių saugumas yra daug svarbesnis“, – sakė G. Paulauskas.
Jei negalite padėti, keliaukite savo keliu
G. Paulauskas pabrėžė, kad jei eismo dalyviai nori padėti, tai gali iškviesti 112 ir teikti pirmąją pagalbą, bandyti sustabdyti kraujavimą, pradėti reanimaciją.
„Būna žmonių, kurie bijo teikti pagalbą, nes bijo kraujo ar juos sukrečia avarijos. Tokiais atvejais geriau paskambinkite bendrosios pagalbos telefonu ir keliaukite toliau savo keliais, tik nebūkite žiopliais, kurie stovi ir darosi. Ta stovinti ir komentuojanti žioplių armija yra pats blogiausias dalykas. Kartą buvo atvejis, kai merginai labai reikėjo pagalbos, tačiau visi stovėjo aplink ir nieko nedarė, kad būtų geriau“, – pasakojo G. Paulauskas.
Jei kelyje pastebėjote degantį automobilį, Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Mokymo skyriaus viršininkas rekomenduoja sustoti ir pasiūlyti savo gesintuvą: „Manau, kad pagalbos sulaukęs vairuotojas tikrai pasiims draugiško vairuotojo telefono numerį ir vėliau pripildys jo gesintuvą“.
G. Paulauskas pabrėžė, kad negalima žmogaus traukti iš automobilio, jei jam tiesiogiai negresia pavojus, t. y. automobilis nedega. Jei bandysite tai padaryti, žmogus gali likti neįgalus visam gyvenimui.
Gelbėtojai išvaduos nukentėjusįjį iš automobilio profesionaliai, stabilizuodami jo kaklą, nugarą.
Negalima automobilio stumdyti, vartyti, nes įkalintojo sveikatai galite padaryti daugiau žalos nei duoti naudos.
Pagrindinės gaisro priežastys yra trys
Kaip sakė Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Saugaus eismo laboratorijos vedėjas Vidas Žuraulis, „transporto priemonės užsidegimas po eismo įvykio galimas tuo atveju, kai didelis smūgis tenka variklio skyriui. Tokiu atveju, pažeidus degalų tiekimo sistemą įkaitusios variklio ar išmetimo sistemos detalės, smūgio metu sukeliamos kibirkštys gali sukelti užsiliepsnojimą. Taip pat užsiliepsnojimas galimas dėl netvarkingos automobilio elektros instaliacijos, degalų tiekimo sistemos.“ Mokslininkas pabrėžė, kad tai ypač būdinga dujomis varomose transporto priemonėse.
Jis patvirtino, kad savaiminio užsidegimo priežastimis tampa netvarkinga automobilio elektros instaliacija ar degalų tiekimo sistema. Būtina atkreipti dėmesį, kad transporto priemonės akumuliatoriaus baterija ir ją jungiantys laidai būtų gerai izoliuoti, nesitrintų. Kita galima savaiminio užsidegimo priežastis yra užstrigę stabdžių sistemos elementai, kurie dėl didelės trinties smarkiai įkaista. Tokiais atvejai yra pavojus užsigerti padangai, o vėliau ir visai transporto priemonei.
Savo ruožtu G. Paulauskas išskyrė tris pagrindines transporto priemonių gaisrų priežastis – elektros arba kuro instaliacijų gedimai, kai kuras patenka ant įkaitusių variklių. Kiek rečiau gaisro priežastimi tampa stabdžių sistemos gedimas.
„Elektros ar kuro instaliacijos gedimas yra pagrindinės transporto priemonių gaisrų priežastys. O štai dėl stabdžių sistemos gedimo dažniau nukenčia sunkiasvorės transporto priemonės su priekabomis ar puspriekabėmis: didesnių mašinų vairuotojams sugedę stabdžiai ne taip greitai pasijaučia kaip lengvojo automobilio stabdžių sistemos gedimas, kai automobilį pradeda traukti į šoną. Per tam tikrą laiką nuo kaladėlių trinties įkaitęs diskas įkaista iki raudonumo ir užsidega padanga“, – pasakojo G. Paulauskas.
Geros kokybės priežiūra – tinkamiausia apsauga
Nors kiekvienas gedimas vis kitoks, nuo daugelio jų gali apsaugoti tvarkinga ir nuosekli automobilio priežiūra ir remontas: „Automobiliai yra sukurti taip, kad savaime jie neužsidegtų, taigi jei savo automobilį prižiūrėsite ir taisyti jį leisite tik patyrusiems ir gerą vardą turintiems meistrams, gaisro kilti jame neturėtų“, – sakė G. Paulauskas.
Anot eksperto, elektros instaliacija sugenda tada, kai nusitrina elektros laido izoliacija ir laido viela pradeda trintis į metalinę konstrukciją. Dėl to verta nuolat apžiūrėti, ar visos laidų pynės yra sveikos ir tvarkingai apsaugotos. „Tai – priežastis, kodėl visus elektronikos darbus automobilyje turi atlikti profesionalas. Jis tikrai įstatys guminius žiedus, apsaugančius laidus nuo pradilimo ir sąlyčio su metalu, priešingai nei meistras kokiame garažiuke, kuris laidus apvynios izoliacija ir galvos, kad jo darbas atliktas“, – pasakojo G. Paulauskas ir pridūrė, kad neturint profesionalaus elektriko išsilavinimo, nagų prie automobilio negalima kišti ir pačiam.
Pavyzdžiui, montuojant elektros instaliaciją savarankiškai, galima padidinti gaisro riziką, nepakankamai dėmesio skiriant elektros instaliacijos įrengimo saugumui ar nepritaikant laidų ir maitinimo šaltinio įtampos.
Elektros instaliacijos problemas galima pastebėti dar prieš nutinkant nelaimei. „Jei automobilis yra 10-15 metų senumo ar patyręs avariją, ir nuolat be priežasties išsikrauna jo akumuliatorius, tai yra ryškus ženklas, kad sistemoje yra elektros nuotėkis. Jei vakare akumuliatorių įkraunate, o ryte vėl negalite užvesti variklio, išties greitai gali įvykti elektros sujungimas. Patarčiau nedelsiant keliauti pas kompetentingus meistrus: sumokėsite 30-50 eurų, tačiau išsaugosite transporto priemonę“, – pasakojo G. Paulauskas.
Siekiant išvengti kuro sistemos gedimo sukelto gaisro, kartas nuo karto rekomenduojama patikrinti, kokia yra žarnelių būklė, ar visos yra savo vietose. Reikia žinoti, kad nelaimės atveju kuras, patekęs ant įkaitusios automobilio detalės, linkęs užsidegti.
Taip pat rekomenduojama nuolat valyti automobilio variklį: įkaitęs tepalas užsidega, taigi jei jūsų variklis bus aptaškytas tepalu, gali būti, kad sėdite ant tiksinčios bombos.
Kaip suprasti, kad gresia nelaimė?
Kaip patarė ekspertas, reikia nuolat atkreipti dėmesį į automobilio skleidžiamus garsus, kvapus ir darbą.
„Jei važiuojant atsirado nebūdingas benzino ar dyzelino kvapas, jei pradeda nei iš šio nei iš to mirkčioti lempos ar mažėti lempų šviesos intensyvumas, tai liudija, kad automobilis visai netrukus gali užsidegti. Pirmu atveju bus įvykęs kuro, antru – elektros sistemos gedimas. Tada verta sustoti kelkraštyje ir išjungti automobilio degimą“, – pasakojo G. Paulauskas.
Jis primygtinai siūlo vairuotojams pažvelgti į tai atsakingai ir nevažiuoti toliau, galvojant, jog viskas susitvarkys savaime ar kad „kada nors nuvažiuosiu į autoservisą“: reikia sustoti ir gerai apžiūrėti, kas skleidžia tą kuro kvapą.
Potencialaus elektros sistemos gedimo atveju rekomenduojama atjungti akumuliatorių. Tai pašalins gaisro kilimo priežastį.