Pirmasis pokytis, kurio laukia ne vienas vairuotojas – galimybė važinėti vasarinėmis padangomis. Jau balandžio 1-ąją vairuotojai galės persimontuoti vasarines padangas ant automobilio ir jomis važinėti iki lapkričio 10 d.
Griežtas priminimas tiems, kurie naudoja dygliuotas žiemines padangas. Jas naudoti galima iki balandžio 10 d., vėliau važinėjantys dygliuotomis padangomis sulauks baudų.
Važiuos greičiau ir „klevai“
Kaip ir įprasta, nuo balandžio 1-osios keičiasi didžiausias leistinas greitis greitkeliuose ir automagistralėse. Nuo balandžio iki spalio automagistralėse leidžiama važiuoti ne didesniu nei 130 km/val. greičiu. Greitkeliuose nuo balandžio 1-osios galima važiuoti ne didesniu nei 120 km/val., o keliuose su asfalto ar betono danga – ne didesniu nei 90 km/val. Kituose keliuose vairuotojai važiuoti turėtų ne didesniu nei 70 km/val. greičiu.
Pradedantieji ir vairuoti besimokantys vairuotojai nuo balandžio iki spalio automagistralėse galės važiuoti ne didesniu nei 100 km/val. greičiu, greitkeliuose ne greičiau nei 90 km/val., keliuose su betono ar asfalto danga – 80 km/val., kituose keliuose ne didesniu nei 70 km/val. greičiu.
Laikinas pažymėjimas – 3 metams
Nuo balandžio 1 dienos įsigalioja svarbi naujovė dviejų metų vairavimo patirties neturintiems vairuotojams. Balandžio 1-ąją ir vėliau šiemet vairuotojo pažymėjimus gavę „klevai“ praėjus dvejiems metams vairavimo galės neskubėti pasikeisti laikino dokumento į nuolatinį, nes tam padaryti turės ištisus metus.
Specialistai pastebėjo, kad dažnai vairuotojai pamiršta, kada baigiasi vairuotojo pažymėjimo galiojimas, todėl vėliau kyla įvairių keblumų, ypač tiems, kurie per pirmus dvejus metus pažeidė KET. Tokie vairuotojai, per metus nuo pažeidimo dienos, turi baigti papildomus kursus, tačiau jei pažeidimas būna padarytas likus savaitei iki bandomojo laikotarpio pabaigos, kursams pabaigti lieka ne metai, o tik savaitė.
Toks pakeitimas priimtas norint sudaryti palankesnes ir lankstesnes sąlygas du metus galiojusį vairuotojo pažymėjimą pasikeisti į galiojantį dešimt metų.
Girtumą nustatys vietoje
Iki šiol, vairuotojus, kurie į alkotesterį įpūsdavo daugiau nei 1,5 promilės, pareigūnai veždavo į ligoninę, kad būtų atliktas kraujo tyrimas girtumui nustatyti. Pareigūnai įspėjo, kad nuo balandžio 1-osios tokia praktika nebebus taikoma, o užfiksavus 1,5 promilės ir didesnį girtumą, vairuotojas alkotesteriu bus tikrinamas dar kartą. Antrą kartą pažeidėjas į alkoholio matuolį pūsti turės praėjus 15-30 min. po pirminio patikrinimo. Vertinamas bus mažesnis rezultatas.
Galimybė girtumą pasitikrinti atliekant kraujo tyrimą išlieka, tik tiek vykti į gydymo įstaigą, tiek padengti tyrimo išlaidas turės patys pažeidėjai.
Bausmės išvengti nepavyks
Keičiasi ne tik girtumo nustatymo tvarka, bet griežtėja ir baudos. Nuo balandžio 1-osios nustačius lengvą girtumą, nuo 0,4 iki 1,5 promilės arba kitų svaigiųjų ir psichotropinių medžiagų vartojimą, numatyta 800-1100 eurų bauda. Teisės vairuoti atėmimo laikotarpis – nuo 1-1,5 m. – lieka nepakitęs.
Nuo balandžio 1-osios įsigalioja ir griežtesnės bausmės tiems, kurie atsisako tikrintis blaivumą. Iki šiol tokie vairuotojai išvengdavo baudžiamosios atsakomybės – jiems buvo skiriama tik administracinė atsakomybė. Visgi įstatymo spraga ištaisyta ir atsisakius tikrintis blaivumą bus numatyta baudžiamoji atsakomybė ir skiriama bauda arba areštas, arba laisvės atėmimas iki vienerių metų. Tokia pati baudžiamoji atsakomybė skiriama tiems, kurie į alkoholio matuoklį įpūtė 1,5 promilės arba daugiau.
Chuliganams „apkarpys“ sparnus
Chuliganiškai vairavusiems ir vieną ar kelias KET pažeidusiems vairuotojams bei savo veiksmais sukėlusiems pavojų kitiems eismo dalyviams ar dalyvavusiems nelegaliose lenktynėse numatoma bauda nuo 170 iki 230 eurų. Pradedantiesiems vairuotojams už tokius veiksmus nustatyta bauda nuo 450 iki 600 eurų. Abiems vairuotojų grupėms taip pat numatytas teisės vairuoti apribojimas 3-6 mėnesiams.
Dar didesnių baudų gali tikėtis vairuotojai chuliganiškai vairavę iš chuliganiškų paskatų. Užfiksavus tokį atvejį numatyta bauda nuo 450 iki 550 eurų, o neturintiems teisės vairuoti ji padidėja nuo 750 iki 1000 eurų. Taip pat skiriamas teisės vairuoti atėmimas 1-2 metams.
Neblaiviems ir kitiems eismo dalyviams grėsmę sukėlusiems vairuotojams nustatyta 900-1000 eurų bauda ir teisės vairuoti apribojimas 2-3 metams. Lengvai apgirtusiems (0,41-1,5 promilės) ir chuliganiškai vairavusiems iš chuliganiškų paskatų vairuotojams numatyta bauda nuo 1200 iki 1500 eurų bei teisės vairuoti atėmimas 3-5 metams.
Sugriežtintos baudos ir už pakartotinius nusižengimus. Jei panašus pažeidimas užfiksuotas, kai nuo nuobaudos paskyrimo nepraėjo vieneri metai, vairuotojui numatyta 1000-1500 eurų bauda ir teisės vairuoti apribojimas 3-5 metams. Jei pakartotinis pažeidimas padarytas neturint teisės vairuoti, skiriama 1200-2000 eurų bauda.
Be to, visais išvardintais atvejais numatytas transporto priemonės konfiskavimas.
Paveldėję automobilius turės suskubti
Iki šiol po automobilio savininko mirties nuosavybės perleidimo dokumentus buvo galima pradėti tvarkyti ne anksčiau nei po trijų mėnesių. Nuo balandžio 1-osios ši tvarka keičiasi – iškart po savininko mirties bus galima tapti laikinu transporto priemonės savininku. Visgi numatoma, kad šis laikotarpis negali būti ilgesnis nei vieneri metai.
Svarbu, kad per 14 dienų po asmens mirties laikinas transporto priemonės savininkas kreiptųsi į „Regitrą“, kitu atveju automobilio dalyvavimas eisme bus sustabdytas. Jis taip pat bus sustabdytas ir tuo atveju jei per metus automobilis nebus užregistruotas naujojo savininko vardu.
„Regitra“ taip pat įspėjo, kad įsigaliojus naujajai tvarkai ji galios ir toms transporto priemonėms, kurių savininkai mirė iki šios tvarkos įsigaliojimo. Tad nuo balandžio 1-osios duomenys apie asmens mirtį iš Gyventojų registro bus perduodami „Regitrai“, o tų asmenų vardu registruotų transporto priemonių dalyvavimas viešajame eisme, praėjus 14 dienų, taip pat bus stabdomas.
Tikima, kad naujoji tvarka ne tik leis išvengti nesusipratimų eismo įvykio metu, bet ir nesudarys sąlygų išvengti atsakomybės už KET pažeidimus.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.