Motociklininkai patenka į eismo įvykius kone kasdien
Rugpjūčio 16 d. apie 14:40 val. Kaune, Petrašiūnuose, R. Kalantos gatvėje, susidūrė automobilis „Subaru Outback“ ir nepilnamečio vairuotas motoroleris „Piaggio Vespa“.
Važiuodamas antra eismo juosta, jis kliudė į kairę norėjusį sukti vyro (gim. 1982 m.) vairuotą automobilį. Eismo įvykio metu nukentėjo jaunas motociklininkas.
Ekspertai pateikė išvadą, kodėl įvyko šis eismo įvykis – dėl visko kaltas saugaus atstumo nesilaikymas.
Tokie ir panašūs eismo įvykiai mūsų šalyje fiksuojami kone kiekvieną dieną – kasmet įvyksta beveik po 200 eismo įvykių, kuriuose dalyvauja ir dažniausiai nukenčia motociklų vairuotojai. Pastebimos tam tikros tendencijos, dėl kokių priežasčių kyla tokios avarijos.
Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovė Daiva Žilinskė pastebi, jog motociklų vairuotojai, norėdami išbandyti savo transporto priemonės galingumą, pajausti „adrenalino skonį“, dažnai nesugeba įvertinti eismo situacijos, važiavimo sąlygų, vietos reljefo, kelio būklės.
„Dėl nepasirinkto saugaus važiavimo greičio nesugeba suvaldyti transporto priemonės, įvažiuoja į priešpriešinio eismo juostą ir neišvengia susidūrimo su kita transporto priemone. Negana to, nuvažiuoja nuo kelio, atsitrenkia į medį ar elektros stulpą, pavojingai manevruoja, apvirsta važiuojamojoje kelio dalyje. Įvyksta ir šoniniai susidūrimai – tai susidūrimas su iš šalutinio kelio išvažiavusia ar posūkį darančia transporto priemone, nes pastarosios vairuotojas nesitikėjo „iš niekur išdygusio“ motociklo“, – aiškina pašnekovė.
Anot jos, neretai pasitaiko ir tokių atvejų, kai motociklus vairuoja asmenys, neturintys teisės vairuoti, nesegimas saugos šalmas; vairuojami nustatyta tvarka neįregistruoti motociklai.
Motociklininkams avarijos kerta skaudžiau
D. Žilinskė atkreipia dėmesį į tai, jog daugumos eismo įvykių metu labiau nukenčia motociklų vairuotojai nei kitų transporto priemonių vairuotojai.
„Įvykus, pavyzdžiui, automobilio susidūrimui su motociklu ir šiam apvirtus, dažniausiai ir sunkiau nukenčia asmuo ar asmenys, važiuojantys dvirate, mažiau apsaugota, transporto priemone.
Pašnekovė informuoja, jog šiais metais rugpjūčio mėnesio šalies keliuose užfiksuota 100 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklų vairuotojai ir juose nukentėjo žmonės. Žuvo 6 žmonės (5 motociklų vairuotojai ir 1 pėsčioji), 103 eismo dalyviai sužeisti. Žuvusių motociklų vairuotojų amžiaus vidurkis – 35-eri metai.
2016 m. iš viso įvyko 188 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo motociklų vairuotojai: žuvo 11 (iš jų – 10 motociklų vairuotojų) ir 193 sužeisti (tarp jų – 163 motociklų vairuotojai).
2015 metais atitinkamai įvyko 180 eismo įvykių, kuriuose žuvo 14 žmonių (iš jų – 11 motociklų vairuotojų) ir sužeisti 194 (iš kurių 155 motociklų vairuotojai).
Savisaugos instinktai daugeliui darosi svetimi
„Retas lėkdamas dideliu greičiu įvertina, kad kiekvieną akimirką eisme dalyvauja skirtingų gebėjimų eismo dalyviai, ne kiekvienas iš jų turi gerą reakciją. Be to, automobilio vairuotoją nuo išorinio pavojaus dar saugo automobilio laikančioji konstrukcija, oro pagalvės, saugos diržai. Tuo tarpu motociklininkas turi tik šalmą ir aprangą ir bet kokiu atveju griuvęs nuo motociklo patiria stiprų kontaktą su kelio danga ar kitomis transporto priemonėmis“, – teigia V. Trinkūnienė.
Eismo įvykio metu nukenčia tiek motociklininkai, tiek ir kiti eismo dalyviai. „Viskas priklauso nuo to, koks eismo įvykis. Tarkim, dideliu greičiu lekiantis motociklininkas neatsargiai lenkia prieš perėją sulėtėjusį automobilį ir joje mirtinai sužaloja pėsčiąjį. Aišku, įvykus motociklo ir automobilio susidūrimui ar susidūrimui su sunkiasvore transporto priemone, motociklininko patirti sužalojimai bus nepalyginamai rimtesni nei automobilyje važiavusių žmonių“, – lygina vairavimo mokymų vadovė.
Saugumą padeda užtikrinti tinkama apranga
Pašnekovės teigimu, bet kurio vairuotojo pagrindinė kelyje daroma klaida – tai savo galimybių pervertinimas, netinkama avalynė ir apranga.
„Vairuojant galingą motociklą, svarbu ir fizinis pasirengimas. Prieš motociklų sezono pradžią išvažiuojant į bendrojo naudojimo kelius derėtų per žiemą primirštus vairavimo įgūdžius atnaujinti uždaroje aikštelėje“, – pataria ji.
Mokantis motociklo sankabos valdymo, pavaros perjungimo, tolygaus stabdymo, pradėjimo važiuoti iš vietos, kiekvienam pradedančiajam motociklininkui reikia įgusti tinkamai naudoti valdymo įrenginius ir važiuojant išlaikyti pusiausvyrą. Vairavimo mokymų vadovė pastebi, jog dažnai mokymo pradžioje motociklininkai jaučia įtampą, bijo pargriūti, važiuoja įsitempę, todėl nuo įtempto sėdėjimo ir nepatogios padėties atsiranda nugaros skausmai.
Anot V. Trinkūnienės, ne mažiau svarbus tinkamas šalmo dydis. Per mažas šalmas gali spausti ausis, tai vargina ir atsiranda galvos įtampos skausmai, per didelis šalmas slankiojasi, pasukus galvą nusislenka, tai trukdo vairavimo kokybei ir saugumui. Svarbi ir medžiaga, iš kurios šalmas pagamintas, nes nekokybiškas šalmas gali neapsaugoti rimtos avarijos atveju.
„Net ir važiuojant trumpą atstumą negalima pamiršti specialių saugos priemonių, apsaugančių kūną virtimo atveju. Nepatartina važiuoti motociklu apsirengus rūbus su trumpomis rankovėmis, nes virtimo atveju nuo smūgių ir trinties į kelio dangą bus patirti rimti sužalojimai, daugybiniai, giluminiai odos nubrozdinimai“, – perspėja vairavimo mokymų vadovė.