Įvertinkite greitį ir pavojus
Nors vėstant orams daug pavojų kyla sėdantiems prie automobilio vairo, ne ką mažiau atsargumo priemonių turi imtis ir keliaujantys pėsčiomis arba važiuojantys dviračiais bei elektriniais paspirtukais. Automobilių vairuotojai turėtų prisiminti, kad judėdami darganotomis ir šaltomis rudens dienomis, o ypač naktimis, turėtų atsakingai įvertinti savo patirtį ir gebėjimus bei važiavimo greitį.
Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad atvėsus orams, o ypač oro temperatūrai nukritus iki 7 laipsnių šilumos ar žemiau, vasarinių padangų sukibimas su kelio danga mažėja, todėl padidėja tikimybė, kad automobilis gali pradėti slysti, pailgėja stabdymo kelias bei padidėja rizika nesustoti laiku. Būtent dėl šios priežasties net ir 10 km/val. didesnis greitis gali būti pražūtingas.
Tiesa, kad nelaimių pavyktų išvengti, vairuotojai turėtų ne tik pasirinkti saugų važiavimo greitį, tačiau ir pradėti anksčiau stabdyti prieš pėsčiųjų perėjas, o važiuodami tamsiu paros metu akylai stebėti kelkraščius. Mat pradėjus anksčiau temti net ir apšviestose gatvėse pastebėti pėsčiąjį be atšvaito gali būti sunku, o keliaujančius neapšviestais užmiesčio keliais – kone neįmanoma. Didelį pavojų tamsoje vairuotojams kelia ir į kelius išeinantys laukiniai žvėrys.
Nepranykite tamsoje ir neskubėkite
Būtent dėl prastėjančio vairuotojų matomumo saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad keliavimo įpročius turėtų keisti ir pėstieji. Dar prieš išeidami iš namų šie eismo dalyviai turėtų pasirūpinti atšvaitais ir ryškiaspalve liemene su šviesą atspindinčiais elementais. Labai svarbu, kad atšvaitus pėsčiasis ne tik turėtų, bet ir tinkamai juos dėvėtų.
Keliaujant užmiestyje privalo eiti prieš automobilių judėjimo kryptį, o šviesą atspindinčios juostelės turėtų būti uždedamos ant dešinės rankos aukščiau rankos riešo bei ant dešinės kojos žemiau kelio. Pakabinami atšvaitai turėtų būti pritvirtinti taip, kad kabėtų automobilio žibintų aukštyje. Mieste pėstieji atšvaitus turėtų užsisegti ar užsidėti taip, kad jie būtų matomi, o automobilių žibintai atšvaitus galėtų apšviesti.
Tiesa, patariama bent vieną atšvaitą dėvėti ir kairėje pusėje bei taip pat pasirūpinti ir žibintuvėliu, kuris padės ne tik matyti kelią, bet ir kitiems eismo dalyviams lengviau pastebėti keliaujantį pėsčiomis.
Negana to, pėstieji taip pat turėtų prisiminti, kad atėjus rudeniui automobilių stabdymo kelias ilgėja, todėl norėdami pereiti važiuojamąją kelio dalį pėstieji tai turėtų daryti tik per pėsčiųjų perėjas prieš tai gerai įsitikinę, kad tai daryti yra saugu. Vos priartėję prie pėsčiųjų perėjos šie eismo dalyviai turėtų visiškai sustoti, apsidairyti, įsitikinti, kad artėjančių transporto priemonių vairuotojai juos mato bei praleidžia ir tik tada įžengti į perėją.
Daugiau saugumo labiau pažeidžiamiems
Tokiu pavyzdžiu turėtų pasekti ir keliaujantys dviračiais bei elektriniais paspirtukais. Labai svarbu, kad šie eismo dalyviai taip pat važiuojamąją kelio dalį varydamiesi turimą transporto priemonę kirstų tik įsitikinę, kad tai saugu, o keliaudami sutemus nepranyktų tamsoje.
Tiek dviratininkai, tiek paspirtukininkai važiuodami tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui privalo ne tik įsijungti baltos šviesos žibintą turimos transporto priemonės priekyje ir raudonos šviesos žibintą gale, bet ir apsirengti ryškiaspalvę liemenę, kuri automobilių vairuotojams padėtų šiuos eismo dalyvius pastebėti anksčiau.
Saugokite save ir kitus
Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai aiškino, kad prastėjant eismo sąlygoms dalyvaujantys viešajame eisme privalo paisyti nustatytos tvarkos kelyje, iš anksto pasirūpinti savo transporto priemonės technine būkle ir transporto priemonėje turėti avarinio sustojimo ženklą, gesintuvą, pirmosios pagalbos rinkinį, taip pat ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
Anot saugaus eismo ekspertų, ne ką mažiau svarbus – saugus važiavimo greitis, kuris yra vienas iš svarbiausių aspektų, užtikrinančių eismo saugą. Mat, važiavimo sąlygas sunkina meteorologiniai reiškiniai: lietus, rūkas, dulksna, šlapia ar slidi kelio danga, dėl kurios ilgėja stabdymo kelias. Dėl to, pareigūnai pabrėžia, kad ypač pavojinga yra lenkti, neįsitikinus, kad lenkimui būtina eismo juostos dalis yra laisva ir kad grįžti į savo juostą pavyks laiku. Anot specialistų, taip pat atidumo daugiau reikalauja ir važiavimas per tiltus, estakadas ar viadukus, kurie dažnai ryte bei vakare, dėl rūko ar šalnos būna slidūs.
Saugaus eismo ekspertai priminė, kad neapšviestuose keliuose ar nepakankamai apšviestuose ruožuose vairuotojai turėtų būti atidesni ir dėl čia sunkiai pastebimų pėsčiųjų ir dviračių vairuotojų. Pavojus eismo dalyvių sveikatai ir gyvybei gali kilti ir užmiesčio keliuose prie maršrutinio transporto stotelių. Mat čia iš autobuso išlipę pėstieji važiuojamąją kelio dalį kerta dažnai neįsitikinę savo saugumu ir nepaėję toliau nuo sustojusios transporto priemonės galo.
Specialistai pabrėžia, kad dalyvaudami eisme, tiek automobilių vairuotojai, tiek pėstieji, dviratininkai ir paspirtukininkai, turėtų rūpintis ne tik savo, bet ir kitų eismo dalyvių saugumu, todėl keliaudami turėtų stengtis ne tik nenukentėti patys, bet ir nesukelti pavojaus kitiems.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.