Prieš išnuomojant ar jau net išnuomojus nekilnojamąjį turtą, pravartu žinoti, kokios problemos gali kilti, ką galima daryti siekiant jų išvengti bei kaip spręsti problemas, nepavykus užkirsti joms kelio.
Galimos problemos
Dažnos problemos, su kuriomis susiduria nuomotojai yra buto/namo ar jame esančių daiktų gadinimas, žala jiems, nuomos nemokėjimas, skundai apie nuomininkus iš kaimynų ar kitų aplinkinių gyventojų, nuomininkų nuolatinis prašymas sumažinti nuomą. Yra daug skirtingų priežasčių, dėl kurių gali kilti problemų tarp nuomotojo ir nuomininko. Vienos priežastys gali būti laikinos, nesunkiai pateisinamos.
Kartais puikus nuomininkas gali netekti darbo ir susidurti su sunkumais mokėdamas nuomą arba kartu gyvenusi rami pora išsiskirti ir vienas iš jų likęs gyventi bute kurį laiką kelti dažnus vakarėlius, besistengdamas atsigauti po sunkaus periodo. Kitais atvejais problemos gali neturėti lengvinančių aplinkybių.
Kaip spręsti problemas ar užkirsti joms kelią
Niekam nėra malonu spręsti problemas, todėl geriausias būdas yra jų vengti, stengiantis imtis priemonių, kurios gali sumažinti problemų tikimybę. Toliau nurodomos gairės, kurios gali padėti tiek išvengti problemų, tiek spręsti problemas joms kilus.
Tinkamas nuomininkų pasirinkimas. Prieš nuomojant butą/namą svarbu nuspręsti, ar nuomininkams bus keliami kokie nors reikalavimai, ar ne. Nors buto/namo savininkas gali būti suinteresuotas kuo greičiau išnuomoti gyvenamąjį plotą, tačiau atsakymas į klausimą, kokių nuomininkų norėtųsi gali padėti užkirsti kelią problemoms ateityje. Svarbu apsvarstyti, ar svarbu, kiek bus gyventojų, ar bus leidžiama nuomininkams laikyti naminius gyvūnus ir pan. Šiuos dalykus būtina aptarti su būsimais nuomininkais ar nurodyti nuomos skelbime. Susitikimas ir pokalbis su būsimais nuomininkais taip pat gali padėti nuspręsti, ar kandidatai būtų tinkami į nuomininkus.
Nuomos sutartis. Svarbu sudaryti nuomos sutartį, kurioje būtų aptariami pagrindiniai nuomos aspektai, abiejų pusių įsipareigojimai, nuomos mokėjimas, gedimų taisymai ir pan. Abi pusės turėtų atidžiai perskaityti sutartį, aptarti ją, ypač jeigu kyla neaiškumų. Nuomos sutartį būtina pasirašyti tiek nuomotojo, tiek nuomininko saugumui užtikrinti. Tiksli ir išsami sutartis yra svarbus nuomos santykių pagrindas, padedantis išvengti problemų bei jas spręsti.
Užstatas. Užstato dydis ir grąžinimo ar negrąžinimo sąlygos taip pat turėtų būti aptariamos nuomos sutartyje. Nuomininkams neįgyvendinant savo įsipareigojimą, nuomotojas gali pasilikti užstatą kaip kompensaciją už žalą ar pan.
Dalykiškas elgesys. Nuomotojui labai svarbu išlikti dalykiškam ir mandagiam su nuomininkais, net jei pastarieji yra nemandagūs. Svarbu į nuomą žiūrėti kaip į verslą ir atsižvelgiant į tai, elgtis dalykiškai. Jei kyla problemos, nuomotojas yra nepatenkintas nuomininko elgesiu, tai nuomotojas turėtų dalykiškai, aiškiai ir konkrečiai aptarti su nuomininku kuo greičiau, būti nusiteikęs ieškoti galimų kompromisų, sprendimo variantų.
Gerų santykių palaikymas. Labai svarbu nuo pat pradžių stengtis palaikyti pagarbius santykius. Abi pusės turėtų aptarti nuomos aspektus, sutarti dėl bendrų taisyklių. Nuomotojas turėtų atkreipti dėmesį bei išklausyti nuomininką, kuomet kyla problemos su gyvenamąja vieta ir reikia smulkesnių ar stambesnių remonto darbų. Nuomotojas turėtų į tai reaguoti greitai ir efektyviai ir sutvarkyti problemą ar sutarti, kaip ji bus tvarkoma, kaip įmanoma greičiau. Delsimas ir vengimas sutvarkyti gedimus, ypač santechnikos ar elektros, gali labai neigiamai paveikti nuomininkų požiūrį ir nepasitenkinimą nuomotoju, kas gali didinti nepasitikėjimą, vėliau kelti problemų.
Apsilankymai pas nuomininkus. Nuomotojas gali kartas nuo karto apsilankyti nuomojamame bute/name. Labai svarbu iš anksto suderinti vizitą su gyventojais, nepažeidžiant jų teisių į privatumą. Galima pasikalbėti su kaimynais siekiant įvertinti nuomininkų elgesį ir kuo anksčiau pastebėti problemas, jei jos kyla. Iš kaimynų galima sužinoti, ar nuomininkai dažnai organizuoja vakarėlius? Garsiai klauso muzikos? Nuolat trukdo kaimynams? Ar buvo kviesta policija?
Galimo triukšmo aptarimas. Per didelis nuomininkų keliamas triukšmas gali būti rimta nesutarimų su kaimynais problema, todėl svarbu tai aptarti, siekiant išvengti nesutarimų. Nuomotojas gali patarti nestatyti muzikinės aparatūros, ypač garso kolonėlių, prie bendrų su kaimynais sienų, perspėti kaimynus, jei namuose bus švenčiama šventė, grįžtant vėlai namo, nekelti bereikalingo triukšmo laiptinėje ar pan.
Tikslus finansinių operacijų fiksavimas. Nuomotojui pravartu fiksuoti visą finansinę informaciją: kiek, kada, kaip pinigų gavo iš nuomininko. Jei tam tikri reikalai, susiję su buto/namo būtina priežiūra, remontu ar iškilusiomis problemomis, aptariama žodžiu, pravartu pasižymėti kas ir kada buvo kalbėta bei sutarta, taip užkertant kelią nesusipratimams, neaiškumams.
Galimos žalos sumažinimas. Jeigu butas yra iš anksto ruošiamas nuomai, galima rinktis atsparius sienų, grindų, baldų paviršius, kurie būtų sunkiau sugadinami, tvirtesni, praktiškesni, lengvai valomi ir pan.
Greitas problemų sprendimas. Iškilus bet kokio pobūdžio problemoms, labai svarbu jas kuo greičiau spręsti, nesitikint, kad nekreipiant dėmesio jos pačios išsispręs.
Žodinis įspėjimas. Jeigu nuomininkas nesilaiko nuomos sutarties, kelia problemas, gadina nekilnojamąjį turtą ar pan., nuomotojas turėtų perspėti nuomininką žodžiu, nurodydamas susitvarkyti, toliau laikytis nuomos sąlygų ir pan. Nuomotojas turėtų suteikti progą nuomininkui pasitaisyti, išspręsti problemas.
Raštiškas įspėjimas. Jeigu nuomininkas kelia problemas po žodinio įspėjimo, nuomotojas turėtų kylančias problemas išdėstyti raštu ir įteikti nuomininkui kaip įspėjimą, po kurio taip pat yra galimybė spręsti problemas, atitaisyti žalą ar pan.
Nuomininkų iškeldinimas. Kylant didelėms problemoms ir nepavykstant jų išspręsti, kraštutinė priemonė yra nuomos sutarties nutraukimas ir nuomininkų iškeldinimas.