Svarbią pamoką išmoko iš savo klaidos
Vairuotojas Paulius Mameniškis įsitikinęs, kad kelyje padangos sprogsta dėl senumo ir nusidėvėjimo – šią pamoką jis išmoko savo kailiu.
„Mano automobilio vieta buvo sąvartyne. Tai buvo jo paskutinė kelionė į Vilnių – važiavau vienas ir keleivių neėmiau, nerizikavau. Važiuojant nuo Klaipėdos rate atsirado vibracija. Įtaręs, kad padanga gali sprogti, prilėtinau. Pravažiavus kokius 30 kilometrų, viskas aprimo. Bet, kaip sakant, tyla prieš audrą“, – nemalonią patirtį prisimena P. Mameniškis.
Nutilus vibracijai vyras įsibėgėjo ir kurį laiką važiavo vos viršydamas leistiną greitį. Staiga jis pajuto netikėtą smūgį.
„Per veidrodėlius pamačiau išsilakstančius padangų likučius ir pajutau automobilio traukimą į vieną pusę. Stabdžiau autostrados viduryje, ant žolės. Išlipau, pasikeičiau ratą ir nuvažiavau toliau. Kai sprogsta galinės padangos, retai būna liūdnos pasekmės. Baisiausia, kai sprogsta priekinės – tada automobilis gali tapti visiškai nevaldomas. Aišku, tai priklauso ir nuo automobilio“, – aiškina vairuotojas.
Vyras teigia, kad šiandien jam užvis baisiausia matyti, kokiomis padangomis ir kaip važiuoja kiti kraštiečiai.
„Mūsų vairuotojai mėgsta rankas susidėti ant pilvo ir vairuoti vos ne kojomis. Pasekmės dar liūdnesnės, kai vairo nesugeba sugaudyti. O šiaip didžiausia problema keliuose – žmonių taupumas, dėl kurio keliuose matome netvarkingus automobilius“, – pastebi P. Mameniškis.
Pagaliau suprato, kodėl jaunystėje sprogo tiek daug padangų
Dėl nesėkmių keliuose taupumą kaltina ir vairuotojas Vaidas Bružas. Vyras prisipažįsta, kad tokių nesėkmių, kuomet sprogsta padanga, jam teko patirti ne vieną ir ne dvi.
„Visada ant padangų taupydavau. Kai buvau jaunas škacas, labai greitai laksčiau, ir padangų man sprogę labai daug. Padangų montuotojai mane pažinodavo ir pamatę pasitikdavo kone aplodismentais. Buvo visokių tų atvejų. Važiuojam kartą apie 130 km/val., norėjau paerzint draugus ir pradėjau sukiot vairą. Nusukau į kelkraštį, o tada ne tik padanga buvo sprogus, bet ir smūgis toks, kad įlenkė ratlankį“, – prisimena vairuotojas.
Sprogstančios padangos pokštelėjimą vyrui teko išgirsti ir tąkart, kai bandė greitai įveikti vingiuotą kelio ruožą – ir dar daug kitų kartų.
„Mašinos nesumėto taip, kaip rodo per filmus. O jei ir sumėto, reikia tiesiog jausti mašiną. Kaskart sprogus padangai sustodavau ir pasikeisdavau ją kita. Esu jų daug pakeitęs – privalumas toks, kad kol draugas pakeičia vieną padangą, aš pakeičiu 4. O sproginėja tai jos dėl to, nes pirkau pigias ir dėvėtas. Naujos gal dar atlaikytų“, – teigia V. Bružas.
Tokių padangų daugiau niekada nepirks
Tuo metu vairuotojas Romanas Skorupskas tikina, kad garsių firmų padangos dar nebuvo jo nuvylusios, tačiau restauruotos išdavė ne kartą.
„Restauruotos padangos buvo sunkiai subalansuojamos, matėsi išilginiai įtrūkimai per protektoriaus rašto griovelius, guzai, leido orą, netolygiai dėvėjosi. Daugiau gyvenime tokių nepirksiu ir niekam nepatarsiu. Nors sprogę nebuvo, bet nuleido padangą. Meistrai pasakė, kad nėra galimybės suremontuoti restauruotos dygliuotos padangos. Teko išmesti, o tas pats po maždaug 2 savaičių nutiko ir su kita padanga“, – piktinasi R. Skorupskas.
Laimei, tuo metu, kai padanga pradėjo leisti orą, vyras važiavo nedideliu greičiu. „Tik pajutau, kad mašina vairuojama prasčiau, kad „netraukia“, o atleidus greičio pedalą lėtėja greičiau, nei visada“, – prisimena R. Skorupskas.
Vairuotojas pataria nevažinėti senomis padangomis, neviršyti padangos gamintojo nustatytų greičio ir svorio indeksų, o nenaudojamas (ne einamojo sezono) padangas tinkamai sandėliuoti. Pamačius bet kokius deformacijos ženklus, vertėtų apsilankyti servise ir paprašyti padangų būklės įvertinimo.
Specialistai sako, svarbu stebėti slėgį
O dėl ko iš tiesų sprogsta padangos? „Fakto“ autocentro vyriausiasis serviso vadybininkas Dainius Jarušaitis tikina, kad taip nutinka dėl padangos senumo ir netinkamo slėgio rate.
„Dėl sprogimo gali būti kaltas ir atsiradęs pažeidimas padangoje, kurio galima nepastebėti, pavyzdžiui, jei tai yra vidinės padangos pusės pažeidimas. Netinkamai paruošus padangas važiavimui, automobilis kelyje būna nestabilus, netolygiai dėvisi padangos, kuro sąnaudos būna didesnės“, – galimas problemas vardina serviso vadybininkas.
Konkrečiam automobiliui rekomenduojamą padangų slėgį galima rasti ant lipduko, matomo atsidarius vairuotojo duris – jame parašytas gamintojo rekomenduojamas padangų slėgis ir jų išmatavimai, kurių svarbu laikytis.
Anot „Silberauto“ lengvųjų automobilių serviso vadovo Alvydo Kundroto, labai svarbu, kad automobiliui būtų teisingai parinktos padangos.
„Jos turi atitikti automobilių gamintojų keliamus reikalavimus. Turi būti tinkantys ratlankių bei padangų išmatavimai, padangų greičio bei svorio indeksai. Taip pat labai svarbu teisingai sureguliuoti padangų slėgį. Dėl neteisingai parinktų padangų bei slėgio jose padangos gali sprogti ir dėl to kelionė gali baigtis skaudžiu autoįvykiu“, – perspėja jis.
A. Kundrotas pataria atidžiai patikrinti keičiamas padangas, kurios eksploatuotos jau ne pirmą sezoną. Svarbu patikrinti, ar nėra kokių nors pažeidimų, įpjovų, įtrūkimų ar netolygaus protektoriaus sudilimo.
„Kad vairuotojams eksploatuojant automobilį dėl padangų kelyje nekiltų rūpesčių, patartina padangų keitimo darbus atlikti servisuose, turinčiuose reikalingą įrangą, patyrusius specialistus bei turinčius gamintojo techninę informaciją, reikalingą teisingam ratlankių bei padangų parinkimui“, – pataria jis.