Įmonėje veikiančios tradicijos kuria šeimynišką atmosferą
„Fortum Klaipėda“ – energetikos bendrovė, 2020 metais nacionaliniuose atsakingo verslo apdovanojimuose pelniusi metų darbovietės titulą mažų įmonių kategorijoje. Už darbo kultūros puoselėjimą apdovanotos įmonės direktorius Donatas Petronis įsitikinęs, kad įmonėms nepakanka į darbuotoją žiūrėti tik kaip į tam tikrą funkciją atliekantį asmenį.
„Pagrindinis įmonės tikslas – kurti pridėtinę vertę, kuri tuo pačiu neštų naudą ir akcininkams bei visuomenei. Darbuotojas yra įmonės dalis ir norint turėti kūrybingą, įsitraukusį ir tikslus pasiekiantį ar net juos viršijantį kolektyvą, kaip visumą, nepakanka į darbuotoją žiūrėti kaip į funkciją atliekantį asmenį – tokius „robotukus“ šiais laikais sparčiai keičia šiuolaikinės pramonės ir IT technologijos. Darbuotojai privalo būti tarsi šeima su savo tradicijomis, kultūra ir supratimu, kokią įtaką kiekvienas iš jų daro bendram rezultatui. Šiam tikslui pasiekti būtinas socialinis užtikrintumas“, – pabrėžia D. Petronis.
Tarp įmonėje gyvuojančių tradicijų – įvairios papildomos darbuotojų skatinimo ir motyvavimo priemonės. Darbuotojams taikomos papildomos, teisės aktuose nenumatytos socialinės garantijos (išmokos bei apmokamos papildomos laisvos dienos darbuotojams svarbiomis progomis), vykdoma metinė darbuotojų premijavimo sistema, kasmetinė darbo užmokesčio peržiūra, kuro priedas vykstantiems į darbą nuosavu transportu.
Taip pat organizuojamos atviros darbuotojų diskusijos, kasmetiniai vidiniai ir išoriniai mokymai. Vadovai, matydami poreikį, skiria laiko savo darbuotojų mokymui, renkamas grįžtamasis ryšys. Kiekvienas įmonės darbuotojas privalo laikytis elgesio kodekso.
Be to, darbuotojams suteikiama galimybė dirbti nuotoliniu būdu (tų pareigybių darbuotojams, kurių funkcijų atlikimas nereikalauja nuolatinio buvimo jėgainėje), sudaroma lankstaus darbo grafiko galimybė, o, esant poreikiui, darbuotojai būtinus asmeninius bei sveikatos klausimus gali spręsti ir darbo valandomis, suderinę tai su vadovu.
„Rengiamos įvairios šventės darbuotojams ir jų šeimų nariams – turime vasaros šventę, šeimos dieną, kalėdinę šventę, sveikinimus darbuotojų vaikams. „Fortum Klaipėda“ skatina darbuotojų sveikatingumą, kuris apima ne tik metinį sveikatos draudimą, bet ir sporto iniciatyvų rėmimą – sporto salės nuomą, finansinę parama sporto renginiuose dalyvaujantiems darbuotojams, taip pat vaišinimą vaisiais kiekvieną savaitę šaltuoju metų laiku (8 mėnesius), papildomą, nei numatyta įstatymų, nedarbingumo dėl ligos kompensavimą tris dienas per metus“, – vardija D. Petronis.
Įmonė padeda darbuotojams derinti šeimos ir profesinius siekius
Pernai nacionaliniuose atsakingo verslo apdovanojimuose metų darboviete buvo paskelbta ir „Philip Morris Lietuva“, kuri, kaip sako įmonės Žmonių ir kultūros skyriaus vadovė Sandra Daukšienė, iš tabako kompanijos tapo inovatyvia technologijų kompanija, kuri kuria mokslu pagrįstus, mažiau kenksmingus produktus ir visame pasaulyje siekia ambicingo tikslo – sukurti pasaulį be cigarečių dūmų.
„Siekiame, kad kiekvienas darbuotojas jaustųsi gerai, turėtų galimybę kurti, siūlyti idėjas bei mokytis, nepriklausomai nuo žmogaus lyties, amžiaus, tautybės ar kitų savybių, kurios daro juos autentiškus. Mes didelį dėmesį skiriame ir atrankoms, kad į mūsų organizaciją ateitų žmonės, kurių vertybės atitinka mūsų kompanijos vertybes. Ieškodami naujų komandos narių, atrankos procese stengiamės išsiaiškinti kokioje aplinkoje, kultūroje jie geriausiai atsiskleidžia, kas jiems svarbu“, – teigia ji.
Anot S. Daukšienės, įmonė nuolatos ieško naujų sprendimų, kaip pagerinti darbo sąlygas, sukurti darbuotojams galimybes tobulėti bei siekti karjeros.
„Todėl mes ne tik rūpinamės darbuotojų sveikata ir saugumu, suteikiame platų sveikatos naudų paketą, bet ir suteikiame sportinės veiklos, sveikatingumo ir asmeninio tobulėjimo kursų kompensavimo priedą. Atsižvelgiant į pandemijos pakoreguotus poreikius, praėjusios vasaros metu šio priedo panaudojimo galimybės buvo praplėstos.
Įtraukta galimybė kompensuoti darbuotojų vaikų užimtumo vasaros atostogų metu išlaidas. Kadangi dauguma įprastų vaikų užimtumo alternatyvų, tokių kaip stovyklos, atostogos pas senelius ir pan., buvo neprieinamos arba rizikingos, darbuotojai sportinės veiklos, sveikatingumo ir asmeninio tobulėjimo kursų kompensavimo priedą galėjo panaudoti vaikų pramogoms bei sporto ar laisvalaikio inventoriui įsigyti“, – darbuotojams skirtas motyvavimo priemones vardija S. Daukšienė.
Be to, siekiant padėti darbuotojams derinti šeimos ir profesinius siekius, praėjusiais metais kompanija įdiegė „Laimingų tėvų“ (angl. Happy parents) programą, kuri po vaiko priežiūros atostogų grįžusiems tėvams pirmą mėnesį suteikia galimybę dirbti lanksčiu darbo grafiku ir tik pusę darbo laiko, paliekant pilną darbo užmokestį.
„Mums svarbi mūsų darbuotojų ir jų šeimų gerovė ne tik šiandien, todėl prie konkurencingų atlyginimų, papildomai mokame įmokas į darbuotojų trečios pakopos pensijų fondus, esame apdraudę darbuotojus gyvybės draudimu ir nelaimingų atsitikimų draudimu, galiojančiu ne tik darbo, bet ir poilsio metu visame pasaulyje.
Kasmet vasaros pradžioje darbuotojams išmokamas atostogų priedas, kaip paskata susiplanuoti kokybišką poilsį, o rudenį pirmokų tėvams skiriama išmoka, padedanti paruošti vaikus pirmai klasei. Taip pat taikome išmokas ir suteikiame papildomas apmokamas laisvas dienas svarbių gyvenimo įvykių atvejais, tokiais kaip vaiko gimimas, vedybos ar artimo šeimos nario netektis“, – vardija ji.
Pastarąjį penkmetį stebimas papildomų naudų darbuotojams šuolis
Kaip apibrėžiama Darbo kodekse, darbo santykiai pirmiausia reglamentuojami vadovaujantis teisingo apmokėjimo už darbą principais, tačiau galimos ir papildomos naudos darbuotojams, jei dėl jų susitariama įmonės viduje ar įmonės kolektyvinėje sutartyje.
„CV-Online“ marketingo vadovės Ritos Karavaitienės teigimu, Lietuvoje be atlyginimo įmonės siūlo ir įvairias papildomas naudas jau maždaug du dešimtmečius. Anot jos, vadinamasis naudų krepšelis arba atlygio paketas pradėjo gausėti pastarąjį dešimtmetį, o ypač pastaruosius penkerius metus.
Vis dėlto, Manoalga.lt duomenimis, papildomų priedų negauna 23 proc. darbuotojų, o toks pats skaičius buvo ir metai prieš pandemiją.
„Vis dar galima rasti išimčių, kai įmonės arba nežino, arba nesureikšmina „ką siūlo įmonė“ dalies, ir darbo skelbime nepateikia rimtų argumentų, kodėl potencialus kandidatas turėtų pasirinkti darbą būtent šioje įmonėje. Pasitaiko ir tokių darbo pasiūlymų, kai „įmonė siūlo“ skyriuje be atlyginimo surašomi šabloniniai dalykai, pavyzdžiui: įmonė siūlo atsakingą darbą, draugišką kolektyvą ir socialines garantijas“, – sako R. Karavaitienė.
Lygindama metus prieš pandemiją ir metus nuo pandemijos pradžios, R. Karavaitienė pastebi reikšmingus papildomų priedų krepšelio pokyčius.
„Matome, kaip natūraliai, atsižvelgiant į situaciją, pasikeitė papildomų priedų krepšelis. Manoalga.lt duomenimis, pandemijos metu rečiau siūlomi nemokami gėrimai (kava, arbata, mineralinis vanduo), automobilis asmeniniam naudojimui, transporto išlaidų, maitinimo kompensavimas. Dažniau siūlomas medicininių paslaugų lygis aukštesnis už vidutinį, įmonės įmokos papildomam sveikatos draudimui, lanksčios darbo valandos, įmonės įmokos pensijos kaupimui, darbas namuose. Trumpai kalbant, darbo biure motyvacines priemones keičia darbo namuose papildomos priemonės ir rūpinimosi sveikata bei ateitimi priedai“, – teigia R. Karavaitienė.
Dažniausiai siūlomos papildomos naudos – ne tik finansiniai priedai
R. Karavaitienė įvardija, jog tarp populiariausių motyvacinių priedų vyrauja nuo darbo rezultatų priklausantys finansiniai priedai, nemokami gėrimai (arbata, kava, mineralinis vanduo), įmonės renginiai, darbas namuose, mobilus telefonas asmeniniam naudojimui, lanksčios darbo valandos, laisva diena ligos atveju, nešiojamas kompiuteris asmeniniam naudojimui, įmonės įmokos papildomam sveikatos draudimui.
„Darbuotojams patraukliausiai skamba tos papildomos naudos, kurios kuo tiksliau atitinka pareigų specifiką. Pavyzdžiui, technologijų srities darbuotojams svarbu, kad galima stažuotis, išsilaikyti kvalifikacinius sertifikatus. Kiekviena darbo sritis turi savo specifiką ir žinoma, laimi tos įmonės, kurios kandidatams gali pasiūlyti būtent tai, kas juos motyvuoja, kaip profesinis augimas, tobulėjimas, realios karjeros perspektyvos, veiksmų laisvė“, – teigia R. Karavaitienė.
Anot jos, skatinimo būdų įvairovė šiuo metu yra tikrai plati, o kai kurios įmonės pasistengia paminėti net ir smulkmenas, nes būtent jos gali būti lemiamos priimant darbo pasiūlymą.
„Labai skatiname darbdavius pagalvoti apie konkretų siūlomą darbą ir potencialų kandidatą, kas jam gali būti svarbu ir vertinga ir įtraukti į pasiūlymą gan detalų atlygio paketo aprašymą, ypač, kai siūlomas atlygis nėra itin aukštas. Pavyzdžiui, ieškant darbuotojų gamybai, įmonės, kurios nurodo, kad įmonė pasirūpina maitinimu, poilsio zonomis, ergonomiška darbo vieta ir įrankiais, darbo drabužiais, nuvežimu į darbą ir parvežimu namo, turi daugiau šansų pritraukti darbuotojų, nei ta, kuri parašo, kad siūlo atsakingą darbą“, – sako R. Karavaitienė.