Kosmonauto Marse ryto rutina
Tikriausiai esate girdėję, kad astronautų gyvenimo sąlygos kosmose gerokai skiriasi nuo tų, kurias turime čia, Žemėje. Nesvarumo būsena, miegojimas prie sienos pritvirtintuose miegmaišiuose ar valgymas sklandant. O ar kada susimąstėte, kaip astronautams reikėtų gyventi Marse? Juk manoma, kad būtent šioje planetoje bus žengti pirmieji žmogaus žingsniai istorijoje.
Kol kosmoso tyrinėtojai planuoja ir sprendžia įvairius pirmojo žmonijos istorijoje erdvėlaivio nutupdymo Marse klausimus, jaunoji ateities karta Lietuvos STEAM atvirosios prieigos centruose kuria projektus, kurie, galbūt, nustebintų ir pačią NASA.
„STEAM juodosios dėžės iššūkio“ tikslas – sukurti kūrybingą, įdomią ir įkvepiančią idėją, kuri palengvintų astronauto Marse ryto rutiną, panaudojant virtualioje juodojoje dėžėje esančias priemones. Dalyvauti šiame iššūkyje buvo kviečiami visi Lietuvos mokiniai bei jų mokytojai, o geriausiai išpildytos idėjos autoriams žadamas puikus apdovanojimas – edukacinė kelionė komandai iki 10 asmenų į vieną iš STEAM tematikos centrų Europoje.
Iššūkis – priimtas
Šiuo metu konkurse varžosi 37 komandos, tarp kurių ir Telšių „Džiugo“ gimnazija, kurioje šių metų spalio 27 d. atsidarė naujutėlis „STEAM“ atvirosios prieigos centras. Iššūkį kartu su savo auklėtiniais priėmęs gimnazijos fizikos mokytojas Kastytis Kontrimas sako, kad dalyvauti konkurse jį paskatino noras pačiam geriau susipažinti ir tuo pačiu supažindinti mokinius su STEAM veiklomis.
„STEAM ugdyme esame naujokai ir iki šiol neturėjome praktikos dirbdami su robotika, todėl juodosios dėžės iššūkis pasirodė kaip puikus startas ir galimybė vaikams iš arti ir praktiškai pamatyti bei prisidėti prie įvairių kūrybinių procesų. Mokiniams patiko ši idėja, todėl subūrėme 10 žmonių komandą, kurią sudaro 8 dešimtokai ir 2 mokytojai: aš ir kolegė chemijos mokytoja“, – pasakoja K. Kontrimas.
Išstudijavusi visą metodinę medžiagą ir taisykles bei pasitelkusi STEAM centre esančias priemones, komanda sukūrė automatiškai veikiančias instaliacijas, sudarė astronautų mitybos sąrašą, paruošė edukacinę medžiagą, kaip galima maudytis ir mankštintis gyvenant Marso planetoje.
„Pirmiausia pasodinome 12 pipirinės daigų. Tuomet mūsų komanda sukūrė automatinę laistymo sistemą, montavo LED apšvietimą, skirtą daigų apšvietimui. Įgyvendindami projektą, mokiniai panaudojo ne tik savo fizikos ir chemijos žinias, bet taip pat daug laiko skyrė informacijos apie astronautų gyvenimą beorėje erdvėje rinkimui ir analizavimui. Apie tai parengėme dokumentą, o visą darbą sukėlėme į „Canvą“ programą bei sumaketavome projektą“, – darbų procesą atskleidžia K. Kontrimas.
Daugiau galimybių mokiniams
Pasak pašnekovo, matyti, su kokiu užsidegimu jo auklėtiniai dirbo ties šiuo projektu, buvo ypatingai smagu: vaikai darbavosi labai atsakingai, pritaikė turimas žinias ir ieškojo naujų. „Kaip pirmam kartui, tai tikrai galiu pasakyti, kad mokiniai pasirodė puikiai ir matau daug perspektyvų ateityje“, – teigia pedagogas.
Prie darbo efektyvumo ir sėkmingų rezultatų labai prisidėjo ir tai, kad STEAM laisvosios prieigos centras įsikūręs pačioje gimnazijoje, todėl komandai nereikėjo niekur vykti, buvo galima patogiai planuoti tiek mokinių, tiek ir mokytojų laiką.
„Norėčiau padėkoti Telšių švietimo centro vadovei ir visai STEAM komandai, kad galime suteikti galimybę skirtingų klasių mokiniams atlikti įvairius darbus ir užduotis, kurių per įprastą pamoką padaryti negalime, – sako mokytojas. – Vaikus kur kas lengviau sudominti realiomis užduotimis, o ne teorija, todėl ateityje vis daugiau pamokų planuojame vesti STEAM centre“.
Mokytojo pasiteiravus, kodėl STEAM ugdymas šiais laikais yra toks svarbus, K. Kontrimo patikina – šiuolaikinis pasaulis tiesiog neįsivaizduojamas be technologijų, kurios mus seka kiekviename žingsnyje: „Nebegalime remtis vien tik teorija, reikalinga ir praktika. Šiuolaikinis jaunimas yra imlus technologijoms, visi turi ir moka naudotis išmaniaisiais telefonais, planšetėmis, tačiau ties tuo technologijos neapsiriboja. Mokiniai privalo patirti kuo platesnę eksperimentų įvairovę ir ne tik pamatyti, kaip vyksta įvairūs procesai, bet ir prisidėti prie jų. Tik tokiu būdu galime auginti nuovokią ir kūrybišką kartą“.