Vilnietis Rytis prieš pusantrų metų nusprendė pakeisti savo ilgus metus tarnavusį seną automobilį ir persėsti prie naujo automobilio vairo. Visos reikiamos sumos automobiliui įsigyti neturėjęs vyras naujai transporto priemonei nusipirkti pasirinko lizingą.
„Vartojimo paskolos galimybės net nesvarsčiau. Manau, kad jos palūkanos yra tikrai nemažos, todėl net negalvojau imti vartojimo paskolą“, – prisipažino sostinės gyventojas.
Rytis pridėjo, kad naudojasi vieno banko paslaugomis, todėl ir lizingo sutartį sudarė su tuo pačiu finansinių paslaugų teikėju.
„Mintis imti vartojamą paskolą automobiliui pirkti man atrodytų nepatraukli. Bet iš tiesų skirtumų tarp lizingo ir paskolos automobiliui įsigyti daug ir nežinau. Tikriausiai skiriasi palūkanos, galbūt laikas, per kurį reikia grąžinti skolą“, – svarstė jis.
Automobiliais prekiaujančios bendrovės „Inchcape Motors“ rinkodaros specialistas Eitvydas Podolskis taip pastebėjo, kad beveik visi klientai, perkantys automobilius išsimokėtinai, renkasi lizingą, o ne vartojimo paskolą automobiliui įsigyti.
„Vartojimo paskolos palūkanos yra daug didesnės, dėl šios priežasties klientai renkasi lizingą“, – pastebėjo jis.
Pasiteiravus, ar automobiliais prekiaujančios įmonės atstovai pataria klientams, kokį finansavimo būdą geriau rinktis naujai transporto priemonei įsigyti, E. Podolskis atsakė, kad klientai patys nusprendžia, kokios sąlygos jiems yra palankesnės, o pagal tai ir renkasi finansavimo būdą.
Vartojimo paskola ar lizingas: privalumai ir trūkumai
Specializuoto banko „Mano.bank“ privačių klientų aptarnavimo vadovė Giedrė Kandrotaitė primena, kad norint įsigyti automobilį, tačiau neturint susitaupius visos reikiamos sumos naują pirkinį galima įsigyti pasinaudojant vartojimo paskola arba lizingu. Tačiau svarstant vieną iš šių galimybių svarbu žinoti, kokie šių pasirinkimų privalumai ir trūkumai.
Kaip pasakojo specialistė, vartojimo paskola finansuojant automobilio įsigijimą nereikia pradinio įnašo: gali būti suteikiama paskola ir didesnė nei automobilio kaina, jei reikia papildomų lėšų, pavyzdžiui, automobilio remontui ar padangoms. Taip pat renkantis šį finansavimo būdą nereikia apdrausti automobilio KASKO draudimu. O automobilis tampa žmogaus nuosavybe: nereikia jo registruoti banko vardu.
Be to, automobiliui įsigyti imant vartojimo paskolą nėra ribojamas perkamo automobilio amžius ar būklė. O norint parduoti automobilį, nereikia gauti lizingo bendrovės leidimo. Taip pat vartojimo kreditą daugelyje bendrovių galima grąžinti anksčiau laiko be papildomų mokesčių.
„Tuo metu automobilį įsigyjant lizingu pirkėjui suteikiamos mažesnės nei vartojimo kredito palūkanos“, – pastebėjo pašnekovė. Pasak jos, vartojimo paskola gali kainuoti nuo 7 proc., kai lizingas – nuo 2 proc. G. Kandrotaitė taip pat pridėjo, kad automobiliui įsigyti pasinaudojant lizingo paslauga reikia turėti mažiausiai 10 proc. pradinio įnašo nuo perkamos transporto priemonės vertės. Be to, sudėtingesnė ir išdavimo procedūra.
Jei perkant automobilį su vartojimo paskola nėra reikalavimų transporto priemonės amžiui ar būklei, sudarant lizingo sutartį reikalaujama, kad baigus išmokėti paskolą, automobilis turi būti ne senesnis nei 13 metų.
Klausimai, kuriuos pravartu sau atsakyti
„Kiekvienas paskolos tipas turi tam tikrų apribojimų, privalumų bei trūkumų. Paskolos ar lizingo pasirinkimas priklauso nuo gyventojo poreikių ir nuo subjektyvių dalykų: nuo gyventojo finansinės situacijos, kokį automobilį išsirinko, ar planuoja jį drausti KASKO ar ne, norės įsigijęs automobilį iškart tapti faktiniu automobilio savininku, ar gali palaukti, kol išsimokės lizingą, ar turi santaupų pradiniam įnašui sumokėti, ar nereikės perkamam automobiliui papildomo remonto ar padangų“, – vardijo pašnekovė.
Pasak G. Kandrotaitės, automobilio lizingo paslauga labiau orientuota į klientus, norinčius įsigyti naują ar mažai naudotą, brangesnį automobilį.
„Vis dėlto, nors automobilio lizingo palūkanos ir mažesnės, reikėtų įsivertinti ir kitas sutarties sąlygas bei su tuo susijusias išlaidas: KASKO draudimo įmokas, pradinį įnašą, kitus sutarties mokesčius, – komentavo pašnekovė. – Tam tikrais atvejais KASKO draudimo įmoka atitinkamos markės automobiliui gali būti didelė, mėnesinės įmokos tokiu atveju gali būti didesnės nei pasinaudojus paskola automobiliui. Taip gyventojas patirtų daugiau finansinių išlaidų“.
Dėl šios priežasties prieš renkantis automobilio įsigijimo finansavimo būdą rekomenduojama įsivertinti savo finansinę situaciją bei galimybes, išanalizuoti pateiktų pasiūlymų sąlygas, iš anksto pasidomėti perkamo automobilio draudimo įmokomis, palyginti išlaidas.
Specializuoto banko atstovė pridėjo, kad skaičiuojama, jog perkant automobilį, kurio vertė iki 7 tūkst. Eur, apsimoka imti vartojimo kreditą. Jei automobilis kainuoja daugiau – labiau verta pagalvoti apie lizingo paslaugą, ypač, jei planuojama jį drausti ir KASKO draudimu.
Pašnekovė pasidalijo pastebėjimais, kad vartojimo paskolą automobiliams dažniausiai renkasi jaunesnio amžiaus vyrai, didesnių miestų (Vilnius, Kaunas) gyventojai.
„Paskutiniais metais paskolų sumos automobilių pirkimui šiek tiek didėja, o automobilių amžius jaunėja. Gyventojai vidutiniškai ima 5 tūkst. Eur dydžio vartojimo paskolą automobiliui pirkti. Tarp paskirčių, kam skolinasi gyventojai, automobilio pirkimas – viena iš populiaresnių“, – konstatavo ji.