Neoficialiais duomenimis, šių metų matematikos valstybinio brandos egzamino (VBE) neišlaikė apie 35 proc. abiturientų. Tai būtų blogiausias rezultatas per pastaruosius metus.
Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė paprašė atlikti šio egzamino papildomą vertinimą ir jo rezultatus tvirtinti atlikus papildomą analizę. Tuo užsiims NŠA.
V.Būdienės vertinimu, ministrė teisingai padarė, kad „sulaikė matematikos brandos egzamino rezultatų tvirtinimą“.
Būdienė: būtina rūpintis nacionaliniu lygiu
Jos žiniomis, matematikos egzaminą išlaikė tik apie 65 proc. moksleivių ir tai, pasak V.Būdienės, lėmė užduočių sunkumas.
„Daugelio egzaminų išlaikymas arti 100 proc., o matematikos tik 65 proc. Kažkas su vaikų galvomis negerai? Baikit, nemanau. Kažkas labai negerai su matematikos egzaminu.
Galėtume parengti užduotį, kurios neišlaikytų ir 80 proc. vaikų. Visų pirma, užduotis turi atitikti ko ir kaip mokoma. Akivaizdu, kad viskas priklauso nuo užduoties, kitaip nebūtų tokių vertinimo svyravimų pamečiui. Šiemet būtina iš egzamino vertinimo išmesti tuos uždavinius, kurie buvo neprograminiai“, – feisbuke rašė Vilniaus politikos analizės instituto vadovė.
Egzamino sistema, pasak jos, irgi keistina.
„Gal net nebeturi būti išlaikė/neišlaikė. Įrašykime į brandos atestatą tiesiog gautus balus (jei užduotis tikrai pagal programą). Paskelbčiau tik balus, o jau tada abiturientai toliau patys ras savo kelią. Juk stojimas į aukštąsias mokyklas ir taip aukštais balais apribotas“, – toliau komentavo V.Būdienė.
Ji svarstė, kad gal ir ne visi vaikai turi mokytojus, kurie patys moka matematiką – esą šių mokytojų kvalifikacijos kėlimo sistema sugriauta, o rengimas abejotinas.
„Mokslininkai, kalbantys apie mokyklinę matematiką retai pasitaiko, o ir dalis jų kalba pievas. Būtinas nacionalinio lygmens rūpestis matematikos mokymo sistema (būtent, reikia sisteminio požiūrio)“, – pabrėžė V.Būdienė.
„Įsivaizduojat, nurašomi 35 proc. vaikų į ateities gyvenimo paraštes. Tai pasikartojantis skandalas. O jei dar teisybė (reiktų daugiau liudijimų), kad užduočių rengėjams iš anksto pasakoma, kad užduotis turi būti tokia, kad 10 proc. neišlaikytų, tai jau skandalų skandalas“, – pridūrė ji.
Matematikas: vienos užduoties neišsprendė doktorantai
Apie tai, kad prieš rengiant matematikos egzamino užduotis pasakoma, kiek mokinių jo turi neišlaikyti, feisbuke užsiminė ir matematikas Dainius Dzindzalieta. Jis keletą kartų yra formulavęs šio egzamino užduotis.
„Prieš man rengiant VBE užduotis būdavo pasakomas procentas, kiek mokinių turi neišlaikyti, būdavo pateikiama praėjusių metų statistika ir pan., kuria remiantis buvo galima tą procentą labai tiksliai nustatyti, – feisbuke dėstė jis. – Pagal dabartinę programą egzaminą galima parengti tokį, jog jį išlaikytų 100 proc. mokinių arba neišlaikytų virš 50% mokinių. Kuria linkme bus nueita kitais metais net baisu pagalvoti.“
Matematikas teigė, kad šįmet trys užduotys matematikos egzamine buvo neprograminės.
„Jas įmanoma išspręsti, jei žinai daugiau, nes yra mokyklų, kuriose mokoma ne tik tai, ką reikia mokykloje, jos žino, kad dažnai būna ne programinių temų uždavinių, <...> bet jei moko grynai pagal programą, aštuoni taškai iš 60-ies yra neprograminiai“, – Delfi komentavo D. Dzindzalieta.
Tokias užduotis, pasak jo, išsprendžia olimpiadų dalyviai, matematikos doktorantai, bet šįmet paskutinės egzamino užduoties neišsprendė ir jie.
„Šįmet Vilniaus universiteto doktorantai paskutinę užduotį sprendė ir jos neįveikė“, – kalbėjo matematikas.
NŠA: visos užduotys atitinka programą
NŠA neigė, kad šių metų matematikos egzamine buvo kokių nors neprograminių užduočių.
„Visos matematikos valstybinio brandos egzamino užduotys atitinka matematikos brandos egzamino programą“, – Delfi nurodė NŠA atstovė Jurgita Kažukauskaitė-Sarnickienė.
Tiesa, ji neatmetė galimybės, kad tvirtinant galutinius egzamino rezultatus išlaikiusiųjų dalis bus didesnė.
„Siekiama išsiaiškinti, kas turėjo įtakos šio egzamino rezultatams, kad rezultatai objektyviai atspindėtų mokinių pasiekimus. Vertinimo komitetas, tvirtindamas egzamino rezultatus, turi teisę nustatyti ir keisti egzamino išlaikymo ribą (t. y. taškų skaičių, reikalingą egzaminui išlaikyti). Konkretūs sprendimai priklausys nuo ekspertų išvados“, – teigė J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.
NŠA šių metų matematikos egzamino rezultatų nekomentuoja.
2021 metais matematikos egzamino neišlaikė 15,2 proc. mokinių, 2020 metais – 32,4 proc., 2019 metais – 17,91 proc., 2018 metais – 12,78 proc.