Skundai ir klausimai per kelias minutes
Vartotojų teisių informacinė sistema vtis.lt yra elektroninė erdvė, kurios sukūrimas finansuotas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis. Joje suteikiama galimybė pateikti prašymą ar skundą dėl pažeistų vartotojų teisių, pasiteirauti rūpimais vartotojų teisių apsaugos klausimais, pranešti apie įtartiną interneto svetainę.
Pasak Valstybės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vedėjos Giedrės Nenartavičiūtės, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba užtikrina galimybę vartotojams kilusius ginčus su pardavėjais ir paslaugų teikėjais nagrinėti elektroninėje erdvėje.
Kol kas, Vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenimis, sistemoje daugiausiai užpildoma skundų dėl drabužių, avalynės, smulkių buitinių namų ūkio prietaisų.
Vartotojas privalo būti registruotas
Vartotojų teisių informacinė sistema suteikia gyventojams greitą ir patogią galimybę pateikti skundą prekybininko atžvilgiu, tačiau tai gali padaryti tik registruoti vartotojai. Sistema nesuteikia galimybės rašyti anoniminių skundų. Vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vedėja G. Nenartavičiūtė sako, kad sistema veikia remdamasi Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 23 straipsnio reikalavimais.
„Pažymėtina, kad pateikti prašymą ar skundą gali tik registruotas naudotojas – prisijungęs prie sistemos ir patvirtinęs tapatybę per elektroninius valdžios vartus, naudodamasis saugiu el. parašu arba per el. banką. Pateikti asmens duomenys yra naudojami užpildyti vartotojo prašymo rekvizitams“, – aiškina G. Nenartavičiūtė.
Tačiau norėdamas registruotis prie naujos sistemos, gyventojas dar turi pateikti ir savo gimimo datą bei asmens kodą. Vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė sako, kad šie asmeniniai duomenys reikalingi žmogaus tapatybei nustatyti, o pati tarnyba jų nemato – informacija lieka svetainėje.
Kaip registruotis vtis.lt portale rasite ČIA
Galimybė stebėti skundo nagrinėjimą
Tiesa, sistema naudojasi ir neregistruoti vartotojai, tačiau jų galimybės ribotos.
„Kitos Vartotojų teisių informacinės sistemos paslaugos, tai galimybė pateikti pasiteiravimą, susipažinti su dažniausiai užduodamais klausimais vartotojų teisių apsaugos srityje, pranešti apie įtartiną interneto svetainę, prieinamos ir neprisijungusiems vartotojams“, – teigia G. Nenartavičiūtė.
Planuojama didelė plėtra
Skundų, prašymų, klausimų teikimą perkelti į elektroninę erdvę finansavo Europos regioninės plėtros fondas ir Lietuvos valstybės biudžetas. Kaip pasakoja G. Nenartavičiūtė, projektą planuojama plėsti: vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės šių metų vasarą priimtu Vartotojų teisių informacinės sistemos Aprašu, prie šios sistemos prisijungs dar keturiolika vartotojų teisių apsaugos srityje veikiančių institucijų, tarp kurių Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos, Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Lietuvos saugios laivybos administracija, Civilinės aviacijos administracija, Lietuvos metrologijos inspekcija, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos.
Tokia projekto plėtra palengvins vartotojams sistemoje patogiai pateikti prašymą ar skundą, o sistema automatiškai nukreips ją pagal kompetenciją atsakingai institucijai.