Prekybą internetu renkasi beveik kas antras
VšĮ „Versli Lietuva“ projektų vadovė Lina Kalinauskaitė pastebi, jog elektroninė prekyba Lietuvoje sparčiai auga. Nepaisant to, jog šiuo atžvilgiu vis dar atsiliekame nuo kitų Europos šalių, kuriose elektroninė prekyba yra labiau mėgstama verslininkų nei Lietuvoje, kitas šalis sparčiai vejamės.
Specialistė dalinasi nuostabą keliančiais skaičiais – šiuo metu Lietuvoje apie 40 procentų visų interneto naudotojų perka internetu. Tai reiškia, jog beveik kas antras Lietuvos gyventojas renkasi prekybos internetu paslaugas.
Pasak L. Kalinauskaitės, aktyviausiai elektroninį verslą vykdo 25-34 metų asmenys. „Taip pat aktyvūs elektroninės prekybos srityje yra 16-24 metų asmenys bei 34-44 metų asmenys. Aktyviausi pirkėjai taip pat yra minėtų amžiaus kategorijų asmenys“, – atskleidžia specialistė.
Beveik kas penkta internete nuperkama lietuvio prekė priklauso drabužių ir avalynės kategorijai, kuri šalies internetinėje prekyboje yra populiariausia ir sudaro 16,4 proc. visų internetu perkamų prekių.
Ne ką mažiau populiarios yra namų ūkio prekės, t.y. baldai, žaislai ir papuošalai, kurie sudaro 12,8 proc. internetu perkamų prekių. Vienas iš dešimties elektroninėje prekyboje įvykdomų pirkimų skiriamas teatro arba kino bilietams.
Nepagrįstai bijo ir pardavėjai, ir pirkėjai
Nors elektroninė prekyba atrodo sparčiai populiarėjantis verslas, tačiau Lietuvoje verslininkai šioje srityje vis dar atrodo nedrąsūs. L. Kalinauskaitė yra įsitikinusi, jog baimė kyla tiek iš pirkėjo, tiek iš verslininko. „Viena vertus, pirkėjai yra neužtikrinti pirkimo internetu saugumu. Vis tiek lietuviai yra įpratę eiti į parduotuvę, apžiūrėti prekę gyvai. Išlieka abejonė, ar prekė tikrai patiks, ar ji bus kokybiška, ar apmokėjimas įvyks saugiai. Jei prekė nepatiks, ar galės ją grąžinti ir susigrąžinti pinigus“, – teigia specialistė.
Pasak L. Kalinauskaitės, du iš trijų pirkėjų internete prieš pirkdami susipažįsta su grąžinimų tvarka. Taip pat jiems kyla duomenų saugumo klausimas, ar pirkėjo asmeniniai duomenys nebus panaudoti kitiems tikslams – visa tai lemia pirkėjo, o kartu ir pardavėjo baimes, siejamas su el. prekybos verslu. Kaip tik todėl, jos teigimu, svarbu žmonėms išaiškinti, kad apsipirkinėjimas internetu yra saugus ir patikimas. Pašnekovės teigimu, jau seniai specialistai atsakė į šiuos klausimus ir nėra pagrindo jaudintis.
Atbaido vyresnio amžiaus žmones
Elektroninę parduotuvę atidaręs Egidijus Pluščiauskis tikina, jog iš verslo pusės bijoma didelės konkurencijos, nes, vis dėlto, elektroninių parduotuvių skaičius didėja. „Žmonės bijo nesėkmės. Kitas aspektas yra žinių trūkumas. Vykdyti prekybą fizinėje parduotuvėje yra labai įprasta – atidarai parduotuvę, išdėlioji savo prekes ir vykdai prekybą. Tuo tarpu internetinė prekyba reikalauja tam tikro kompiuterinio raštingumo. Tai barjeras, kuris gali atbaidyti vyresnio amžiaus žmones“, – pastebi verslininkas.
E. Pluščiauskio akimis, elektroninė prekyba turi daug privalumų:
1. Nedideli išlaikymo kaštai lyginant su realia parduotuve, todėl yra galimybė pasiūlyti geresnę kainą;
2. Galimybė vystyti prekybą fiziškai neturint prekių;
3. Pasiekiamos tarptautinės rinkos;
4. Galimybė planuoti laiką ir dirbti patogiu metu;
5. Internetu paprasčiau pasiekti vartotojus nei pasikviesti į fizinį tašką;
6. Galimybė prekes ir paslaugas įsigyti būnant bet kurioje vietoje ir bet kokiu metu;
7. Į elektroninės parduotuvės sistemą galima prijungti kasos aparatą ir susieti su fizine parduotuve.
Sėkmę padėjo privilioti draugų patarimai
Elektronine prekyba E. Pluščiauskis sumanė užsiimti dar 2009 m., visų pirma, norėdamas susikurti sau darbo vietą ir pasiūlyti prekes geresnėmis kainomis. „Kai atidariau savo elektroninę parduotuvę, prekių kainos el. erdvėje viršijo jų savikainą beveik 10 kartų. Įvertinau, jog galiu prekes pasiūlyti geresnėmis kainomis, pigiau nei esantys pasiūlymai. Tačiau pradžia buvo nelengva, pirmas pardavimas buvo tik po 7 mėnesių nuo veiklos pradžios“, – verslo pradžią pamena E. Pluščiauskis.
Sudėtingas metas verslininkui tapo impulsu mokytis iš klaidų, tobulinti savo parduotuvę. „Man labai padėjo konsultacijos su draugais, nes jie padėjo įvertinti kai kuriuos dalykus, ko pats nepastebėjau. Tad vienas iš mano patarimų – konsultuotis su savo draugais, artimaisiais ar klientais, ko jie tikėtųsi ir kokie yra jų poreikiai“, – pataria E. Pluščiauskis.
Drąsina imtis verslo el. parduotuvėse
Verslininkas pastebi nišą el. prekyba nedrįstantiems užsiimti lietuviams – šiuo metu yra siūloma įvairių elektroninės parduotuvės nuomos sprendimų už prieinamą kainą. „Nereikia sukti galvos dėl programavimo darbų, integracijų su apmokėjimo platformomis, taip pat dauguma parduotuvių siūlo ir konsultacijas dėl techninių nesklandumų ar pardavimų didinimo. Tad nereikia turėti daug žinių šioje srityje, kad galėtumėte sėkmingai vykdyti prekybą“, – pastebi verslininkas.
Be to, L. Kalinauskaitė primena, jog pagalbą pradedantieji verslininkai gali gauti ir „Verslioje Lietuvoje“. „Šiuo metu kaip tik pradėjome vykdyti projektą apie skaitmeninius verslus, kurio metu padėsime verslininkams greičiau pasiekti rezultatų internetinėse platformose. Taip pat nuolatos rengiame įvairius renginius elektroninės prekybos tema, kuriuose patirtimi dalinasi įvairūs sėkmingi verslininkai“, – teigia specialistė.
Be visų projektų ar renginių, „Verslioje Lietuvoje“ nemokamai konsultuojami pradedantieji verslininkai apie tai, kaip įkurti verslą, kaip jį vystyti ir pasiekti gerų rezultatų.