i.VAZ – kas tai?
i.VAZ startavo dar visai neseniai, todėl atsiranda žmonių, kuriems ši raidžių kombinacija kelia nemažai klausimų.
I.VAZ yra išmaniosios mokesčių administravimo sistemos i.MAS dalis, sukurta ir tobulinama, panaudojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų investicijas. Pasak I.VAZ ir i.SAF posistemių projektų sukūrimo vadovės Virginijos Ginevičienės, pagrindiniai i. VAZ naudotojai - prie sistemos prisijungę mokesčių mokėtojai, krovinius siunčiančios, gabenančios ir gaunančios įmonės.
Vartotojams suteikiama galimybė pasirinkti jiems priimtiniausią būdą ir pateikti važtaraščių duomenis VMI, sudaryti elektronines tokių dokumentų versijas, vykdyti krovinių pervežimo būsenos stebėjimą, gauti patvirtinimus, kai prekės pasiekia tikslą.
Informacijos teikimas naujoje el.sistemoje yra privalomas, jei kroviniai vežami Lietuvos keliais kitoms mūsų šalies įmonėms, ekonominę veiklą vykdantiems asmenims, siuntėjas ir gavėjas tarpusavyje susiję komerciniais santykiais.
Tiesa, V. Ginevičienė atkreipia dėmesį, kad šiuo metu i.VAZ paslaugomis gana aktyviai naudojasi ne tik tai daryti įpareigotos bendrovės. Atsiranda vis daugiau įmonių, savanoriškai tobulinančių savo darbą – perkeliančių važtaraščių administravimą į elektroninę erdvę, skaitmenizuojančių su įmonės apskaita susijusius procesus.
i.VAZ duomenys yra pasiekiami ir patikras keliuose vykdančioms institucijoms – LR muitinei, Valstybinei kelių transporto inspekcijai. „Tuo atveju, kai duomenys yra pateikti į i.VAZ, krovinio gabenimo kelyje patikrų metu vežėjui nebus reikalingas popierinis važtaraštis“, – aiškina V. Ginevičienė.
Žada abipusę naudą
Naujos elektroninės važtaraščių sistemos kūrimas pareikalavo daug lėšų, laiko ir pastangų. Kyla klausimas – o kam viso to reikia?
Remiantis statistika, Lietuva susiduria su rimtomis verslo problemomis. Mūsų šalyje pastebimas vienas iš didžiausių šešėlinės ekonomikos rodiklių visoje Europos Sąjungoje. V. Ginevičienės teigimu, naujovėmis (tarp jų ir i.VAZ) pradėta rūpintis siekiant pagerinti dabartinę situaciją.
Pasak pašnekovės, i. VAZ tikslai – skatinti mokesčių mokėtojų pajamų apskaitą, mokesčių surinkimą. Taip pat atkreipiamas dėmesys į vienodų konkurencinių sąlygų sąžiningai dirbantiems verslininkams sukūrimą, kontrolės mechanizmų efektyvumą.
„Vienas labiausiai paplitusių pažeidimų, susijusių su krovinių gabenimu, yra realizacinių pajamų slėpimas. Nesulaukus patikrų kelyje, kelių transportu gabenamo krovinio važtaraštis yra tiesiog sunaikinamas ir įvykusi ūkinė operacija niekur nefigūruoja. Duomenų teikimas į i.VAZ fiksuojant visas prekių pervežimo operacijas realiu laiku gaunamais ir nepanaikinamais e. važtaraščiais stipriai apribos šešėlinio verslo galimybes išvengti pajamų apskaitymo ir mokesčių“, – teigia V. Ginevičienė.
Specialistė pastebi – egzistuoja kita svarstyklių pusė. i.VAZ diegimas, plėtra gali būti naudinga ne tik valstybei, bet ir patiems verslo atstovams.
„i.VAZ galimybės leis mokesčių mokėtojams popierinius važtaraščius pakeisti į e. važtaraščius, automatizuoti su jų apskaita susijusias procedūras. Turėtų mažėti dabartinės verslo subjektų patiriamos sąnaudos spausdinant, kaupiant, siunčiant, archyvuojant ir saugant popierinius važtaraščius. Be to, pervežimo operacijos administravimas i.VAZ posistemyje mokesčių mokėtojams leis įsitikinti, kad vežamo krovinio važtaraštis registruotas i.VAZ. Tai palengvins vidinę logistikos procesų kontrolę“, - aiškina pašnekovė.
Pirmieji suskubo duonos gamintojai
Nepaisant visų sunkumų, projektas įgauna pagreitį. Specialistų teigimu, i.VAZ paslaugomis naudojasi vis daugiau įmonių.
Pasak V. Ginevičienės, kuriant naująją sistemą buvo konsultuojamasi su verslo atstovais, atsižvelgta į jų pastabas. Didelis dėmesys skirtas ir mokesčių mokėtojų paruošimui, atsakymui į jiems aktualius klausimus.
Prieš oficialiai pradedant i.VAZ veiklą, programa buvo atidžiai testuojama. Tiesa, tai neužkirto kelio techninėms kliūtims.
Nors vėliau situacija stabilizavosi ir naudotis sistema galėjo didžioji dalis vartotojų, atsirado tokių, kuriems pasisekė iš karto.
„Pirmųjų važtaraščių duomenų į i.VAZ VMI sulaukė dar rugsėjo 30–ąją, kadangi savikontrolės tikslais posistemį atvėrėme kiek anksčiau ir patys nekantriausieji perduoti važtaraščių duomenis suskubo vos tik gavę galimybę. Pirmąjį važtaraštį kiek po 20 val. pateikė Žemaitijoje įsikūrusi duonos gaminių kepykla. Spalio 1-ąją, praėjus 4 minutėms po vidurnakčio, važtaraščio duomenis pateikė duonkepiai iš Šiaurės Lietuvos regiono“, - pasakoja V. Ginevičienė.
Per kiek mažiau nei mėnesį mokesčių mokėtojai pateikė apie 900 tūkst. važtaraščių. Specialistė pastebi, kad vis labiau populiarėja automatinio duomenų teikimo paslauga: „Dalis įmonių jau pritaikė savo sistemas automatiniam duomenų teikimui. Šiuo būdu pateikta apie 208 tūkst. važtaraščių, dar 117 tūkst. suvesti i.VAZ portale. Mokesčių mokėtojų, kurie pereina prie pažangiausio automatinio duomenų teikimo būdo, skaičius nuolat auga.“
Pasak V. Ginevičienės, šiuo metu i.VAZ vis dar yra koreguojama. Ateityje žadama gerokai praplėsti čia siūlomų paslaugų sąrašą: „Kuriant i.VAZ bus ne tik tobulinamos jau realizuotos duomenų teikimo ir tų duomenų peržiūros siuntėjui, vežėjui, gavėjui, priežiūros institucijoms funkcijos, bet plečiamas jų spektras: diegiami pervežimo operacijų dokumentavimo, suformuotų ataskaitų teikimo, krovinių perdavimo/gavimo patvirtinimo, pervežimų istorijos ir jos analizės ir įmonių registrinių duomenų gavimo iš VMI techninėmis priemonėmis funkcionalumai.“