Svarbiausios sąlygos – asmeninis dėmesys ir kontekstas
Rinkos tyrimų bendrovės „Spinter Research“ dar rudenį atlikto Lietuvos gyventojų nuomonės tyrimo duomenimis, šiemet daugiau kaip pusė (64 proc.) Lietuvos gyventojų prioritetą teiks praktiškoms dovanoms, kurias būtų galima panaudoti buityje. Pusei (51 proc.) lietuvių taip pat svarbu, kad dovanos keltų šiltus jausmus ir geras emocijas, o trečdaliui – kad būtų estetiškos ir gražios, rašoma pranešime spaudai.
Anot etiketo žinovės A. Jasilionytės, norint išrinkti tokias dovanas, kurios iš tiesų pradžiugintų, svarbu, kad jos atitiktų gavėjo pomėgius, gyvenimo būdą ir svajones. Be to, dovana neturėtų įpareigoti gavėjo, priversti jaustis nepatogiai ar atspindėti paties dovanojančiojo norus ir lūkesčius.
„Jei dovana parenkama galvojant apie konkretų asmenį, jo poreikius ir norus, ji tampa dėmesingumo bei rūpesčio išraiška, o ne tik formaliu gestu. Tokiu atveju dovana stiprina ryšius ir gali turėti dvasinę prasmę. Tokia dovana nebūtinai turi būti brangi ar labai įspūdinga. Kartais dėmesiui parodyti gali pakakti ir atvirutės su nuoširdžiu palinkėjimu“, – sako etiketo žinovė.
Vis dėlto yra keletas taisyklių, kurių reikėtų paisyti renkant dovaną, kad ją priimantis žmogus nepasijaustų nejaukiai. Pavyzdžiui, kolegai ar tolimesniam pažįstamui nereikėtų dovanoti pernelyg asmeniškų dovanų – kvepalų, šlepečių ar apatinio trikotažo. Itin prabangi dovana irgi gali priversti gavėją pasijausti nepatogiai – ypač jei jis išrinko gerokai kuklesnę dovaną.
„Žinoma, visuomet svarbu kontekstas – tai, kokios tradicijos yra susiklosčiusios šeimoje, artimųjų rate ar kolektyve, kokia reikšmė konkrečioje žmonių grupėje suteikiama dovanoms. Siekiant išvengti nenusipratimų, verta iš anksto apsitarti, dėl orientacinės dovanų vertės“, – sako A. Jasilionytė.
Aštuoni iš dešimties tautiečių taupys pirkdami dovanas
Gyventojų nuomonės tyrimo duomenys rodo, kad 66 proc. lietuvių šiemet kalėdinėms dovanoms planuoja išleisti tiek pat arba daugiau nei praėjusiais metais, tačiau aštuoni iš dešimties jas pirkdami ketina taupyti. Daugiau nei trečdalis (36 proc.) gyventojų taupys rinkdamiesi dovanas pagal taikomos nuolaidas ir specialius pasiūlymus, ketvirtadalis (24 proc.) sieks įsigyti pigesnes dovanas, o 22 proc. – jų paprasčiausiai pirks mažiau.
„Pirkėjai jaučia poreikį taupyti ir šventinį džiaugsmą į savo bei artimųjų namus atnešti pernelyg neištuštindami savo piniginių. Tad nenuostabu, kad dažnas seka aktualias akcijas ir pagal jas planuoja savo apsipirkimus bei šventinius pirkinius. Pastebime, kad mūsų pirkėjai kalėdinėms dovanoms labiausiai mėgsta pirkti knygas, kūno priežiūros priemones, kosmetiką, žvakes ir žvakides, taip pat gurmaniškus maisto produktus,“ – pranešime spaudai pasakoja „Maximos“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė.
Pasak jos, taip pat visada paklausūs žaislai ir stalo žaidimai, kuriais pradžiuginami Kalėdų senelio laukiantys vaikai ar net suaugusieji. „Be to, lietuviai stengiasi pasirūpinti šventišku dovanų įpakavimu, atvirutėmis, dekoracijomis, visų šių prekių pardavimai gruodžio mėnesį taip pat ženkliai išauga“, – priduria I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Ragina vengti dovanų su paslėpta „žinute“
A. Jasilionytė pataria vengti dovanoti tokias dovanas, kurios galėtų būtų interpretuojamos kaip tam tikra užuomina ar spaudimas kažką daryti. Pavyzdžiui, padovanotas sporto klubo abonementas, gali būti suprastas kaip komentaras dėl asmens išvaizdos ar gyvenimo būdo. Be to, tokia dovana įpareigoja gavėją daryti tai, kam jis galbūt neturi laiko ar noro. Anot A. Jasilionytės, tokia dovana būtų tinkama tik tikrai žinant, kad asmuo norėtų lankyti sporto klubą.
„Gerai apgalvoti apsipirkimai yra geriausias būdas sutaupyti. Tai galioja ir šventinių dovanų įsigijimui. Įsijautus į Kalėdų senelio rolę išties nesunku prarasti savo finansų kontrolę, todėl į parduotuves verta keliauti pasirengus sąrašą, kuriame būtų numatyta kam, kiek ir kokių dovanų norima nupirkti bei kiek tam planuojama išleisti. Tuomet galima pasidomėti, kur tokios prekės kainuoja pigiau, kokios joms taikomos akcijos. Žinoma, dažnu atveju neišvengiama ir paskutinės minutės pirkinių – tokiu atveju gali tekti šiek tiek paimprovizuoti, tačiau tai darant taip pat reikėtų nepamiršti iš anksto suplanuoto biudžeto“, – pataria I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Svarbu ir vizualus dovanos pateikimas
A. Jasilionytė pažymi, kad siekiant parodyti dėmesį svarbu ne tik pati dovana, bet ir jos įpakavimas. Jei į jį bus įdėta pastangų, dovanos efektas bus daug stipresnis.
„Dovanų įpakavimams ir dekoracijoms galima panaudoti jau turimas medžiagas – pavyzdžiui, batų dėžes, iškarpas iš senų žurnalų ir laikraščių, tapetų likučius, audinių atraižas, džiovintus augalus, uogas, kankorėžius. Kuo daugiau kūrybiškumo pasitelkiama, tuo dovana bus unikalesnė ir nuoširdesnė. Be to, dovanos įpakavimui panaudojant turimas medžiagas tausojama gamta ir galima nemažai sutaupyti. Tiesa, tinkamų medžiagų po ranka gali ir nebūti, tuomet verta paieškoti estetiškų sprendimų parduotuvėse, įkvėpimo pasisemti internete“, – patarimais dalijasi A. Jasilionytė.