Gamtos mokslų pamokas galima paįvairinti ekskursijomis
Apie tai, kuo mokytojai gali paįvairinti gamtos mokslų pamokas moksleiviams, kalba GMC direktoriaus pavaduotoja studijoms dr. Ingrida Prigodina Lukošienė.
Anot jos, centro veikla apima ne tik mokslininkų ir studentų, bet ir moksleivių užimtumą – čia jie gali rasti įprastoms pamokoms mokykloje alternatyvių užsiėmimų.
Patys mažiausieji moksleiviai laukiami VU Zoologijos muziejuje, kuriame ekskursijų metu įgyja žinių apie gyvūnų pasaulį, bestuburių ir stuburinių įvairovę, jų elgseną, gyvenimą, biologines ypatybes. Ekskursijos metu moksleiviai supažindinami su didžiausiais ir mažiausiais, nuodingiausiais ir protingiausiais gyvūnais pasaulyje.
GMC dalyvauja VU organizuojamoje Vaikų universiteto veikloje, kurios metu įvairiomis botaninėmis, zoologinėmis, genetinėmis, biochemijos, mikrobiologijos, neurobiologijos, biotechnologijos paskaitomis ir užsiėmimais vaikai sudominami mokslu, aiškinama jo svarba. Tokių užsiėmimų metu populiariai 7-14 metų vaikams skaitomos paskaitos, vedami laboratoriniai darbai, moksleiviai įgyja žinių apie šiuolaikines technologijas, tyrimus, mokslinio darbo specifiką, atlieka eksperimentus.
Moksleiviai gali „pasimatuoti“ studento gyvenimą
Vyresnius moksleivius – gimnazistus – GMC kviečia atvykti susipažinti su centru ir vykdomomis studijų programomis, laboratorijomis, pabūti vienai dienai studentu. Centre organizuojamos ugdymo karjerai dienos, moksleivių karjeros dienas, „Studentas vienai dienai“ bei „Studentas vienai savaitei“ užsiėmimus.
Jų metu gimnazistai pasineria į studentišką gyvenimą, klausosi dėstytojų teminių dalykinių paskaitų bei paskaitų apie mokslininko karjeros kelią, dalyvauja ekskursijose po skirtingas mokslines ir mokomąsias laboratorijas, kurių metu yra supažindinami su moksliniame darbe naudojama technika, darbo specifika.
Taip pat organizuojami biotechnologijos, biochemijos, molekulinės biologijos ar neurobiologijos užsiėmimai, kurių metu moksleiviai atlieka laboratorinius darbus, taip lavindami ne tik teorinius, bet ir praktinius įgūdžius.
Centre dažnai įvairias edukacijos programas, užsiėmimus ir paskaitas organizuoja Lietuvos Biotechnologų asociacija, Studentų gamtininkų mokslinė draugija, kurie parengia 3-4 dienų programas moksleiviams su teorinėmis bei praktinėmis paskaitomis.
Su gamtos mokslais supažindins nuo mažens
Nors GMC sulaukiama moksleivių iš įvairių šalies miestų, didžioji dalis atvykstančių moksleivių – vilniečiai.
„Moksleivių turime daugiausiai iš Vilniaus mokyklų, taip pat nemažą moksleivių skaičių turime iš rytų Lietuvos mokyklų. Būna, kad ir iš toliau pas mus atvyksta. Pavyzdžiui, Biržų Saulės bei Aušros mokyklos organizavo GMC karjeros dienas. 2017 m. turėjome įvairaus pobūdžio ekskursijų ar užsiėmimų, programų 35 mokyklų moksleiviams“, – skaičiuoja I. Prigodina Lukošienė.
O kas moksleiviams centro programose įdomiausia? Anot pašnekovės, įdomu viskas, kas nematyta: laboratorijos, įranga, prietaisai, moderni technika, mikroskopai. Įdomu gyvai pamatyti centrą, auditorijas, akademinę aplinką, kurioje galvoja studijuoti, taip pat moksleiviams įdomu pakalbėti su studentais ar dėstytojais.
„Matyt patraukiame moderniu pastatu, moderniomis laboratorijomis, žymių mokslininkų, dirbančių mūsų centre, vardais ir darbais. Moksleiviai, pabuvę mūsų centre, praplečia savo akiratį apie mokslininko darbą, veiklą, geriau įsivaizduoja būsimas studijas, įgyja praktinių įgūdžių.
I. Prigodina Lukošienė turi ir daugiau idėjų, kaip gamtos mokslų mokymąsi jaunajai kartai padaryti dar įdomesniu. Anot jos, moksleiviams būtų galima rengti gamtines vasaros dienos ar savaitės stovyklas, o edukacines pamokas vesti ne tik moksleiviams, bet ir darželinukams.
Apsilankiusios klasės lieka nustebintos
Biržų „Aušros“ pagrindinės mokyklos aštuntokai taip pat spėjo susipažinti su laboratorijomis, kuriose vykdomi didelio masto tyrimai. Kartu su auklėtoja Lina Tamošiūnaite vieningai pripažino, kad didžiausią įspūdį visiems paliko žmogaus ląstelių atlaso sudarymo laboratorija, bendradarbiaujanti su „Google“ kompanija.
Viešėdami GMC, moksleiviai susipažino su tikru mokslininkų darbu ir pamatė, kaip atrodo jų kasdienybė.
„Užtenka net lašo seilių nustatyti, kaip atrodo žmogus, ir kokiomis ligomis jis serga arba gali susirgti. Keistoka buvo pamatyti studentų daržą ant stogo ir šiltnamį kambaryje, kuriame auginami augalai bandymams arba studentų priešpiečiams“, – dalijasi įspūdžiais mokiniai
Progos dalyvauti edukacinėse veiklose už mokyklos ribų nepraleidžia ir Biržų „Saulės“ gimnazijos mokiniai. Jie išmėgino ir GMC rengiamas programas.
„Gimnazistai lankėsi GMC chemijos laboratorijose ir zoologijos muziejuje, kuris savo eksponatų gausa ir įvairove jiems paliko didžiausią įspūdį. Studentai gimnazistams pademonstravo laboratorinę įrangą, kalbėjo apie savo bei kitų studentų atliekamus tyrimus.
Didelio susidomėjimo susilaukė pasakojimas apie kamienines ląsteles. Gimnazistai galėjo padirbėti su mikroskopais, jiems buvo pademonstruotas 3D pagamintas puodelis, taip pat apsilankė ir laboratorijoje, kur auginamos bandymams skirtos pelytės“, – gimnazistų patirtis prisimena mokyklos direktorius Dainius Korsakas.
Biržų „Saulės“ gimnazijos direktoriaus teigimu, dauguma vykusių gimnazistų domisi gamtos mokslais ir mokslininko darbo specifika, bei planuoja savo ateitį sieti su moksliniu darbu, tad tokiems moksleiviams iš įvairių laboratorijų gaunama informacija yra labai naudinga.
Pamoka ne klasėje ir nebūtinai 45 minutes, tyrimai ir bandymai, mokymasis internete, lauko klasėse ar naujose edukacinėse erdvėse, individualios konsultacijos – tik dalis inovatyvių ugdymo metodų, kuriuos šiais metais rengiasi įgyvendinti beveik du šimtai švietimo įstaigos. Mokyklų veiklos tobulinimo projektams įgyvendinti Švietimo ir mokslo ministerija skyrė 3,5 mln. eurų ES struktūrinių fondų investicijų.