Vos atlikęs praktiką, sulaukė pasiūlymo dirbti už daugiau nei 4000 eurų
Pamatyti Ameriką vos dvidešimties, pajusti Meksikos karštį ar Atlanto vėją plaukiant laivu su įvairių tautybių įgula – įspūdžiai, kuriuos jau pirmosios praktikos metu spėjo patirti laivavedybą studijuojantis Simas Jukna. Nors dažnas abiturientas tebesuka galvą, kur norėtų studijuoti, mokyklą baigęs vaikinas buvo užtikrintas, kad stos į Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą, ir ne kur kitur, o būtent į laivavedybos programą.
„Sėdėdami paskaitose net nesuvokiame, kad darbus, kuriuos esame apmokyti dirbti, turėsime daryti tiek geru oru, tiek per audras, tiek sirgdami, tiek esant konfliktams įguloje. Pirmos savaitės praėjo labai lėtai: be interneto, be šeimos, be draugų ir, žinoma, be savo kalbos“, – įspūdžiais dalijasi studentas.
S. Jukna prisipažįsta, jog, baigęs pirmąją jūrinio plaukiojimo praktiką, sulaukė pasiūlymo pasilikti dirbti toje pačioje kompanijoje. Čia, vos tik baigus studijas, jo lauks atlyginimas, prasidedantis nuo 4600 dolerių (4175 eurai), tačiau, kylant karjeros laiptais, jis gali išaugti net keliais kartais.
„Kaip ir visi laivavedžiai, svajoju tapti kapitonu sulaukęs 37–40–ties metų. Baigęs studijas, išlaikęs visus egzaminus, gavęs diplomus ir sertifikatus, vos ne tą pačią dieną galėsiu keliauti į jūrą. Atlyginimas po mokslų šiai dienai man yra žadamas nuo 4600 dolerių, tačiau čia yra tik pats pirmas karjeros laiptelis. Maždaug po 3 kontraktų po 4 mėnesių galėsiu kilti iki antro kapitono padėjėjo laipsnio ir toliau kirstis sau kelią link kapitono. Žinoma, jei smalsu, kapitonas mano kompanijoje gavo 18 tūkst. dolerių bazinį atlyginimą. Žinoma, socialinės garantijos, tokios kaip draudimas, pensijos yra suteikiamos tarptautinėse kompanijose, o mokesčiai priklauso nuo laivo vėliavos“, – aiškina S. Jukna.
Jūreivystėje mažai romantikos, bet daug pinigų: kompanijos varžosi dėl specialistų
Šiuo metu vienintelė Lietuvoje tarptautinį standartą atitinkančius vadovaujančius laivų specialistus rengia Lietuvos aukštoji jūreivystės mokykla (LAJM), kasmet išleidžianti apie 200 absolventų. Dalis jų karjerą pradeda dar studijų metais, o kai kuriems pavyksta tapti laivų kapitonais nė nesulaukus 30 metų.
Kaip aiškina LAJM karjeros ir komunikacijos skyriaus vedėja dr. Genutė Kalvaitienė, čia absolventai įgyja profesiją, kurios paklausa didžiulė Lietuvoje ir užsienyje, jūroje ir sausumoje. Tradiciškai, anot jos, populiariausia yra jūrų laivavedybos studijų programa.
Aukštojoje mokykloje įrengtas fizinio ir psichologinio parengimo bei gelbėjimosi treniruočių poligonas, įrengta gaisrų gesinimo demonstravimo laboratorija, įsigyta įrangos specializuotam darbui su elektros įrenginiais. Nuo 2019 m. visi į jūrines studijas priimti pirmo kurso studentai turėjo galimybę keletai dienų išplaukti burlaiviu „Brabander“ į jūrą, jį išbandyti ir patikrinti savo profesijos pasirinkimą.
G. Kalvaitienė pastebi, kad jūrininko darbe yra daug mažiau romantikos, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio, tačiau įtemptas darbas atsiperka: šie specialistai gauna įspūdingus atlyginimus. Net ir žengdami pirmus žingsnius budinčiojo kapitono padėjėjo pareigose, jaunieji profesionalai gali tikėtis daugiau nei 1000 eurų atlyginimo, kuris didėja sulig kaupiama patirtimi ir teigiamų rekomendacijų skaičiumi.
Didelius atlyginimus galima paaiškinti tuo, kad kompanijos, norėdamos išlaikyti ir pritraukti jūrininkus darbui konkuruoja tarpusavyje, siūlydamos didesnius atlyginimus, geresnes darbo ir poilsio sąlygas.
„Atlyginimai priklauso nuo pareigų, patirties ir skirtingose kompanijose taikomos skirtingos atlyginimų sistemos. Naujausiais didžiausių laivybos kompanijų duomenimis su Lietuvos vėliava dirbančiuose laivuose dirbantys laivo kapitonai „į rankas” vidutiniškai gauna apie 8000 eurų per mėnesį, vyr. kapitono padėjėjai – 5000 eurų, vyr. mechanikai – apie 7000–7500 eurų, elektromechanikai – 4500 eurų. Kvalifikuotas jūreivis, motoristas gauna nuo 1500 iki 1700 eurų. Tai atlyginimai, kai jūrininkai dirba jūroje. Kai kurios kompanijos moka atlyginimo dalį ir jūrininkui esant krante, tarp darbo kontraktų. Mūsų studentai, atliekantys praktiką laivuose, taip pat kiekvieną mėnesį gauna nuo 400 iki 700 eurų“, – sako G. Kalvaitienė.
Jūrininko profesija tinka ne kiekvienam: darbas pelningas, tačiau sunkus
Bendrovės „DFDS Seaways“ įgulų valdymo skyriaus vadovas Mindaugas Alekna teigia, jog įmonė dažnai priima jaunuosius jūreivystės specialistus atlikti praktikos. Įmonės laivuose studentai atlikę praktiką tam, kad surinktų reikiamą darbo stažą jūroje ir ateityje galėtų įgyti jūrinį išsilavinimą bei atitinkamą kvalifikacijos liudijimą – darbinį diplomą.
Anot jo, ką tik baigusieji jūreivystės studijas bendrovėje gali tikėtis įsidarbinti jūreiviais, motoristais, kvalifikuotais jūreiviais, 3–iais kapitono padėjėjais, mechanikais ir uždirbti ne mažiau kaip 1500 eurų „į rankas“ už keturias darbo savaites jūriniame kelte.
Įprastai jūrininkai „DFDS Seaways“ laivuose dirba pagal tokį grafiką: keturios savaitės darbo jūriniame kelte – keturios savaitės poilsio krante, arba šešios savaitės darbo laive - šešios savaitės poilsio krante. Priimant jūrininkus į darbą, vertinamos ne tik specialybės žinios, bet ir gebėjimas gerai kalbėti anglų kalba. Nepaisant žadamų didelių atlyginimų, pastebimas šių specialistų trūkumas. M. Alekna mano, jog tai lemia sunkios darbo sąlygos.
„Jūrininko profesija specifinė ir tinka ne kiekvienam. Tai gana sunkus, daug atsakomybės, disciplinos, gebėjimo dirbti komandoje reikalaujantis darbas. Be to, šiais laikais jauni žmonės labiau linkę rinktis „sėslesnes“ profesijas“, – pastebi M. Alekna.
Studijų aplinkos modernizavimą ir pritaikymą praktiniam mokymui, rinkos poreikius atitinkančio mokymosi proceso skatinimą, socialinių partnerių įtraukimą į studijų praktikų organizavimą remia ES fondų finansuojamos priemonės.