Šis vartotojams daromas poveikis vadinamas sveikatos aureolės efektu, kuris yra susijęs su produkto sveikumo pervertinimu grindžiant šį teiginį vos vienu faktu. Štai kelios dažniausiai maisto produktų gamintojų naudojamos „sveikatos aureolės“, skirtos daryti poveikį mūsų visų pirkimo įpročiams, rašo netdoctor.co.uk.
1. Produktas su sumažintu riebalų kiekiu
Produkto, ant kurio etiketės dedamas užrašas, kad tai produktas su sumažintu riebalų kiekiu, sudėtyje turi būti ne daugiau 3 g riebalų 100 g maisto produkto (ne daugiau 1,5 g riebalų 100 g produkto, jei tai skystis). Vis dėlto dažnai klystama manant, kad toks produktas yra būtinai sveikas. „Produktų su sumažintu riebalų kiekiu ir tų, iš kurių riebalai visiškai pašalinti, atveju dažnai susiduriame su kitais ingredientais, pavyzdžiui, druska ir cukrumi, kurių į šiuos produktus dedama jų skoniui gerinti“, - įspėja mitybos specialistė Amanda Kruse.
Iš esmės daugeliu atvejų taip vadinamųjų sveikesnių alternatyvų sudėtyje cukraus ir kalorijų būna net daugiau nei visą riebalų kiekį turinčiose šių produktų versijose. Atlikę tyrimus mokslininkai yra ne kartą patvirtinę, kad apie sumažintą riebalų kiekį informuojančios etiketės vartotojus, ypač turinčius antsvorio, skatina nepakankamai įvertinti šių produktų sudėtyje esančių kalorijų, valgyti didesnį produkto kiekį ir mėgautis kitais maisto produktais. Manoma, kad tai susiję su mažesniu kaltės jausmu pasirinkus „sveiką“ produktą. Kitaip tariant, žmogus elgiasi lyg gavęs savotišką leidimą valgyti daugiau.
2. Nuriebalintas produktas
100 g produkto, ant kurio etiketės skelbiama, kad sudėtyje nėra riebalų, turi būti mažiau nei 0,5 g riebalų. Vis dėlto nederėtų apsigauti: tai toli gražu nebūtinai reiškia, kad šiame produkte mažai cukraus, kalorijų ir iš esmės jis yra sveikas. Kadangi nuriebalinto produkto mitas tėra itin gudrus rinkodaros triukas, dažnai jis naudojamas tais atvejais, kai produktuose iš viso riebalų nė nebūtų buvę, pavyzdžiui, saldumynuose ar gazuotuose gėrimuose. Tokiu būdu nukreipiamas dėmesys nuo fakto, kad šiuose produktuose gausu kitų ingredientų, pavyzdžiui, cukraus ar dirbtinių saldiklių. Maža to, mitybos specialistai ir dietologai akcentuoja, kad riebalų nebuvimas produkte – nebūtinai trokštamas dalykas: šiuolaikiniam žmogui kuo puikiausiai žinoma, kad tinkamas sveikų riebalų kiekio vartojimas – būtina subalansuotos dietos dalis.
3. Produktas be glitimo
Iš esmės toks užrašas reiškia, kad produkte nėra jokių glitimo sudėtyje turinčių grūdų (kviečių, speltų, rugių, avižų ar miežių). Vis dėlto dėl žiniasklaidos kurstomo triukšmo, susijusio su glitimu, produktai, ant kurių pakuotės skelbiamas užrašas „be glitimo“, tapo „naudingas sveikatai“ sinonimu. Produktai be glitimo virto rinkodaros triuku, kurį naudoja gamintojai net ir tais atvejais, kai tradiciškai glitimo produkte net nebūna.
„Termino „be glitimo“ prilyginimas produkto sveikumui – viena labiausiai man kaip dietologei susirūpinimą keliančių tendencijų“, - patvirtino A. Kruse. „Maistinės vertės prasme sausainiai, makaronai ir duonos gaminiai be glitimo kalorijų turi daugiau, o B grupės vitaminų, geležies ir skaidulų – mažiau nei glitimo sudėtyje turintys šių produktų atitikmenys. Net nekalbu apie tai, kad produktai be glitimo yra brangesni, jų sudėtyje yra pridėtinių cukrų ar riebalų, skirtų tekstūrai ir skoniui pagerinti“, - produktų be glitimo trūkumus vardijo specialistė.
A. Kruse rekomenduoja vengti produktų su glitimu tik tiems, kuriems diagnozuota alergija, netoleravimas ar nustatyti specifiniai mitybos poreikiai, o štai didžiajai pasaulio gyventojų daugumai produktai be glitimo kažin ar galėtų būti nors kiek naudingi.
4. Natūralus produktas
Terminas „natūralus“ reiškia, kad produkto sudėtyje nėra jokių dirbtinių ar pridėtinių medžiagų, kurių normaliomis aplinkybėmis šiame produkte būti neturėtų. Vis dėlto stipriai perdirbtas maistas gali būti įvardijamas kaip natūralus, jei tam tikru produkto gamybos etapu gamintojas naudojo natūralų maisto šaltinį. Tenka pripažinti, kad tokia taktika vartotojų atžvilgiu yra itin klaidinanti.
5. Organiškas produktas
Nors terminas „organiškas“ nėra tiesiogiai susijęs su sveikata ar mityba, vis tik dažnai jis pateikiamas būtent tokiame kontekste. Atlikus tyrimus gauti rezultatai, patvirtinantys, kad ant produkto uždėjus užrašą „organiškas“ vartotojų jis vertinamas kaip sveikesnis nei toks pat produktas be ženklo „organiškas“. Sertifikuota organiška produkcija auginama ir apdorojama pagal tam tikras taisykles, susijusias su aplinkos tausojimu, tačiau tai nesuteikia produktui automatiškai sveiko statuso. Kitaip tariant, organiški sausainiai tėra sausainiai, o organiškų traškučių pakelis staiga nevirs itin teigiamai sveikatą veikiančiu dalyku, nes tai bet kokiu atveju yra traškučiai.