Prieš pusantrų metų „Republic“ angliško stiliaus barą Kaune atidaręs Edvinas Juškauskas sutiko, kad šiandien sukurti maitinimo paslaugas teikiančią įmonę, nors ir yra didelė konkurencija, nėra sudėtinga. Anot jo, neįveikiamų kliūčių nėra. Svarbiausia – turėti idėją ir žinoti, kaip ją įgyvendinti.
E. Juškausko manymu, kuriantys verslą privalo gerai išmanyti pasirinktą sritį: sėkmę garantuoja išanalizuota rinka ir tinkamai suformuota pasiūla. Na, o pelnas, baro savininko nuomone, priklauso nuo investicijų dydžio – kuo daugiau investuojama, tuo didesnis uždarbis.
Verslą kurti padėjo Baltarusijoje įgyta patirtis
„Šviežios kavos“ vadovas V. Kratulis 2000 metais kuriant įmonę tikino susidūręs su kapitalo stygiumi. Taip pat nelengva buvo rasti patalpas. Negana to, jo teigimu, anuomet, palyginus su dabartinėmis sąlygomis, būta labai aukštų higienos reikalavimų. Dabar esą šie kur kas supaprastėjo.
Nemažesnė problema – lėšų trūkumas. V. Kratulis pripažino, kad verslą pradėjo tik pasiskolinęs pinigų. Pradžiai jam reikėjo 9 tūkst. dolerių. Dabar ši suma verslininkui atrodo juokinga, tačiau tąkart teko įdėti nemažai pastangų, norint ją surinkti.
Anot jo, gauti banko paskolą tuomet buvo praktiškai neįmanoma, nes tam reikalingas turtas, kurį galima užstatyti. Tačiau jo tada nebuvo. Vienintelė likusi išeitis – skolintis iš artimųjų.
Prieš įkurdamas „Šviežią kavą“ V. Kratulis Baltarusijoje vertėsi prekyba. Tačiau ten, pasak jo, verslą sugriovė užgriuvusi infliacija: „Iki tol su partneriais turėjau prekybos įmonę Baltarusijoje. Mus ten „suvalgė“ didžiulė infliacija. Buvo labai sunkios verslo sąlygos. Ten aš turėjau gerą mokyklą. Infliacija buvo maždaug 1000 proc. per metus.“
Pradėti verslą Lietuvoje taip pat nebuvo paprasta. Rimtas iššūkis – pritraukti klientus. Padėtį, pasak V. Kratulio, apsunkino tai, kad dauguma žmonių buvo įsitikinę, jog gera kava yra tik vokiška ar suomiška. Jis tikino pastebėjęs, kad tokia nuostata egzistuoja dar ir šiandien.
Tik įkūrus verslą nebuvo galimybės samdyti darbuotojų, todėl visi rūpesčiai gulė ant verslo savininko pečių: „Pradžioje dirbau vienas. Buvau žmogus orkestras. Pats skrudindavau kavą, pats supakuodavau, pats parengdavau sąskaitas, pats skambindavau dėl susitikimų, pats dariau prezentacijas – viską dariau pats.“
Galiausiai įmonė išsiplėtė. Šiuo metu „Šviežia kava“ Vilniuje turi septynias produkcijos pardavimo vietas. Įmonės vadovas linkęs prognozuoti, kad verslo apimtys didėtų dar didesniais tempais, jei būtų liberalizuota darbo rinka – „tai būtų kaip vitaminas“.
E. Juškauskas: kai visi galvojo apie Pietų Europą, mes prisiminėme Londoną
Na, o prieš pusantrų metų Kaune barą „Republic“ kartu su partneriu įkūręs E. Juškauskas tikino, kad šis verslas jam buvo gerai pažįstamas dar paauglystėje, nes dažnai tekdavo padėti baruose dirbančiam tėčiui: „Taip jau susiklostė aplinkybės, kad nuo aštuntos klasės tėčiui padėdavau baruose. Todėl tą verslą geriausiai išmaniau. Vėliau pamėginau jį sukurti pats – ir išėjo.“
Baras įkurtas panaudojus bendras verslo partnerių santaupas – paskolos jiems neprireikė. Vis dėlto E. Juškausko nuomone, įmonės pelną lemia investicijų dydis: kuo daugiau investuosi, tuo daugiau uždirbsi.
Kodėl nutarta įkurti būtent angliško stiliaus barą? Verslininkas teigė, kad apsispręsti nebuvo sunku, kadangi tokių Kaune iki tol nebuvo. Laikinojoje sostinėje tąkart daugiausia veikė gyvo alaus parduotuvių, ispaniško ir itališko stiliaus vyninių. Kai dauguma atsigręžė į Pietų Europą, E. Juškauskas tikino prisiminęs Londoną.
Baro įkūrėjo įsitikinimu, vien noro sukurti verslą neužtenka – dar reikalingos ir žinios: „Noro investuot neužtenka. Reikia žinot, kur investuot. Yra atvejų, kai norima atidaryti barą, bet nežinoma, kaip. Tada ieškomi žmonės, kurie žino. Tada atsiranda toks dalykas: mano pinigai, tavo protas. Taip yra keli barai atsidarę. Jeigu visi žinotų, kur padėti pinigus, nežinau, ar visi būtų patenkinti ir galėtų uždirbti. Kažkas turi nugalėt, kažkas turi pralaimėt. Be pralaimėjimų nežinosi, kaip nugalėti.“
E. Juškauskas, verslo duoną ragaujantis jau nuo 19 metų, tikino galvojantis apie verslo plėtrą. Planuose – nauji Kauno barai. Jo nuomone, pritraukti klientus nėra sudėtinga. Tereikia įminti virtuvės paslaptis ir suburti darbštų kolektyvą. Be kita ko, pašnekovo žodžiais, verslininkui svarbu greitai reaguoti į pokyčius ir laiku priimti laikmečio diktuojamus iššūkius.