Komunikacijos specialistai įsitikinę, kad pirmas ir kone svarbiausias pradedančiųjų verslininkų darbas – sukurti paveikų įmonės pavadinimą ir logotipą. Svarbiausia, kad jie atspindėtų įmonės veiklos specifiką, skelbtų apie jos idėjas. Jei verslininkai šį iššūkį įveikia, specialistų nuomone, galima sutaupyti reklamai skirtų lėšų.
Geriausia, kai pavadinimas trumpas. Na, o svarstant apie lietuvišką ir anglišką, reiktų įvertinti, į kokią rinką orientuota įmonės veikla. Jei planuose – užsienio rinkos, vertėtų pasirinkti anglišką pavadinimą.
R. Matkevičienė: pavadinimo kopijavimas – nešvarus žaidimas
Viešųjų ryšių specialistė, Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto prodekanė doc. dr. Renata Matkevičienė DELFI kalbėjo, kad organizacijos pavadinimas privalo atskleisti, jos išskirtinumą. Taip pat jis turi būti siejamas su įmonės veikla.
„Iš tiesų pavadinimas turi labai didelę įtaką. Jeigu jis įsimenamas ir aiškus, tada jis organizacijai duoda pridėtinės vertės. Būtų labai gerai, jeigu pavadinimą sudarytų vienas labai aiškus žodis. Tai būtų idealu, nes žmogus tokį žodį supranta, įsimena. Jeigu bus ilgas ir sudėtingas, tai iš tiesų jį bus sunku prisiminti. Tada geriau keli trumpesni žodžiai“, - sakė R. Matkevičienė.
Įtaigesni lietuviški ar angliški? Docentės žodžiais, visada svarbu įvertinti auditoriją. Jaunimo angliški pavadinimai neturėtų gluminti. Tuo tarpu vyresnei auditorijai, nemokančiai anglų kalbos, šie dažniausiai nėra priimtini.
Pašnekovė, paklausta, ką mano apie įmones, kurių pavadinimai stebėtinai panašūs į anksčiau veiklą pradėjusias, tikino, kad toks elgesys nėra sąžiningas: „Aš nemanau, kad tai yra gražus žaidimas. Mano nuomone, tai yra negražus konkuravimas. Tokiu būdu tu nori susieti save su organizacija, kuri jau vykdo veiklą, kuri yra kažko pasiekusi. Taip apgaunami tos įmonės klientai. Tai nėra gražu.“
Gerą pavadinimą sugalvos tik profesionalas?
Tinkamas pavadinimas padeda taupyti įmonės reklamai skirtas lėšas. Tuo įsitikinęs Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos valdybos pirmininkas Gintaras Šeputis pridūrė, kad jį renkantis svarbu įvertinti tai, kaip šis atrodys po penkerių ar dešimties metų. Jei atsitiks taip, kad pavadinimas nebeatspindės įmonės veiklos, nebekels emocijų, gali tekti jį keisti.
„Mano nuomone, didžiausia klaida, kai pavadinimus sudaro vardų junginiai. Partneriai susimeta: vieno panaudojamos pirmos raidės, kito – paskutinės. Iš to padaromas firmos pavadinimas. Kai tai daro profesionalai, jiems tai pavyksta geriau. Tada nebūna vien tik raidžių samplaika. Tokiu atveju aš rekomenduočiau kreiptis į profesionalus, kurie padėtų sugalvoti tinkamiausią“, - teigė G. Šeputis.
Anot jo, verslininkui svarbu ne tik sukurti įtaigų pavadinimą, bet ir logotipą. Jo spalvos, stilius ir dizainas atskleidžia, įmonė moderni ar klasikinė.
Komunikacijos specialisto nuomone, norint sukurti paveikius įmonės skiriamuosius ženklus, dažniausiai kreipiamasi į profesionalus: „Paskutiniu metu verslas ima suprasti, kad teisingai pasirinktas pavadinimas ir logotipas jam padeda. Negalima meluot – kartais ir patys verslininkai sukuria gerus pavadinimus. Bet tai turbūt yra išimtis. Daugeliu atveju konsultuojamasi su profesionalais.“
L. Kontrimas: tarpinis pavadinimas – lotyniškas
Viešųjų ryšių agentūros „PR Service/Edelman Affiliate“ vadovas Linas Kontrimas taip pat teigė, kad tinkamas pavadinimas padeda apibrėžti įmonės veiklą. Jo nuomone, dauguma verslininkų šią užduotį įveikia nesusidurdami su didesnėmis problemomis.
Tačiau žymiai sunkiau sukurti pavadinimo grafinį apipavidalinimą. Anot L. Kontrimo, svarbiausias kriterijus – darnos pojūtis. Grafika, kaip ir pavadinimas, kuria išskirtinumą ir atpažįstamumą. Ji negali pernelyg nutolti nuo įmonės veiklos specifikos. Esą kiekvienas žmogus supranta, ar vaizdas ir pavadinimas dera.
„Darnos pojūtis yra svarbus kriterijus vertinant tai, ar įmonės pavadinimas, jo vizualinė išraiška dera su ta veikla, kuria užsiima kompanija. Pamenate, kai Ostapas Benderis sukūrė kontorą, kuri nežinia kuo užsiima, tai ir jos pavadinimą parinko nei šiokį, nei tokį – „Ragai ir kanopos“. Pamenu, vaikystėje eidavau iš mokyklos į namus pro tokį pastatą, ant kurio buvo parašyta „Buitinis aptarnavimas“. Šalia užrašo puikavosi klumpėmis apsiavusio, šiaudine skrybėle galvą užsivožusio vaikinuko figūra. Po pažastimi jis laikė prispaudęs didžiules žirkles. Ilgai būtent literatūros herojus Palangos Juzė buvo ženklas, žymintis visas įmanomas buitines paslaugas teikiančią kontorą“, - dėstė pašnekovas.
Viešųjų ryšių specialistas linkęs manyti, kad geriau naudoti lietuviškus pavadinimus. Nors kita vertus, jei įmonė krypsta į užsienio rinkas arba Lietuvoje siūlo kitose valstybėse pagamintus gaminius ar sukurtas paslaugas, kuriant pavadinimus verslininkai krypsta prie angliškų žodžių. Tačiau, anot L. Kontrimo, galima prieiti kompromisą – rinktis tarptautinius, lotyniškus arba senosios graikų kalbos pagrindu sukurtus žodžius.