Nuo vaikystės svajonių iki karjeros aviacijoje

Egidijus, kaip ir dauguma berniukų, nuo pat vaikystės svajojo būti pilotu. Didžiavimąsi lėktuvais ir jų technika dar labiau įkvėpė filmai apie naikintuvus, atliekančius įspūdingus manevrus danguje, – šie vaizdai vaikui atrodė lyg kosmosas.

„Kai baigiant mokyklą reikėjo galvoti apie studijas ir ateities karjerą, pamačiau, kad Vilnius Tech universiteto Antano Gustaičio aviacijos institute rengiami skrydžių vadovai, pilotai, avionikos specialistai bei aviacijos mechanikai. Lietuvoje tai buvo vienintelė vieta, todėl nusprendžiau pabandyti,“ – prisimena Egidijus.

Tiesa, netrūko abejonių, ar tikrai yra pasiruošęs eiti šiuo keliu ir įveikti visus iššūkius, ar pasiseks. „Tačiau pasakiau sau: jei nepabandysiu, niekada ir nesužinosiu,“ – pasakoja.

Stodamas pirmu numeriu Egidijus rinkosi pilotavimą, antru – skrydžių valdymą.

„Neįstojau į pilotavimą, bet įstojau į skrydžių valdymą,“ – dalijasi. Nors svajonė tapti pilotu neišsipildė, Egidijus atrado ne mažiau įdomią ir atsakingą skrydžių vadovo profesiją. Lėktuvų technikos sudėtingumas ir darbas, reikalaujantis gebėjimo greitai ir efektyviai mąstyti, nepaprastai sužavėjo vyrą. „Po pirmos praktikos supratau, kad esu savo kelyje ir noriu dirbti šį darbą ateityje,“ – pasakoja Egidijus.

Nors iš pirmo žvilgsnio piloto ir skrydžių vadovo profesijos gali pasirodyti panašios, jos skiriasi kardinaliai. Pilotai pilotuoja lėktuvus, nuolat keliauja po pasaulį, aplanko naujas vietas, dažnai nebūna namuose. Skrydžių vadovai, priešingai nei pilotai, dirba ant žemės. Jų užduotis – užtikrinti saugų ir sklandų oro eismą. Skrydžių vadovai taip pat yra atsakingi už žmones, kad jie saugiai pasiektų kelionės tikslą. Specialistai koordinuoja orlaivių judėjimą oro uostuose ir oro erdvėje, stebi orus bei reaguoja į iškilusias problemas. Šis darbas reikalauja maksimalaus susikaupimo, gebėjimo dirbti komandoje ir greitai apdoroti informaciją.

Darbas tarptautinio Vilniaus oro uosto skrydžių valdymo centre

Sėkmė – komandinis darbas

Šiandien Egidijaus meilė lėktuvams, aviacijai ir savo darbui niekur nedingo. Didžiausią įdomumą skrydžių vadovui kuria keblios situacijos, kurias pavyksta įveikti.

Skrydžių vadovo darbas yra užtikrinti, kad orlaiviai nesusidurtų su kitais orlaiviais ar kliūtimis, esančiomis ant žemės. ,,Turiu užtikrinti, kad būtų laikomasi ribojimų perone, jeigu tokių būna, ir suteikti visą reikalingą informaciją, kaip kad skrydžių vadovo leidimą, riedėjimo instrukcijas, leidimus kilti ir tūpti. Visa tai papildo informacija apie orų sąlygas. Jaučiuosi laimingas, kai įgyvendinu savo planą, kai pavyksta išspręsti sudėtingas situacijas ir visi lieka patenkinti,“ – pasakoja Egidijus.

Vyras supranta, kad sėkmė – komandinis darbas.

,,Labiausiai didžiuojuosi savo instruktoriais bei kolegomis, kurie yra profesionalai ir geba atlikti savo darbą pagal aukščiausius standartus,“ – pasakoja Egidijus.

Darbas tarptautinio Vilniaus oro uosto skrydžių valdymo centre

Nuolatinės treniruotės simuliatoriuje

Ši profesija reikalauja nemenko atsparumo ir gerų streso valdymo įgūdžių, todėl skrydžių vadovai įprastai stengiasi suplanuoti keletą žingsnių į priekį. Nepaisant to, sprendimus dažnai tenka koreguoti atsižvelgiant į staiga pasikeitusias aplinkybes.

,,Turime nuolatinius avarinių situacijų mokymus, kad būtume pasiruošę, jeigu kažkas nutiktų, ir visada galėtume padėti pilotui“, – Egidijaus darbas yra užtikrinti sklandų eismą ir skrydžių saugą bei padėti pilotui pasiekti jo tikslą.

Streso ir įtampos mažinimas yra itin svarbus veiksnys skrydžių vadovo darbe, tad pasiruošimas skrydžiams simuliatoriuje padeda sumažinti šiuos iššūkius. Situacijų sprendimas simuliatoriuje užima nemažai laiko ir reikalauja nuolatinio įvairių užduočių – tiek avarinių, tiek kasdieninių – sprendimo, treniravimosi. Tai leidžia skrydžių vadovams įgyti reikiamą patirtį bei palaikyti kvalifikaciją ir padeda sumažinti stresą bei įtampą realių skrydžių metu. Jis pastebi, kad darbinis stresas padeda susikaupti, priimti aiškius, logiškus bei teisingus sprendimus.

Darbas tarptautinio Vilniaus oro uosto skrydžių valdymo centre

Pirmą šaukinį atmena iki šiol

Egidijus prisimena savo pirmąją darbo stažuotės dieną Palangoje. Tai buvo pirmas tikras ryšys su tikru lėktuvu, nebe simuliatoriumi. „Pirmasis kontaktas buvo su skandinavų lėktuvu, skridusiu iš Kopenhagos į Palangą, kurio šaukinys buvo „Scandinavian two seven four six“. Atsimenu šį šaukinį iki pat šių dienų, nes pirmą kartą tikram lėktuvui išdaviau leidimą artėti ir tūpti ant žemės,“ – dalinasi Egidijus.

Skrydžių vadovo darbas nėra monotoniškas. Neįprastų situacijų ir didelių iššūkių pasitaiko dažnai, ypač vasaros metu. Audros debesys verčia lėktuvus skristi nesuplanuotais maršrutais, ieškant saugaus tarpo pralįsti pro audrą ar ją apskristi. Dideli iššūkiai taip pat kyla intensyvaus oro eismo metu, kai daug lėktuvų atvyksta ir išvyksta.

Vienas iš įsimintiniausių Egidijaus darbo momentų buvo NATO viršūnių susitikimo metu. Tomis dienomis oro uoste buvo didžiulis judėjimas – atvyko ir išvyko daugybė delegacijų lėktuvų, taip pat buvo aptarnaujami ir paprasti civiliniai reisai. Dėl laiko ribojimų ir daugybės situacijų reikėjo greitai priimti sprendimus. ,,Nors darbo buvo labai daug, aš mėgavausi tuo, kad tai buvo neįprasta situacija, kurioje reikėjo prisiimti atsakomybę. Pavyko sugalvoti sprendinių, kuriuos įgyvendinau, ir viskas vyko būtent taip, kaip ir tikėjausi,“ – atsimena Egidijus.

Darbas tarptautinio Vilniaus oro uosto skrydžių valdymo centre

Šis darbas – ne kiekvienam

Egidijus teigia, kad dirbant šį darbą, gyvenimo ritmas yra nenuspėjamas ir nėra aiškaus ritmo. Dėl to žmogus turi nuolat gebėti prisitaikyti ir gyventi pagal grafiką, o ne pagal tai, kokia šiandien savaitės diena. Dirbant pamainomis, dažniausiai po 12 valandų, skrydžių vadovas gyvena kitu ritmu.

Atsakomybė, pasitikėjimas savimi, erdvinis mąstymas, mintyse atliekami matematiniai skaičiavimai, greita reakcija priimant sprendimus – būtinos skrydžio vadovo savybės. ,,Norintys dirbti šį darbą asmenys turi suprasti, kad aviacija yra daug taisyklių turinti sritis, o žmogus turi mokėti vadovautis taisyklėmis ir pats rasti sprendimą,“ – sako pašnekovas.