1. Jūsų vaikas kaip:
a) lapiukas – daug šypsosi, judrus, dažnai geros nuotaikos, lengvai persijungia iš vienos veiklos į kitą;
b) vilkas – aktyvus, judrus, triukšmingas, audringai reiškia emocijas: jei jaučiasi nelaimingi ar, priešingai, labai laimingi, netrukus apie tai sužino visas pasaulis;
c) kiškutis – atsargus, baugštus, jautrus, drovus, paklusnus, mažai aktyvus;
d) meškutis – ramus, lėtas, atsipalaidavęs, niekur neskubantis, linkęs būti vienas.
2. Jūsų vaikas:
a) turi reguliarų bioritmą, t.y. visada maždaug tuo pat metu išalksta, pavargsta, užsimano į tualetą, gyvena pagal griežtą dienotvarkę;
b) nesilaiko dienotvarkės režimo – miego ir valgymo ritmas nereguliarus (valgo ne pagal valandas, o kai išalksta);
c) mėgsta rutiną, turi gana reguliarų dienos režimą, naujoje aplinkoje apsipranta iš lėto, į pokyčius dažniausiai reaguoja neigiamai, tačiau „apšilus“ nuotaika pasikeičia;
d) neturi įgimto bioritmo, dažnai pramiega, pavėluojat pagal dienotvarkę, dėl vaiko lėtumo.
3. Maisto poreikis:
a) valgo ir geria pagal normas vidutiniu tempu. Atsitraukia nuo maisto kalbomis, žaidimams. Neturi pastovių mylimų patiekalų, išskyrus saldumynus;
b) alkį ir troškulį išgyvena jautriai. Valgo daug, greitai, nekantriai. Nuolat turi mėgstamą patiekalą. Patiekalai neįkyri. Gali garsiai rėkti, pykti reikalaudamas maisto;
c) dėl alkio ir troškulio mažai kenčia. Valgo ir geria lėtai, mažai, be apetito. Turi mėgstamus patiekalus, išrankus. Bijo ragauti naują patiekalą;
d) alkį ir troškulį išgyvena aiškiai, bet neryškiai. Valgo ir geria lėtai, bet daug. Apetitas geras, maistui neišrankus. Valgo viską be pasirinkimo. Vienodi patiekalai neįkyri.
4. Vaiko reakcija į naujas situacijas, aplinkos pokyčius:
a) lengvai persijungia iš vienos veiklos į kitą, greit apsipranta naujoje aplinkoje;
b) šie vaikai sunkiai apsipranta su nauja aplinka, žmonėmis, nemėgsta pokyčių (net menkiausių), į juos reaguoja labai emocingai;
c) naujoje aplinkoje apsipranta iš lėto, į pokyčius dažniausiai reaguoja neigiamai, tačiau „apšilus“ nuotaika pasikeičia. Pajutę, kad mama, tėtis ar močiutė stumia daryti tai, kas yra nauja, nežinoma, – atsitraukia, užsidaro savyje;
d) būna per daug užsiėmę savo žaidimais ar svajonėmis, kad pastebėtų aplinkos pokyčius.
5. Bendravimas su kitais vaikais:
a) turi daugybę draugų, linkę bendrauti, kalbūs - tikri „kodėlčiukai“;
b) moka pakovoti dėl savęs. Tarp bendraamžių siekia išsikovoti lyderio pozicijas. Nepaklusnūs, sunkiai suvaldomi jie gali turėti bendravimo bėdų;
c) linkę ne dalyvauti, o būti stebėtojai: kieme žaidžiančius vaikus iš tolo stebės tol, kol įsitikins, kad jų būryje gana saugu ir patys gali pabandyti žaisti. Šie mėgsta ir moka būti vieni. Tarp bendraamžių jie tylūs, nepastebimi;
d) neskuba susidraugauti su bendraamžiais ir žaisti pagal kitų sukurtas taisykles, verčiau smėlio dėžės kamputyje susikuria savą pasaulį.
6. Drąsa ir baimės:
a) pats nerezga pavojingų užsiėmimų, bet juose dalyvauja dėl kompanijos. Nėra drąsuolis, bet nesisaugo. Prisibijo skausmo, baisių pasakojimų, gydytojų ir jų procedūrų;
b) mėgsta pavojingus sumanymus ir situacijas. Drąsuolis. Nebijo skausmo, bet nesiduoda gydytojų apžiūrai;
c) vengia pavojingų sumanymų. Bijo skausmo, tamsos, baisių pasakų, gydytojų ir jų procedūrų (daug įvairių baimių);
d) nemėgsta pavojingų žaidimų, bet ir nebijo jų. Atidus, apdairus, bet ne nervingas. Nebijo skausmo, tamsos, kraujo, vienatvės, baisių pasakojimų, gydytojų ir jų procedūrų.
7. Miegas:
a) užmiega greitai, kai nėra susijaudinęs. Lengvai užmiega naujoje vietoje. Miegui vidutiniškai jautrus, šviesa nereikšminga;
b) užmiega sunkiai. Prieš miegą dažnai kaprizingas, susijaudinęs. Sunkiai užmiega svetimoje aplinkoje. Miegas labai jautrus, mažas triukšmas pažadina;
c) į vakarą pavargsta, užmiega anksti. Prieš miegą tingus. Naujoje vietoje gali užmigti lengvai ir sunkiai. Miegas kietas, bet dieną užmiega sunkiai. Pabunda vėlai, mėgsta pasivartyti lovoje;
d) užmiega labai greitai, lengvai, bet kokioje pozoje. Prieš miegą ramus. Lengvai užmiega naujoje vietoje. Miegas labai gilus, netrukdo triukšmas, šviesa.
Jei daugiausia atsakymų surinkote A
Jūsų vaikas – sangvinikas. Sangvinikams – būdingos greitai kintančios psichinės būsenos, energingumas, psichinis aktyvumas, jautrumas; pasižymi stipria, išlaikančia pusiausvyrą ir paslankia aukštąja nervine veikla; visi psichiniai procesai spartūs; nuotaika kinta greitai; lengvai prisitaiko prie naujos aplinkos; greitai įsižeidžia, bet nuoskaudą gali tuoj užmiršti; gali ką nors pažadėti ir to pažado netesėti.
Savybės, kurias reikėtų ugdyti:
• Mokyti kantrybės ir nuoseklumo.
• Gebėjimą susitelkti ir suprasti, kad gyvenime esama ne tik malonumų, bet ir ne tokių smagių pareigų.
• Konkretumą ir racionalumą, kurie bent kartais nuleistų mažąjį sangviniką iš padebesių ant žemės.
Patarimai tėvams
• Jei norite, kad sangvinikas jus deramai išklausytų ir įvertintų, bendraukite su juo kaip su sau lygiu.
• Auklėdami tokį vaiką daugiausia pasieksite ne riksmais ir grasinimais, o aiškiai ir vaizdžiai išaiškindami konkrečias pasekmes.
• Jei jūsų vaikas kažko klausia, visada atsakykite, kad ir koks nemalonus būtų jo klausimas. Sangvinikai ne iš tų, kurie sustoja ieškojimų kelyje. Neatsakydami rizikuojate prarasti jo pasitikėjimą.
Jei daugiausia atsakymų surinkote B
Jūsų vaikas – cholerikas. Cholerikams būdingas labai didelis psichinis aktyvumas, veiksmų energingumas, staigumas, veržlumas, judesių stiprumas, greitumas, ūmumas, nepastovi nuotaika; cholerikas būna nekantrus, staigių emocinių protrūkių, kartais agresyvus, dažnai karščiuojasi.
Savybės, kurias reikėtų ugdyti:
• Kantrybę ir toleranciją kitiems.
• Pratinti prie minties, kad kartais tenka ir pralaimėti.
• Skiepyti supratimą, kad nėra pasaulio bamba.
Patarimai tėvams
• Jei cholerikas vaikas neklauso, jokiu būdu nešaukite. Pakeltas tonas tik dar labiau jį įaudrina. Tikslą pasieksite tik kalbėdama ramiu tonu.
• Nenuolaidžiaukite. Jei kokiu nors klausimu kartą pasakėte „ne“, jis turi būti griežtas ir kategoriškas.
• Netramdykite jo aktyvumo. Jei slopinsite, vieną dieną vis tiek įvyks sprogimas.
Jei daugiausia atsakymų surinkote C
Jūsų vaikas – melancholikas. Melancholikams būdingos silpnos, ramios, bet ilgai trunkančios emocinės reakcijos, lėti judesiai, santūri kalbėjimo maniera; melancholikas būna labai jautrus, drovus, pasyvus, neimpulsyvus.
Savybės, kurias reikėtų ugdyti:
• Savarankiškumą, juk kažkada šiam vaikui vis tiek teks iš šilto mamos glėbio išeiti į platųjį pasaulį.
• Ryžtingumą ir iniciatyvumą.
• Aukštesnę savivertę – padėkite suprasti, kad kiti žmonės taip pat turi įvairių trūkumų, bet dėl to nesijaučia menki.
Patarimai tėvams:
• Su tokiu vaiku stenkitės kuo daugiau kalbėti, leiskite išsipasakoti, kas slegia jo širdelę.
• Jokiu būdu nesišaipykite iš jo baimių ar nerimo, nesakykite, kad tai nerimta. Verčiau dažniau papasakokite istorijų iš savo vaikystės. Papasakokite, dėl ko pati nerimaudavote ir kaip tą nerimą įveikdavote.
• Kuo daugiau su tokiu vaiku eikite į žmones, dalyvaukite renginiuose, bendraukite su kitomis vaikų turinčiomis šeimomis. Kuo daugiau vaikutis matys žmonių, su jais bendraus, tuo jam bus lengviau adaptuotis naujoje aplinkoje, kai šalia nebus jūsų.
Jei daugiausia atsakymų surinkote D
Jūsų vaikas – flegmatikas. Flegmatikams būdingas mažas psichinis aktyvumas, lėtumas, neraiški mimika; flegmatikas lėtai pereina nuo vienos veiklos rūšies prie kitos, sunkiai prisitaiko prie naujų aplinkybių; dažniausiai yra ramus, išlaikantis pusiausvyrą.
Savybės, kurias reikėtų ugdyti:
• Gebėjimą išsipasakoti, garsiai išsakyti savo mintis.
• Spontaniškumą, aktyvumą. Šias savybes lavinti ypač puikiai padės aktyvus šeimos laisvalaikis.
Patarimai tėvams:
• Auklėdami tokį vaiką atminkite: flegmatikų gebėjimai geriausiai atsiskleidžia individualioje veikloje, kai jų niekas neragina, neskubina, neaiškina, kaip ir kas turi būti daroma.
• Dėl uždaro būdo flegmatikai dažnai lieka neįvertinti, bet tai nereiškia, kad jiems to nereikia. Nepamirškite dažniau pabrėžti, kad tikite tuo, ką jis daro, domėkitės jo veikla. Tai bus paskata mažajam tyleniui bent truputėlį atsiverti.
• Pasistenkite, kad vaiko gyvenime būtų kuo daugiau įvairovės, linksmybių, judesio. Neleiskite užsisėdėti.