„2 klasės lietuvių kalbos vadovėlis vaikui teigia: esi gabus, bet tinginys, mokaisi tik tam, kad pasirodytum prieš kitus, net jei išmoksi užsienio kalbą, jos nesuprasi, tu nori gauti pagyrimus už darbus, kuriuos už tave atliko aplinkiniai, jei esi mergelė, tai būtinai stropi, tačiau kvaila, nes atlieki tik smulkmenas, o užduotys lieka nepadarytos, tu dažniausiai neišmoksti nieko, esi aukščiausios rūšies tinginys, tau nuolat kas nors nesiseka...„, – taip rašoma antrokų vadovėlyje.
Šiuo įrašu pasidalinusi mama klausia, ar vadovėlis neskatina patyčių? Nežemina atsitiktinių vaikų, jų nerūšiuoja pagal gimimo mėnesius? Ar vadovėliuose būtina tokia atgyvena kaip horoskopai? Kuo tai susiję su lietuvių kalba? Gal jau laikas peržiūrėti turinį?
Delfi kreipėsi į UAB „Šviesa“ leidyklą, kuri yra atsakinga už šio vadovėlio leidimą. „Suprantame kilusią pirminę reakciją į turinį, tačiau šitoks tekstas turi priežastį. BUP (bendrosiose ugdymo programose) akcentuojamas kūrybinės, turinčios kritinį mąstymą asmenybės ugdymas. Kritinio mąstymo, t. y. gebėjimo skaityti „tarp eilučių“ neįmanoma išugdyti be gebėjimo atskirti faktą ir nuomonę, be skirtingų nuomonių priėmimo ir savo nuomonės išsakymo. Jau nuo 2 klasės vaikai yra pajėgūs suvokti, kur yra humoras, o kur moksliniai faktai. Temoje Zodiakas juokaujant parodoma, kad kiekvienas žmogus turi ir teigiamų, ir neigiamų savybių. Pateikiami probleminiai klausimai skatina diskutuoti, kritiškai mąstyti, kas tinka, kas ne. „Pasikalbėkite klasėje, kiek tiesos yra horoskopuose. Ar verta jais tikėti? Kodėl?“ Vadinasi klasėje būtina aptarti, kodėl šis tekstas yra vadovėlyje. Šiais laikais kaip niekad gebėjimas atsirinkti tikrą ir išgalvotą informaciją yra vienas iš esminių gebėjimų“, – sakė rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovė Armantė Raginytė. Ji patikino, kad leidykla tikrai atkreipia dėmesį į pasikeitusį kontekstą ir artimiausiu metu peržiūrės senesnių vadovėlių turinį, kad ateityje išvengtų tokių nesusipratimų.
Vis dėl to mamos toks atsakymas nenudžiugino. „Kaip suprantu iš autorių atsakymo, jie iki šiol mano, kad su šiuo tekstu viskas gerai ir kad vaiko vadinimas tinginiu ar nevykėliu dėl to, kad jis gimęs tam tikrą mėnesį yra kritinio mąstymo ugdymas. Tačiau jei suaugusį žmogų (pvz. vadovėlio autores) taip pavadinčiau ir teigčiau, kad tikrinu jų kritinį mąstymą ir humoro jausmą, greičiausiai tai nebūtų priimtina. O kažkodėl antrokams tai „sveika“, – sakė mama.
Vadovėlis pasenęs
Tuo tarpu Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMM) sakė, kad nesusipratimas kilo dėl to, jog šio vadovėlio medžiaga yra jau pasenusi. „Skaitytojos komentare pateikta medžiaga yra iš 2007 m. išleisto vadovėlio. 2016 m., remiantis atnaujinta Pradinio ugdymo lietuvių kalbos bendrąja programa, šis vadovėlis yra patikslintas. Mokyklos turėtų dirbti pagal atnaujintą Pradinio ugdymo lietuvių kalbos bendrąją programą ir naudoti ją atitinkančius vadovėlius ir mokymo priemones“, – rašoma ŠMM atsakyme.
Anot ministerijos, paklausėja pateikė tik dalį vadovėlio medžiagos, iš kurios sunku suprasti visą kontekstą. „Nufotografuotoje ištraukoje nesimato žemiau teksto pateiktos užduoties, kurioje prašoma pasikalbėti klasėje, kiek tiesos yra horoskopuose, ar verta jais tikėti, ir pan. Ši užduoties keliamas tikslas – skatinti mokinius mąstyti kritiškai, išsakyti savo nuomonę, diskutuoti, vertinti įvairaus pobūdžio tekstus, gebėti atskirti viešojoje erdvėje skelbiamą tikrą ir išgalvotą informaciją“, – sakė ŠMM atstovė spaudai.
Ministerijos atstovė pridūrė, kad nors perleistame vadovėlyje užduotis su horoskopais yra išlikusi, vadovėlis ir jo užduotys buvo patikslintos pagal atnaujintą programą.
Leidykla savo ruožtu informavo, kad šiuo metu atnaujinamuose vadovėliuose tekstas koreguojamas ir bus pataisytas per tiražų kartojimą.