„Gifted“ – tai atvira mokymosi aplinka, kurioje mokytojai ir dėstytojai padeda vaikams augti intelektualiai ir emociškai. Šiuo metu pradedamos vykdyti septynios specialios programos, skirtos 3 ir 11 klasių gabių vaikų ugdymui. Taip pat organizuojama IQ testavimo metodika, pagal kurią nustatomas vaiko intelekto koeficientas, siekiant parengti individualų ugdymo planą kiekvienam, atsižvelgiant į jo gebėjimus. Programos metu dalyviams teikiamos psichologų konsultacijos, organizuojamos žiemos ir vasaros stovyklos, konsultacijos ir seminarai tėvams.
Gabiems vaikams reikia papildomo iššūkio
„Jau nuo vienerių su puse Markas žinojo raidyną, skaičius. Būdamas trejų, jis jau skaitė ir žinojo viso pasaulio vėliavas, šalių sostines. Sūnus nuo pat mažumės pasižymėjo gebėjimu greitai perprasti ir įsisavinti naują informaciją,“ – pasakoja vieno iš programoje dalyvaujančių vaikų mama Laura. Ji teigia, jog, pradėjus eiti į mokyklą, ugdymo programos užduotys nesukeldavo Markui iššūkio siekti rezultatų, visa mokomoji medžiaga buvo lengvai įsisavinama arba jau žinoma. Taip mama suprato, kad jam darosi nuobodu atlikti užduotis ugdymo įstaigoje ir labai reikalingas papildomas iššūkis, kuris sukeltų smalsumą ir norą gilintis, domėtis, mokytis.
„Tikiu, kad vaiko lavinimas reikiamu laikotarpiu ir naudojant tinkamas priemones yra didžiausia dovana, kurią gali padovanoti tėvai savo vaikams. Puiku, kad Lietuvoje yra iniciatyvių žmonių, kurie domisi gabių vaikų iššūkiais ir siekia sukurti bendruomenę, kur gali susitikti bendraminčiai, dalintis idėjomis, ieškoti bendrystės, kurti, pažinti“, – dėkodama organizatoriams teigė Laura.
Savo atsiliepimuose tėvai dalinosi įspūdžiais ir sunkumais, su kuriais susiduriama auginant gabius vaikus – pavyzdžiui, mokantis įprastoje ugdymo įstaigoje, kai vaikui medžiaga jau pažįstama arba per lengvai įsisavinama, norisi papildomo iššūkio, kuris keltų susidomėjimą ir skatintų toliau mokytis.
„Džiaugiamės, kad mūsų sūnus galės būti tarp bendraminčių – talentingų vaikų, kurių požiūris į mokslą bei siekiamybės sutampa. Juk paukščiui negalima pakirpti sparnų – jis turi skristi. Taip ir gabiam vaikui: negalima stokoti žinių pasiekiamumo, jis turi tobulėti“, – rašė dalyvio mama Ieva, kuri vaiką pasiryžusi vežioti net iš Kretingos.
Lietuvoje – didžiulis susidomėjimas
„Gifted“ projekto koordinatorė Lietuvoje Dileta Tindžiulienė tikina, jog vos paskelbus atranką Lietuvoje kilo didžiulis susidomėjimas programa – skambino tėvai ir mokytojai iš Vilniaus, Klaipėdos, Trakų, Marijampolės, Visagino ir kitų miestų, retoriškai klausdami, kodėl iki šiol šalyje niekas nekreipė dėmesio į gabius vaikus.
„Programa parodė, kaip trūksta dėmesio gabių vaikų ugdymui. Kaip svarbu, kad mokytojai būtų pasiruošę atpažinti ir teisingai ugdyti šiuos vaikus. Kasdien susiduriame su nuostata, kad gabių vaikų nėra, bet patikėkite – jie tikrai yra. Tik dėmesys jų ugdymui iki šiol buvo gana fragmentiškas. Jiems reikia padėti – suprasti save, susidraugauti su aplinka, duoti jiems tiek daug, kiek galime. Orientuotis į vaiką, bet ne į bendrąsias ugdymo programas, nes jiems jos netinka“, – paaiškino projekto koordinatorė.
VDU šiame projekte bendradarbiauja su Izraelio įmone „IP Capital“ ir tarptautiniu mastu pripažintu Rišono Leziono Ron Vardi mokymo centru, kuris ugdo pažintines bei kūrybines talentingų vaikų kompetencijas. „Gifted“ programa Izraelyje vykdoma jau daugiau nei tris dešimtmečius.
Netinkamo ugdymo pasekmė – gabūs vaikai, kurie nemėgsta mokyklos
Pasak programos psichologės, VDU Socialinių mokslų fakulteto dėstytojos dr. Jurgos Misiūnienės, gabūs vaikai, kaip ir visi kiti, turi poreikį gauti kokybišką ir jų gebėjimų lygį atitinkantį ugdymą – kaip prisimename žemesnių nei vidutinių gebėjimų vaikus ir kuriame jiems pritaikytą aplinką, taip savo ruožtu turime atsižvelgti ir į gabiuosius.
„Jeigu kurio nors vieno ar kelių mokyklinių dalykų programa yra per lengva ir nekelianti kognityvinio iššūkio vaikui, vadinasi – ji neskatina vaiko poreikio tobulėti, nepatenkina jo smalsumo, gniuždo mokymosi motyvaciją ir nesudaro sąlygų įgyti naujų žinių bei mokėjimų. Tokia aplinka neskatina vaiko realizuoti turimo potencialo mokymosi veikloje. Dažnai turime pasekmę – gabius vaikus, kurių pasiekimų lygis yra žemas, jie nemėgsta mokyklos, pradeda netinkamai elgtis“, – pabrėžia psichologė.
Specialistės tikinimu, tikėtina, kad nepakankamai skatinančioje aplinkoje augantis gabus vaikas neužaugs gabiu suaugusiuoju. Ir priešingai, vaikas, kuris mokykliniais metais pagal potencialą nepatenka tarp 2-5 procentų gabiausių, bet stengiasi mokytis ir turi stimuliuojančią aplinką, pasiekęs brandą gali turėti aukštą kristalizuotą intelektą ir tapti gabiu suaugusiuoju.
„Taigi vaiko gabumų atpažinimas yra svarbus ne tam, kad vaiką pavadintume gabiu, o tam, kad suprastume, kokia aplinka reikalinga vaikui, kad šis realizuotų visą savo turimą potencialą“, – apibendrina dr. J. Misiūnienė.
Psichologė paaiškina, jog „Gifted“ programa naudinga dėl savo nuoseklumo, aiškios gabių vaikų atrankos ir nuoseklaus perėjimo į jų ugdymą, kuris yra labai visapusiškas. Programoje daug dėmesio skiriama loginiam mąstymui, vaikai mokomi mokytis savarankiškai ir komandose, integruojant įvairius dalykus. Svarbu ir tai, kad atranka remiasi kompleksiniu požiūriu į gabumų įvertinimą – priešingai nei mokyklose, kur gabūs vaikai dažniausiai atpažįstami tik pagal pažymį.
Planuojama atidaryti filialus Vilniuje ir Klaipėdoje
Šį rudenį programoje siūlomi septyni moduliai, skirti 3 ir 11 klasių moksleiviams. Trečiokai gali rinktis du modulius iš šių: išmanioji matematika, gamtamokslinis tyrinėjimas, kūrybinė saviraiška ir asmeninė ūgtis. Vienuoliktokai turi galimybę pasirinkti vieną iš trijų: skaitmeninė matematika, geografijos ir istorijos tyrimai, šiuolaikinės botanikos, emocinių kompetencijų ir potencialo valdymas. Su vienuoliktokais dirbs dėstytojai ne tik iš Vytauto Didžiojo universiteto, bet ir Izraelio.
Taip pat žiemos ir vasaros stovyklose dalyviai galės papildomai gilinti matematikos, biologijos, užsienio kalbų, meninio, geografijos, istorijos, chemijos, fizikos ir kitų disciplinų žinias. Bus siūlomos psichologų konsultacijos, vykdomas gabių vaikų atpažinimas, organizuojamos konsultacijos ir seminarai tėvams. Mokslininkai vykdys gabių vaikų ugdymo tyrimus, pedagogams ir švietimo įstaigų vadovams bus siūlomas profesinis tobulinimas, kurio metu jie galės plėtoti kompetencijas, reikalingas gabių vaikų ugdymui.
Į programą atrinkti vaikai joje dalyvauti gali tiek, kiek nori – iki pat mokyklos baigimo. Ateityje planuojama atidaryti daugiau „Gifted“ filialų kituose Lietuvos miestuose – Vilniuje, Klaipėdoje. Kitais metais ketinama siūlyti programą ir kitoms amžiaus grupėms.