Dar A. M. Maslow išryškino, kad vaikui ugdymo aplinkoje svarbu patenkini ne tik fiziologinius, bet ir saugumo, meilės, savigarbos bei savirealizacijos poreikius.
Kas būtent sudaro ugdomosios aplinkos elementus, kurie galėtų patenkinti vaiko poreikius, atsiųstame pranešime pasakoja tarptautinio darželio „Katino dienelės“ pavaduotoja ugdymui Airija Domutytė. Tai – kambario forma ir dydis, spalvos, interjero erdvės, medžiagos, iš kurių sudaryta erdvė, ugdomosios priemonės ir jų parinkimas, interaktyvios priemonės, vardija ji.
Kokia turi būti aplinka, kad ji kviestų vaiką paimti priemones ir jas išbandyti praktiškai? Pagal Vygotzki koncepciją, efektyvus mokymasis prasideda tuomet, kai vaiko aplinkoje kyla tam tikrų sunkumų arba iššūkių, kurie viršija jo dabartinį gebėjimų lygį. Tai reiškia, kad kambaryje turi slėptis kiek sudėtingesni žaislai, kurie vaikui net nejaučiant taptų stimuliacija juos paimti, atrasti, ištirti ir kartu skatintų motyvaciją atlikti užduotį iki galo. Svarbu, kad aplinka būtų įtraukianti, kad joje būtų palikta fizinių reiškinių, kuriuos būtų galima tyrinėti, išjausti, mokantis reflektuoti kartu su vaiku.
Kaip turi atrodyti tinkamai įrengtas vaiko kambarys? Svarbu, kad šioje vietoje būtų
pojūčius stimuliuojančių daiktų, kuriuos mažylis galėtų stebėti, liesti, išgirsti, pajausti. Kitas svarbus akcentas – erdvė turi būti papildyta dirgikliais, tačiau saugi.
Nuostabu, jei namuose turite daug praktinių daiktų, kaip spintelės, kad vaikas išmoktų jomis naudotis savarankiškai. Pavyzdžiui, labai svarbu, kad vaiko kambaryje būtų siena, kurioje būtų galima keisti vaizdus – plakatai, nuotraukos, žemėlapiai. Svarbiausia, kad vaikas pats turėtų galimybę kurti savo aplinką. Ją konstruoti, išjausti, išmatuoti.
Kitas svarbus akcentas – knygų lentyna. Rekomenduojami leidiniai būtų enciklopedijos, žodynai, emocijų knygutės, kokybiška pažintinė literatūra, laikraščiai, žurnalai. Taip pat svarbu, kad vaiko kambaryje būtų sporto priemonių, kurias panaudojant galima smagiai ir aktyviai praleisti laiką (pavyzdžiui, lankai, šokinėjimo virvelė).
Puiku, jei aplinkoje būtų ir garso grotuvas. Pažintiniai garsai, nuostabiai tinkantys vaikui: lietus, griaustinis, džiunglių šlamesys, klasikinė muzika, mėgstama muzika, ritmika ir tt. Leiskite vaikui pačiam pasirinkti muziką, skatinkite įvairovę.
Meno dirbtuvės namuose – geriausias prieskonis vaiko kūrybiniams gebėjimams lavinti. Vaiko darbelius kabinkite jo akių lygyje. Taip pabrėšite jo pasiekimus ir užfiksuosite rezultatus. Tikslingai parinktos pagrindinės priemonės – popierius ir daug vietos. Leiskite vaikui piešti atsigulus, atsisėdus, teptukais ir rankytėmis, eksperimentuoti.
Saugumui užtikrinti pasirūpinkite mažu nameliu ar palapine, kitaip tariant, slaptu kampeliu, kuris padės išreikšti emocijas.
Kita paprasta priemonė, kuri padės vaikui daugiau kalbėti apie savo jausmus ir reflektuoti, tai – veidrodis ir artimųjų bei paties vaiko nuotraukos. Taip lavinsite emocinį intelektą, padėsite savasties suvokimui. Nuotraukos turi būti išraiškingos, ekspresyvios, perteikiančios emociją. Galerija gali būti tęstinė, nuolatos pildoma ir aptariama kartu su vaiku apie vietas, kuriose buvo, įspūdžius, kuriuos jautėte.
Jeigu neturite alergijų – nuostabu namuose turėti gyvūnų. Tai ugdo vaikų rūpestingumą, empatiją. Jeigu nėra galimybės turėti žuvyčių, šuns ar papūgos – pažinti gyvūnus padės gyvūnų trafaretai ar kiti dirbtiniai gyvūnai – svarbiausia imituoti gyvūnų garsus bei judesius.
Kai vaikas turi nuolatinę žaislo vietą, pažymėtą lipduku ar tam tikru simboliu (schema) – tai skatina gebėjimą tvarkytis ir savarankiškumą. Skatinkite, kad vaikas pats mokytųsi pertvarkyti aplinką, rūpintis savo kambario tvarka. Tam labai svarbu lentynos, žaislų kiekis neturėtų būti besaikis, puiku, jei kas mėnesį rotuosite žaislus. Apibrėžkite erdvę žaisti kilimu (jis gali būti vienspalvis arba su nežymiomis spalvomis) ar kitaip pažymėkite vietą, kad neužgožtų daiktų ar žaislų.
Kitas svarbus akcentas – stebuklingi daiktai ar žaislai kambaryje. Jie gali būti įtraukiami ugdymo veiklos metu, bet turi būti nepasiekiami ir turėti paskirtį. Pavyzdžiui, atkeliauti mokantis tam tikro dalyko, paslapčia, netikėtai ir tapti ritualu – sustiprinti mokymosi atradimo džiaugsmą.
Ir žinoma, linksmiausia vieta vaiko kambaryje – praktinės dirbtuvės. Ši erdvė turi būti atvira, nuolat kisti, palikti galimybę vaikui eksperimentuoti ir atrasti lyderystės įgūdžius per žaidimą, pavyzdžiui, iš antrinių žaliavų galite įrengti vaikui gydytojo kabinetą, parduotuvę ar cheminių bandymų vietą, kur vaikas galės atrasti savo super galias.
Jeigu atsitinka taip, kad išsisemiate kurti vis naujus dalykus, pradėkite kategorizuoti. Tai reiškia – išsirinkti, kokią sritį mes galime ugdyti namuose: pojūčių ar intelektų, gebėjimų ar savybių. Prie kiekvieno iš šio punkto galima stabtelti ir pagalvoti, ar tikrai turime pakankamai priemonių šiai sričiai tobulinti buityje.
Patarimas – žaisti kartu. Svarbu ne tik tai, kokių daiktų parūpiname, bet ir ką veikiame drauge su tomis priemonėmis. Veiksmingą rezultatą lemia bendravimas, emocija ir pozityvumas. Šioje erdvėje jūs tampate mokytoju, gidu, maisto testuotoju, kepėju, pirkėju ir tt. Na, o įrengus paprastas minėtas erdves, įgalinsite vaiką žaisti, atrasti, pažinti ir išgyventi pasaulį ir jo kuriamas istorijas.
Prisiminkime, kad tinkamai paruošdami namų erdvę, mes paliekame didžiulius įspaudus vaiko smegenų centruose ir pažadiname jo galias.