Savo patirtimi apie išvykas su darželinukais ir patarimais dalijasi „Vaikystės Sodo” mokytoja Jolita Kalesnykienė.
Geriau 1 kartą pamatyti, nei 100 kartų išgirsti
„Kai savo klasėje (dirbu su sodiečiais vaikais nuo trejų metų amžiaus) vaikams pasakau, jog keliausime į išvyką, vaikai nekantraudami laukia tos dienos ir jokiais būdais neleidžia tėveliams jos praleisti. Jie tikrai nėra per maži! Net ir patiems mažiausiems, tik pradėjusiems vaikščioti mažuliams, sveika iškeliauti ir apsižvalgyti, kas slepiasi už darželio tvoros.
Taigi, kuo ir kodėl išvykos svarbios jau ikimokyklinio amžiaus vaikams?
Visi gerai žinome posakį – geriau 1 kartą pamatyti, nei 100 kartų išgirsti. Iš tiesų jokios knygos, jokios enciklopedijos nesuteiks tiek žinių, kiek reali kelionė į vietą, apie kurią buvo kalbėta klasėje. Pavyzdžiui, praėjusią savaitę su sodiečiais domėjomės savaitės tema „Kalvos ir piliakalniai“. Pirmadienį vaikus klasėje supažindinau su tema: žodyne kartu susiradome ir išsiaiškinome, kas yra kalva. Na, o antradienį jau vykome į autobusų stotį ir kartu keliavome į Kernavę. Išvykoje vaikai realiai pamatė ir diskutavo, kas yra kalva, ar sunku į ją užkopti, kaip atrodo peizažas nuo kalvos viršūnės. Ikimokyklinio amžiaus vaikai yra labai žingeidūs ir puikiai sugeria juos supantį pasaulį, tad kontekstinė, gerai suplanuota ir įgyvendina išvyka, jiems duoda 100 kartų daugiau žinių, nei veiklos klasėje.
Kelionių metu lavėja vaikų socialiniai, komunikacijos, globalaus mąstymo įgūdžiai. Vaikai mokosi dirbti komandoje, o suklupus – padėti vienas kitam. Keliaujant autobusais, troleibusais vaikai mokosi saugaus elgesio gatvėje bei viešajame transporte. Pradėjus keliauti ikimokykliniame amžiuje vaikai tampa drąsesni, komunikabilesni, lengviau sprendžia problemas.
Svarbu turėti planą
Kelionės su darželinukais – nemažas iššūkis pedagogams, tad išvyką privalu gerai suplanuoti. Prieš keliaudama su vaikais į tolimesnę vietovę, keletą dienų prieš kelionę ten nukeliauju ir apsižvalgau pati. Taip išvengiu streso ir sužinau man svarbią informaciją: kur yra tualetas, kur galima prisėsti atsipūsti, ar vietovė yra saugi tokio amžiaus vaikams. Be abejo, vos tik atvykus, vaikams reikia leisti apsižvalgyti, susipažinti su aplinka – tad pirmiausia visi kartu prisėdame ir užkandžiaujame. Kai vaikai nurimsta ir pasijaučia saugūs, galime keliauti atlikti to, ko atvykome į šią vietovę. Įgyvendinant išvykos tikslus svarbu naudoti kuo įvairesnes metodines priemones, kad išvykos rezultatas būtų maksimalus. Svarbu, kad būtų atsakyta į visus vaikams kilusius klausimus.
Žingeidūs ir į daugelį frazių atsakantys „KODĖL“ trimečiai (ir vyresni) vaikai, gali drąsiai keliauti ne tik miesto, bet ir tarpmiestiniu transportu. Tam visiškai nebūtina specialiai užsakinėti transporto. Pavyzdžiui, kalbėdami apie vandens telkinius, su vaikais keliavome prie jūros! Be abejo, tokia kelionė vienai dienai būtų per sudėtinga ir per daug varginanti, tačiau bendradarbiaujant pedagogams ir tėveliams ir viską detaliai suplanavus, ikimokyklinukai gali iškeliauti ir dviem dienoms. Prieš tokią kelionę būtina aiškiai sutarti vaikų dienotvarkę, nakvynės ir poilsio vietą, reikia pasirūpinti patogiais ir praktiškais rūbais bei sveikomis ir sočiomis užkandėlėmis.
Ruošiantis pirmosioms kelionėms iš tėvelių sulaukdavau nemažai klausimų: kaip? kas? kodėl? galbūt per anksti. Tačiau pamatę su kokiomis plačiomis šypsenomis vaikai juos pasitinka po išvykos, jie lygiai taip pat, kaip ir jų vaikai, pradeda laukti, kada kur nors keliausime. O atidžiai sekdami savaitės planą, siūlo ir vietas, kurias būtų naudinga aplankyti. Po išvykų vaikai sugrįžta ne tik pasiilgę tėvų, bet ir kupini įspūdžių bei noro viską papasakoti.
Ką būtina pasiimti
Lietuvoje orai gana permainingi, sostinės gatves gali svilinti saulė, o pajūryje – jau pilti lietus. Tad kelionei vaikams kuprinėlėje reikėtų supakuoti patogius lietaus rūbus bei atsarginių rūbelių komplektą. Dar geriau, jei vaikai šiuos daiktelius susipakuoja patys – tada pavyksta išvengti nemalonių situacijų, kai vaikai nenori rengtis jiems įdėtų rūbelių. Lietaus rūbai yra nepamainomi išvykose – nors ir lynoja lietutis, jie leidžia vaikams įgyvendinti savo planus iki galo.
Keliaujant vaikai greitai praalksta, tad sveikų produktų užkandėlė – būtina. Ruošiant užkandėlę svarbu atkreipti dėmesį, kad vaikams būtų patogu ją pasiimti bet kur ir bet kada. Užkandėlei puikiai tinka įvairios daržovės, vaisiai, sumuštinukai bei trapučiai. Tokį maistą vaikams patogu pasiimti į rankytę ir suvalgyti tiesiog atsisėdus ant suoliuko. Svarbu atkreipti dėmesį, jog užkandėlėje nebūtų greitai gendančių produktų. Be abejo – atsigerti būtinas vanduo. Kai vaikai sotūs ir atsigėrę, jie mieliau tyrinėja juos supančią aplinką, geriau įsimena sąvokas – jie yra laimingi ir gali drąsiai įgyvendinti savo tikslus.
Iš profesionalių ir gerai įgyvendintų išvykų vaikai parsiveža ne tik žinias, įgūdžius, tačiau ir pasitikėjimo savimi. Šiuolaikinė karta auga tikėdama, kad visas problemas gali išspręsti mama, tėtis, močiutė ar kiti artimieji. Tačiau iškeliavus su grupe bendraamžių kyla kalnas iššūkių, kurių metu vaikai mokosi juos spręsti patys – juk mama ar tėtis liko namuose. Šie įgūdžiai neabejotinai vėliau bus naudingi mokykloje, studijose, darbe.
Kelionės metu labai svarbu turėti aiškias ir tikslias taisykles. Jų patartina turėti vos keletą, tačiau aiškias ir vaikai turi gerai jas žinoti. Pavyzdžiui, jeigu keliaujant vorele susikibus už virvės vienam vaikui nukrito batukas, garsiai sakome STOP – taip visi vaikai žino, jog reikia sustoti, tačiau, kol mokytoja neprieina prie vaiko, virvelės jokiu būdu negalima paleisti.
Tam, kad išvyka būtų 100 procentų naudinga, sugrįžus ir jau visiems įspūdžiams nugulus, būtina ją apibendrinti ir dar kartelį aptarti, ką matėme ir ką sužinojome išvykos metu. Rekomenduoju su vaikais atlikti apibendrinančią užduotėlę, kad viską tikrai įsimintume. Dažnai apie vykusią išvyką vaikai diskutuoja dar keletą savaičių, o jeigu išvyka buvo itin smagi – net ir keletą mėnesių.
Teminės išvykos padeda vaikams suprasti juos supantį pasaulį, moko spręsti konfliktus, prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos ir atsakyti į visus klausimus, kurie kyla būnant klasėje. O plačios vaikų šypsenos bei spindinčios akys suteikia noro keliones organizuoti dar, ir dar, ir dar“.