Jei vaikai dar maži, gaires pravartu pasiskaityti jų tėvams. O jei vaikai jau paaugliai, gaires siūloma aptarti visa šeima. Klausimai, į kuriuos kiekviena šeima, remdamasi savomis vertybėmis ir prioritetais, turėtų atsakyti savaip, surašyti eilės tvarka nuo svarbiausio.
Ar pasirinkta veikla atitinka vertybes, kurios, jūsų nuomone, yra pačios svarbiausios jūsų vaikui?
Pradėkite nuo vertybių, kurias skiepija ta veikla. Jei tam tikra veikla neatitinka jūsų šeimos vertybių, toliau jos neverta nė svarstyti: atsakymas – NE. Pavyzdžiui, jei manote, kad muzikos pamokos – tobulas būdas išmokyti vaiką drausmės, pagarbos ir atjautos, vadinasi, tai variantas, kuris puikiai atitiktų jūsų šeimos požiūrį ir interesus.
O jeigu jums svarbiausia, kad vaikas įgytų disciplinos ir bendradarbiavimo įgūdžių, išmoktų atkakliai siekti tikslo ir susipažintų su sveikos gyvensenos principais, pagalvokite apie futbolo treniruotes. Jei viena iš svarbiausių žmogaus dorybių laikote kuklumą, tuomet pilvo šokius kaip variantą atmeskite net nesvarstę.
Kokią ilgalaikę naudą jūsų vaikui duos pasirinkta veikla?
Laikas – brangus dalykas, o ypač – laikas su vaikais. Norime, kad vaikai savo laiką išnaudotų prasmingai ir domėtųsi ta veikla, kuri jiems suteiktų ilgalaikės naudos. Žinoma, stovyklauti ir važinėtis riedučiais smagu, bet jeigu jau investuojate laiką ir pinigus, tikriausiai norėtumėte, kad šios investicijos ilgainiui prisidėtų prie jūsų vaiko, kaip asmenybės, raidos.
Dažnai savęs klausiame, kiek tikėtina, kad atitinkama veikla vaikas domėsis arba gaus iš jos naudos ir pabaigęs mokyklą. Tikimybė, kad pabaigęs mokyklą jis domėsis muzika arba žais futbolą, yra nemaža, maža to, abi šios veiklos rūšys gali turėti teigiamos įtakos žmogaus gyvenimui ir ateityje.
Pati R.Capuano teigia, kad savo vaiką vis dėlto mieliau siųstų lankyti muzikos pamokų. Jos manymu, su muzika dukra galbūt gyvens visą gyvenimą, o su futbolu... Futbolas – šaunus žaidimas, tačiau reikėtų labai gerai pasverti būsimas su šia veikla susijusias sąnaudas ir naudą žvelgiant į vaiko ateitį.
Kaip pasirinkta veikla dera su vaiko įgimtais talentais, gebėjimais, stiprybėmis ir pomėgiais?
R.Capuano teigia savo vaikams ieškanti ne tokios veiklos, kuri tiktų bet kam, o tokios, kuri tiktų būtent jos vaikams. Į kiekvieną savo vaiką ji teigia žiūrinti kaip į asmenybę, todėl jos tikslas – aiškiai apsibrėžti vaikų talentus, pomėgius ir polinkius ir, tai padarius, surasti tokią popamokinę veiklą, kuri leistų jiems skleistis.
Jei vaikas dar visai mažas, gali būti sunku konkrečiai įvardyti būsimus jo talentus ar pomėgius. Tokiu atveju dauguma tėvų arba tiesiog laukia, kada vaikai paaugs ir jų talentai savaime atsiskleis, arba mėgina juos sudominti ta veikla, kuri šeimoje turi gilias tradicijas, manydami, kad ir vaikai turėtų jausti jai pašaukimą, rašo R.Capuano. Pavyzdžiui, jei ir motina, ir tėvas pasižymi muzikiniais gabumais, tikėtina, kad ir vaikas jais pasižymės (nors garantijos, žinoma, nėra).
Pasak rašinio autorės, viena jos dukra turi puikų atletišką kūną ir, ko gero, galėtų būti puiki sportininkė, tačiau yra visiškai nelinkusi konkuruoti. Ji mieliau rinktų pievoje gėlytes nei spardytų kamuolį, todėl šiuo požiūriu futbolo treniruotės, R.Capuano įsitikinimu, jai nebūtų pats geriausias pasirinkimas.
Kita vertus, mergaitė yra labai kūrybiška – ji labai mėgsta kurti drabužius lėlėms, ir tai jai puikiai sekasi. Taigi, viską įvertinus, jai buvo nuspręsta pasiūlyti siuvimo pamokas, ir, sprendžiant iš to, kad mergaitė jas noriai lanko ir jomis mėgaujasi, nebuvo prašauta pro šalį.
Trumpai tariant, popamokinė veikla turėtų atitikti įgimtus vaiko pašaukimus ir aistras. Tėvams siūloma pasistengti, kad veikla padėtų ugdyti vaiką toje srityje, kuriai jis sutvertas.
Kaip dažnai vyksta užsiėmimai ir kaip dalyvavimas juose veikia šeimos gyvenimą?
Šis klausimas ypač svarbus tiems, kurių prioritetas – leisti laiką šeimos rate, nes kuo dažnesni užsiėmimai, tuo mažiau laiko vaikui lieka pabūti su šeima. Rašinio autorės įsitikinimu, tvarkaraštis neturėtų pernelyg iškreipti nusistovėjusio šeimos gyvenimo ritmo. Vaikų vežiojimas į būrelius neturėtų kelti papildomo streso ir įtampos, bendra atmosfera turėtų išlikti rami.
Savaitinė muzikos pamoka, R.Capuano teigimu, jos šeimos prioritetus atitiktų tiesiog puikiai, o štai futbolo treniruotės tris kartus per savaitę (ir dar rungtynės savaitgaliais) – niekaip.
Vis dėlto šį klausimą reikėtų vertinti atsižvelgiant ir į veiklos sąnaudų bei naudos pusiausvyrą. Jei, pavyzdžiui, vaikas trykšta begaline aistra sportui ir yra iš prigimties atletiškas (iš ko būtų galima spręsti, kad šis pašaukimas galėtų nulemti ir jo ateitį), galbūt, įvertinus ilgalaikę naudą vaiko gerovei, būtų visiškai pagrįsta ir prasminga pamėginti prisiderinti prie intensyvaus treniruočių ir varžybų tvarkaraščio.
Taigi jei jau veikla reikalauja daug šeimos laiko, energijos ir išteklių, ji turėtų šias investicijas kompensuoti kažkaip kitaip.
Kiek kainuoja?
Kaip ir dauguma, rašinio autorė R.Capuano teigia pinigus skaičiuojanti. Ji sako negalinti skirti šimtų dolerių kiekvieno vaiko popamokinei veiklai, todėl kiekvienas pasirinkimas turi būti gerai apgalvotas ir pagrįstas. Jei pasirinkta veikla atitinka šeimos prioritetus pagal visus aukščiau išvardytus kriterijus, tuomet, pasak autorės, verta pasistengti rasti jai lėšų, žinoma, jeigu jos neperžengia šiam reikalui numatyto šeimos biudžeto.
Tačiau jei manoma, kad atitinkama veikla gali reikšmingai nulemti tolesnį vaiko gyvenimo kelią, galbūt tikslinga pakoreguoti šeimos biudžetą taip, kad pinigų tai popamokinei veiklai būtų galima skirti net daugiau, nei buvo numatyta.
Rašinio autorės įsitikinimu, neverta švaistyti pinigų tokiems užsiėmimams, kurie iš esmės vaikui neduoda jokios naudos.
Ar toli nuo namų?
Tai paskutinis aspektas, į kurį dera atkreipti dėmesį prieš priimant galutinį sprendimą. Jei renkatės iš dviejų galimybių ir abi atrodo vienodai patrauklios bei svarbios, tačiau vieni užsiėmimai vyksta toli nuo namų, o kiti – visai šalia, apsispręsti, ko gero, nebus sunku. Juk kuo mažiau kelionių, tuo mažiau išlaidų degalams ir tuo daugiau laiko, kurį galima praleisti su šeima.
Galvojimas, kokią popamokinę veiklą pasirinkti savo vaikui, neturi virsti košmaru. R.Capuano sako nesutinkanti su plačiai paplitusia nuomone, esą, kad galėtų visapusiškai tobulėti, vaikas turi turėti galimybę užsiimti viskuo, kas jam artima. Ji įsitikinusi, kad ilgalaikei vaiko gerovei įtakos gali turėti vos viena kita jo pašaukimą ir pomėgius atitinkanti popamokinė veikla.
Visiškai neprivalu, pasak jos, suteikti vaikui viską. Sprendžiant, kuo jis galėtų užsiimti po pamokų, nereikia perlenkti lazdos. Nusistatykite kriterijus, išsikelkite tikslus ir sudarykite sąlygas savo vaikui iš popamokinės veiklos gauti naudos, pataria R.Capuano.