Svarbiausia – suprasti
Pradinio ugdymo mokytoja A. Padarauskienė teigia, jog mintinas „kalimas” nėra naudingas nei šiuolaikiniams, nei buvo naudingas anksčiau besimokiusiems vaikams. Tai, kad vaikas taisyklę gali atkartoti, nereiškia, kad mokėsi ją pritaikyti, todėl mokantis svarbiausia yra suprasti, ką mokaisi. Šiuolaikiniame pasaulyje informacijos kiekiai yra tokie dideli, kad viską žinoti ir prisiminti tikrai neįmanoma. Tačiau bazines žinias, taisykles turime žinoti. Kiekvieną kartą, abejodamas ar reikia rašyti nosinę raidę galininko linksnyje, mokinys nepuls naršyti internete. Iškels žodžiui klausimą, jį pakartos – pritaikys taisyklę, ir pasitikrins.
Pedagogė E. Saikauskienė taip pat pabrėžia, kad vaikams svarbiausia gebėti surasti reikiamą teisingą informaciją ir ją pritaikyti praktikoje. Internete informacijos daug, vaikai skuba jos ieškoti tik ten, bet ne visa informacija internete teisinga, o ir internetas – ne vienintelis žinių šaltinis. Kaip nuostabu, jei vaikas žino ir geba reikiamą informaciją susirasti ne tik internete, bet ir knygoje ar taisyklių atmintinėje!
„Teorinę „sausą“ informaciją mes greit pamirštame, dažnai po metų kitų vėl reikia mokytis iš naujo. Bet jei išmokstame kažką susiedami su gyvenimiška patirtimi, su praktiniu patyrimu, žinios išlieka ilgam. Todėl šiuolaikiniams vaikams naudingiausias yra kūrybiškas, patirtinis, gyvenimiškas mokymas, kuris išlieka ilgam, kuris skatina į paprastus dalykus žvelgti kitaip, kūrybiškai, linksmai. Galime sakyti, kad, pavyzdžiui, mišrieji dvigarsiai yra tik mišrieji dvigarsiai, bet galime sukurti istoriją, kad mišrieji dvigarsiai tai vaikų poros, šokančios šokių pamokoje. Kurią informaciją lengviau įsimins vaikai? Kuri išliks ilgiau? Kuri sužadins vaizduotę?“ – pataria specialioji pedagogė.
Praktinis pritaikymas ir aktualus kontekstas
Leidinio pradinukams „Taisyklių atmintinė“ autorė E. Saikauskienė atkreipia dėmesį, jog siekiant atkreipti mokinių dėmesį ir padėti jiems efektyviai įsiminti naują informaciją, itin naudingi visi metodai, kurie padeda naują informaciją susieti su realybe, gyvenimiška patirtimi. Jos teigimu, lengviausia mokytis pasitelkiant žaidimus, judesį, gyvenimiškas situacijas, asociacijas, asmeninę patirtį. „Mokiniams dažnai lengviau įsiminti taisykles, jei jos pateiktos vaizdžiai, struktūruotai, glaustai, jei informacijos ne per daug, jei ji įdomi, susieta su gyvenimiškais pavyzdžiais", – teigia pedagogė.
Išmokti surasti tinkamą informaciją ir ją panaudoti padeda nuolatinis to praktikavimas. „Viena iš priemonių, kurią nuolat naudojame su mokiniais: taisyklių knygelės, t.y. struktūruotą ir apibendrintą informaciją to, ką mokomės, klijuojame į savo taisyklių knygeles. Vaikai jas nuolat turi su savimi: ir pamokoje, ir namuose. Jei pamiršta, ką mokėsi, pasižiūri ir prisimena. Kadangi tos taisyklių knygelės mums tokios naudingos ir svarbios, kilo mintis išleisti taisyklių atmintinę, gal ir kitiems Lietuvos vaikams ji pasitarnautų. Joje kiekvieną mūsų schemą lydi pasakojimas, istorija, kuri padeda jiems pateiktą informaciją lengviau suprasti, įsiminti“, – pasakoja pedagogė.
Patarimai tėvams:
Pagalbos būdai priklauso nuo priežasties, kodėl vaikui nesiseka mokytis, todėl mokytojai ir tėveliai turėtų glaudžiai bendradarbiauti - tik kartu galima pasiekti geriausių rezultatų. „Bet jei tėveliai kas vakarą paklaus ne tik, kaip sekėsi mokykloje, bet ir ką naujo vaikai išmoko, sulaukdami konkretaus atsakymo, tikrai padės tiek silpnesniam, tiek ir stipriam mokiniui, nes jis dar kartą atkartos tai, ko mokėsi mokykloje. Taip naujos žinios greičiau pereis iš trumpalaikės atminties į ilgalaikę“, – pataria Vilniaus Gabijos gimnazijos pradinio ugdymo mokytoja.
„Mokantis su vaiku kartu namie svarbiausia – nekaltinti vaiko ir nebarti, jei vaikas ko nors nesupranta. Jūsų vaikas – geriausias toks, koks yra, nesvarbu – supranta reikiamą tema, ar ne. Jis turi tai žinoti ir jausti. Jei jam sunku, jei jums nepavyksta paaiškinti, tai ne jo problema. Gal mes nemokame tinkamai perteikti, tinkamai paaiškinti. Ir jei nemokame – pripažinkime, kad tai mes nemokame paaiškinti, o ne vaikas nesupratingas. Dažnai vaikai nemėgsta, kaip jiems aiškina tėvai, dažnai laido frazes, kad „mokytoja kitaip sakė/mokė", tad gal iš tikrųjų būtų pravartu pasikonsultuoti ar pasiaiškinti kartu su mokytoja. Jei matote, kad patiems padėti vaikui sunku, geriau pasitelkti mokytojo, korepetitoriaus pagalbą. Tėvai neturi tapti mokytojais, pagrindinė jų pareiga – būti tėvais“, – pataria E. Saikauskienė.
O jei visgi norite ar net mėgstate kartu pasikartoti mokykloje išmoktą informaciją ar patobulinti silpnąsias vietas, nepamirškite, jog mokantis būtina sąlyga – teigiamas nusiteikimas, gera nuotaika. Kai ši sąlyga įgyvendinta, puikiausiai gali pasitarnauti vaizdžiai pateikta informacija, schemos, žinių žemėlapiai, gyvenimiški pavyzdžiai, kad ir iš „Taisyklių atmintinės“.