Papildomo mokymo(si) svarba
Papildomai mokytis vaikai pradeda vos peržengę mokyklos slenkstį ir tai nepriklauso nei nuo vaiko gabumų, nei nuo amžiaus. „Silpniau besimokantiems tenka papildomai padirbėti norint iki galo suprasti mokomąją medžiagą. Praleidus pamokas, tenka užpildyti atsiradusias spragas papildomai mokantis pačiam ar pasitelkus pagalbą. Gabiems vaikams papildomas mokymas(is) ypač svarbus, kad vaikai nesustotų vietoje, kad neprarastų turimų gebėjimų, kad išliktų motyvuoti ir norėtų siekti aukštesnių tikslų“, – pasakoja mokytoja L. Muliuolienė.
Viena įprasčiausių tokio mokymosi formų – namų darbai, savarankiški projektai ar papildomos užduotys. Tai padeda pasikartoti mokykloje išmoktą medžiagą, įtvirtini naujas žinias. Tuo tarpu pradiniame ugdyme, kur vaikams namų darbai užduodami itin retai, dažnai galite rasti įdomių praktinių užduotėlių ar mokytojų rekomendacijų, ką visa šeima galite nuveikti kartu, kokiomis temomis pasikalbėti.
„Kalbant apie papildomą mokymą(si), itin svarbu ir teisingai pasirinkta forma – ar vaikas gali visas užduotis atlikti savarankiškai, ar visgi jam reikia pagalbos ir paaiškinimų? Taip pat, svarbu įvertinti ar vaikui pakanka atlikti kasdienes užduotis, ar tenka padirbėti ir pildant spragas, o gal atvirkščiai – trūksta iššūkių ir įrankių gabumams bei potencialui atskleisti. Tinkamai pasirinkta forma ne tik padės mokiniui pasiekti geresnių rezultatų, bet ir skatins, motyvuos jį mokytis, o namų darbų ar projektų ruoša netaps prievole“, – pabrėžia J. Skominienė.
Tėvų pagalba vaikams mokantis
Skatinti vaiko savarankiškumą atliekant namų darbus ar kitas savarankiškas užduotis yra svarbu, tačiau dažnai vaikams prireikia pagalbos iš šalies – patikrinti ar paaiškinti sunkiau suprantamas užduotis. „Dažnu atveju pirmąja pagalba tampa tėvai. Tačiau ne retai tėvams po ilgos darbo dienos, tampa iššūkiu sėsti su vaiku prie užduočių ir bandyti paaiškinti nesuprastą temą, išspręsti uždavinį ar padėti parašyti rašinį. Čia prasideda nesutarimų ir pykčių karuselė: vaikai pyksta, kad tėvai ne taip aiškina, tėvai nervinasi, kad neprisimena išmoktų dalykų ar negeba vaikui suprantamai paaiškinti. Kartais būna ir taip, kad tėvai negali paaiškinti, iš pirmo žvilgsnio visiškai paprasto uždavinio, jau nekalbant apie specialiuosius dalykus (fizika, chemija, biologija). Ir tai visiškai normalu“, – pastebi pedagogė.
„Štai čia ir vertėtų pasinaudoti specialistų – korepetitorių pagalba. Tai savo srities profesionalai, kurie neretai geba tą pačią temą paaiškinti vaikui suprantamiausiu būdu, parinkdami ir pateikdami informaciją bei aiškindami užduotis, kad suprastų įvairių gebėjimų mokiniai. Taip pat, svarbu atkreipti dėmesį, jog vizitai pas korepetitorių ne būtinai turi būti nuolatinis, visus metus trunkantis, dalykas. Galbūt jūsų vaikui neaiški tik viena ar kelios konkrečios temos, tuomet būtent į jas vaikas gali gilintis su korepetitoriumi tol, kol įsisavins ir supras reikiamą medžiagą. Korepetitoriai su vaikais dirba teikdami individualias konsultacijas arba dirba personalizuotai su kelių mokinių grupele. Kokį variantą pasirinkti, galite nuspręsti pasitarę su pačiu korepetitoriumi“, – pasakoja papildomo ugdymosi studijos vadovė J. Skominienė.
Korepetitoriai – kokią naudą jie išties teikia?
Jei mokinys turi tam tikrų spragų ar sunkiau supranta kai kuriuos dalykus – darbo su korepetitoriumi tikslas visuomet bus užpildyti esamas spragas bei atrasti būdus ir įrankius, kaip mokiniui geriau suvokti reikiamą medžiagą, kokiomis strategijomis remiantis išmokti spręsti uždavinius. Gabiems mokiniams korepetitoriai pateikia įdomesnių, loginių, aukštesnius gebėjimus atskleidžiančių užduočių. Skatina įvairiais būdais, pasitelkiant įvairias patirtis ir priemones, pažvelgti į tipinius dalykus kitu neįprastu kampu. Tai skatina vaikų smalsumą, nesudaro galimybių nuobodžiauti. Jei vaikui sunkiau sekasi susikaupti, savarankiškai atlikti užduotis ar padaryti jas iki galo, tuomet korepetitoriai daugiau dėmesio skiria šių kompetencijų ugdymui, dalyvaudami vaiko savarankiško mokymo(si) procese padeda mokytis planuoti laiką, koncentruoti dėmesį, įsigilinti į užduotis.
„Ieškodami specialistų pagalbos, galime išgirsti mitų, kad korepetitoriai, už savo mokinius, ruošia namų darbus, rašo rašinius ar referatus. Kalbama, kad mokiniai, kurie naudojasi korepetitoriaus paslaugomis gerai pasiruošia tik tam tikriems atsiskaitymams, testams ar kontroliniams darbams ir kad tai tėra trumpalaikis išmokimas. Tačiau geras korepetitorius, galvojantis apie mokinį, visų pirma įsigilins į mokinio poreikius bei mokymo(si) stilių. Korepetitoriaus darbo tikslas – ne tiesiog išspręsti ar paruošti užduotis su mokiniu, bet padėti jam suprasti iš išmokyti taikyti turimas žinias, o kartu, lavinant vaiko gebėjimus, mokytis savarankiškai“, – pasakoja mokytoja L. Muliuolienė.
Kaip teisingai pasirinkti?
„Individualus darbas su korepetitoriumi svarbus tuomet, kai yra įsisenėjusių spragų, neišmoktų ar nesuprastų temų, ruošiantis egzaminams. Tuo tarpu, personalizuotas korepetitoriaus darbas dažniausiai susideda iš pagalbos ruošiant namų darbus, aiškinantis sunkesnius uždavinius ir jų atlikimo principus, papildomų užduočių atlikimo lavinant aukštesniuosius gebėjimus bei mokėjimo mokytis kompetencijos lavinimo. Personalizuotas ugdymas dažniausiai teikiamas papildomo ugdymo studijose, kur su kelių vaikų grupele dirba savo darbą išmanantys pedagogai“, – pasakoja „3 Banginiai” papildomo ugdymosi studijos vadovė.