Kodėl svarbu mokėti mokytis?
Pristatydama „Herojaus“ mokyklą jos vadovė užsiminė, kad mokymosi ir tobulėjimo procese yra svarbios ne tik disciplinos, tačiau ir pačios asmenybės tobulėjimas. „Jaunus žmones turime išmokyti tokių dalykų, kaip mokėti mokytis arba mokėti rasti reikalingus dalykus. Tai bendrosios kompetencijos, kurios yra ugdymo programoje, tačiau liko antrame plane“, – pasakojo D. Pelegrimė ir pridūrė, kad mokymosi procese mokykla neturėtų būti atskirta nuo gyvenimo. Tai, anot pedagogikos profesionalės, yra pats gyvenimas.
Tuo metu Vilniaus lietuvių namuose mokosi užsieniečiai ar kurį laiką užsienyje gyvenę ir į Lietuvą sugrįžę moksleiviai. Paprastai sugrįžus iš užsienio mokomasi išlyginamosiose klasėse. „Dalis jų (moksleivių) išmoksta lietuvių kalbos ir toliau keliauja mokytis pagal bendrąją ugdymo programą lietuvių kalba“, – paaiškino šioje mokykloje mokytojaujanti I. Šadvilaitė.
Abi laidos „Mokysiu“ pašnekovės pritarė, kad mokytojai ir dėstytojai daro didelę įtaką asmenybės formavimuisi. Jei pradinėse klasėse mokytojas greitai tampa autoritetu savo mokiniams, paauglystėje svarbi mokytojo parama, atvirumas, galimybė nuoširdžiai bendrauti. Tuo metu studijuojant dėstytojai daro dar didesnę įtaką jauno profesionalo formavimuisi.
Auklėjama ir mokykloje, ir namuose
Laidos vedėjai ir aktorei Gelminei Glemžaitei pasiteiravus, kas iš tiesų yra atsakingas už mokinio auklėjimą, D. Pelegrimė sakė, kad tai nenutrūkstamas procesas, kuris vyksta tiek namuose, tiek ir mokykloje, todėl atsakingi yra ir tėvai, ir mokytojai.
„Auklėjimas nuo mokymo nėra atsiejama dalis. Tačiau mokykloje auklėjimas daugiau yra pavyzdžio rodymas. Tai paprasčiau, nes kiekvienas vaikas į mokyklą ateina su savo vertybėmis ir priima mūsų lūkesčius tai šeimai, tačiau auklėjimas vis tiek yra turbūt didesne dalimi tėvų“, – samprotavo D. Pelegrimė.
Pasak D. Pelegrimės, jei mokytojas sutaria su tėvais, pritaria jiems, auklėjimas vyksta viena kryptimi abiem pusėm. Kartu auklėjimas visada vyksta rodant teigiamą pavyzdį.
Jai pritarė ir I. Šadvilaitė bei pridūrė, kad vaiką auklėja tas, kuriam jis rūpi.
Ar įmanoma motyvuoti kiekvieną?
Neretai mokytojams tenka užduotis sudominti ir tuos moksleivius, kurių, atrodo, niekas nedomina. Nors tai ir sudėtinga, „Herojaus“ pagrindinės mokyklos vadovė sako, kad viskas yra įmanoma. Pasakodama apie savo patirtį laidoje „Mokysiu“ pedagogė sakė, kad paprastai ji pasidomi, kuo toks moksleivis domisi, be pamokų. Jei jį domina, pavyzdžiui, kalnų dviračiai ar socialiniai tinklai, mokytoja stengiasi užduoti su tuo susijusias užduotis, medžiagą pateikti per dominantį dalyką ir pastebėti gerąsias moksleivio savybes.
Tiesa, kartu ji pripažįsta, kad sistema yra ydinga ir neretai moksleivius apriboja. „Sunkiausia, manau, yra dirbti su vaikais, kuriems niekas neįdomu. Svarbios yra visos disciplinos, kaip ir ir bendrosios, tokios kaip mokėjimas mokytis. Jei nesiseka matematika, galbūt atrasiu metodą, kuris man padės mokytis ir gerai seksis“, – sakė ji.
Visą tinklalaidę galima peržiūrėti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos „YouTube“ paskyroje.
Ugdymo karjerai veiklas mokiniams, studijų modernizavimą ir kompetencijų mokyti stiprinimą skatina ES fondų finansuojamos priemonės.