Pranešime žiniasklaidai švietimo ir ugdymo programų specialistai dalijasi patarimais ir atkreipia dėmesį, jog popamokines veiklas svarbu rinkti atsižvelgiant ne į madingas veikslas ar skambius įstaigų pavadinimus, o vaiką ir jo poreikius.
Neformalus ugdymas – atsvara formaliajam
Šiandien popamokinėms veikloms tampant vis populiaresnėms, vaikų tėvai joms negaili nei savo laiko, nei finansų. Ekspertų teigimu, tinkamai mokiniui parengta ir pritaikyta, subalansuota popamokinė veikla ugdo įvairias vaiko kompetencijas, kurios ne tik sustiprina mokymąsi, bet ir integruoja žinias, įgytas mokykloje.
„Atliktų tyrimų duomenys rodo, kad mokiniai, lankantys popamokinę veiklą, dažniau pasižymi ne tik aukštesniais akademiniais rezultatais, gauna aukštesnius standartizuotų testų įvertinimus bei rečiau praleidžia pamokas, bet ir turi aukštesnę savivertę, įgauna komandinio darbo, lyderystės, laiko planavimo kompetencijų, savimotyvacijos bei atsakomybės įgūdžių. Pastebėta, kad tokie mokiniai taip pat turi mažiau su alkoholiu ar narkotikais susijusių problemų“, – vyraujančiomis tendencijomis dalijasi Vilniaus privačios gimnazijos veiklų vadovė, socialinių mokslų daktarė, edukologė Agnė Liubertaitė-Amšiejė.
Įsiklausykite į vaiką
Specialistai akcentuoja, kad sėkminga papildoma veikla būna tik tada, kai vaikui ji patinka, todėl dar prieš renkantis būrelius būtina skirti laiko pokalbiui su vaiku ir aptarti jo norus, pomėgius, lūkesčius.
„Pastebime, kad vienos užklasinės veiklos yra madingos ir laikomos prestižinėmis, kitos – dažnai nepelnytai nuvertinamos, todėl visuomet raginame popamokinę veiklą rinktis atsakingai, įvertinti kritiškai. Popamokinė veikla vaikui pirmiausia turi patikti. Be to, ji turi būti kompetentingai sukonstruota, atitikti amžiaus tarpsnį, vaiko gabumus, gebėjimus – priešingu atveju ji ne tik neatneš naudos, bet dar ir sukels negrįžtamus neigiamus padarinius“, – patarimais dalijasi A. Liubertaitė-Amšiejė.
Pasak ekspertų, tėvams, kurie skiria daugiau dėmesio ir laiko savo vaikams, atėjus metui apsispręsti dėl papildomų būrelių pasirinkimo bus daug paprasčiau.
„Tėvai, turintys stiprų ryšį su vaiku, gali geriau įvertinti jo polinkius, charakterio savybes ir pasiūlyti išbandyti tokias papildomas veiklas, kurios jam padėtų ne tik atrasti savo talentus, bet ir ugdytų ateičiai reikalingus gebėjimus“, – įsitikinęs tarptautinės jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Southwestern Advantage“ atstovas Veiko Tell.
Neskubėkite rinktis kelių būrelių vienu metu
Specialistai ragina neskubėti ir papildoma lavinančia veikla vaikų neapkrauti. Pagrindinė vaikų iki šešerių, septynerių metų veikla turi išlikti žaidimas, nes didžiąją dalį socialinių įgūdžių jie įgyja ne iš lavinančių būrelių, bet būtent iš kokybiško laiko su tėvais. Pasak ekspertų, vaiko dienotvarkės metu turi būti lavinami skirtingi jo įgūdžiai, todėl papildoma lavinanti veikla neturi iš vaiko atimti laiko pailsėti, laisvai pažaisti su draugais ar tapti trukdžiu užmegzti ryšį su tėvais.
„Mokiniams, kurie yra perkrauti popamokine veikla, šios veiklos nauda yra labai maža. Tyrimai rodo, kad tokie mokiniai užsiėmimuose dažniau patiria traumas, būna pavargę, irzlūs ir mažiau domisi pačiu dalyvavimu konkrečioje veikloje. Todėl labai svarbu, kad mokiniai pasirinktų būtent savo interesais pagrįstą veiklą ir pasvertų galimus konfliktus su kitais jų laiko poreikiais, pavyzdžiui, pamokomis“, – teigia A. Liubertaitė-Amšiejė.
Pagrindinis popamokinio ugdymo tikslas yra smagus laikas, todėl ši veikla neturi tapti privaloma veikla. Susidūrus su tokiomis situacijomis, kai vaikas vos palankęs vieną būrelį, jį meta, arba visai nenori jų lankyti, reikėtų imtis ne prievartos, o motyvavimo strategijos.
„Kalbėkitės su vaiku, aiškinkitės situaciją, kodėl jam viena ar kita veikla nepatinka. Kartais būrelio vadovo ar kolektyvo pakeitimas išsprendžia visas problemas, vaikas iš karto jaučiasi drąsiau, padidėja jo savivertė. Jei kaltos vaiko patiriamos nesėkmės, kalbėkitės su vaiku apie tai, kad rezultatų tenka plaukti, kad jiems pasiekti reikia įdėti pastangų“, – patarimais dalijasi V. Tell.