Kas yra ankstyvas vaikų lavinimas?
Dauguma specialistų apibrėžia, kad ankstyvas vaikų lavinimas yra nuo gimimo iki 3 metų. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad vaiką reikia pradėti ugdyti nuo pat mažumės ir nelaukti, kol pradės vaikščioti ar kalbėti. Tokio amžiaus vaikai yra gabūs, kūrybiški bei žaibiškai besimokantys. Juk atrodo, kad vaikas tik gimė, o štai jis jau sėdi, ropoja ir taria pirmuosius žodžius. Šiuo amžiaus laikotarpiu vaikas daug dėmesio skiria savęs, aplinkos, gebėjimų atradimams, kurie vėliau lemia tolimesnį jo vystymąsi ir norą pažinti. Neišmokęs reikalingų įgūdžių šiame amžiuje, ateityje vaikas gali susidurti su mokymosi sunkumais.
0–3 metų laikotarpiu labai svarbu:
• Daug dėmesio skirti vaikui
• Dažnai apkabinti vaiką
• Su juo visada palaikyti akių kontaktą
• Skatinti, drąsinti, pagirti įvardijant už ką, pavyzdžiui: „Tau puikiai pavyko pavalgyti pačiam. Labai tavimi didžiuojuosi“.
Vaikams yra labai svarbus suaugusiojo pavyzdys, jie noriai mokosi iš mūsų ir tai daro labai greitai. Tad vaiką puikiai galima lavinti namuose patiems, vesti į ikimokyklinio ugdymo įstaigą arba pasisemti įkvėpimo bei naujovių kelioms valandoms per dieną keliaujant į vaiko amžiaus tarpsniui tinkantį užsiėmimą, kuriame būtų daug smagių žaidimo elementų.
Kaip pradėti ugdyti vaiką patiems, kai jam:
0–1 metai
Vaiką jau galima pažindinti su:
• Muzika. Tai skatina vaiko smegenų veiklą, padeda vystytis, geriau susikaupti, nusiraminti. Klausantis muzikos galite susipažinti ir su muzikos instrumentais: barškučiais, būgneliais ir pan. Vaikui patiks pačiam išgauti melodija, pajusti ritmą.
• Spalvomis. Piešdamas pirštukais vaikas suvokia spalvų skirtumus, atpažįsta daiktus, reiškia savo emocijas. Leiskite vaikui piešti pačiam, be baimės išsitepti, jam labai patiks pajausti dažų kvapą, tekstūrą ir kūrybos jausmą.
• Įvairiomis medžiagomis. Tyrinėjimas leidžia atpažinti medžiagų faktūra: švelnus, šiurkštus, šaltas, šiltas, duriantis ir t.t. Liesdamas daiktus vaikas lavins savo smulkiąją motoriką, o tai turės didelės įtakos jo kalbos vystymusi.
• Piešiniais. Įvairių kortelių su piešinėliais rodymas yra ne tik linksmas žaidimas, bet ir lavinantis vaiko mąstymą ir kalbą, aplinkos pažinimą. Rodydami korteles neskubėkite, raiškiai pasakykite, kas jose pavaizduota, leiskite vaikui jas tyrinėti.
• Knygomis. Padeda išmokti socialinių vaidmenų, lavina vaiko mąstymą, atmintį, intelektą plečia supratimą. Knygas skaitykite balsu, ne per greitai, kad vaikas galėtų jus sekti, suprasti, stebėti paveikslėlius, o jei knygos dar turi mygtukų ar jas galima paliesti, išgirsti, pajusti, tai dar šauniau!
• Bendravimu. 7–8 mėn. amžiaus vaikai pradeda „guguoti“, reaguoja į įvairius garsus, bendrauja gestais, mėgdžioja girdimus garsus. Tad svarbu su vaiku pradėti bendrauti jau jam gimus, pasakoti apie jį supančią aplinką, dienos planą, nuotaiką. Kalbėti reikia “normaliais” žodžiais, ne mažybiniais ir tokiais kaip “niam niam”, “gu gu” ir pan., nes paūgėjęs jis toliau norės bendrauti su jumis jau jam pražįstamu žodynu.
1–2 metai
Vaiką jau galima pažinti su:
• Pojūčiais/emocijomis. Tai skatina vaiką lyginti ir skirti, kas yra rūgštu, saldu, kartu, sūru, šalta, šilta. Tuo pat metu veidrodyje galima tyrinėti ir savo veido mimikas, pavyzdžiui: “Kaip aš atrodau paragavęs rūgščios citrinos”, „supykęs“, o kaip atrodo mama ar tėtis ir pan. Vaikai taip atranda dar naujų nepažintų emocijų.
• Gamtos pažinimu – vandens pilstymu, išliejimu, aptaškymu, smėlio pilstymu, formavimu. Lyginimu: smėlis sausas, drėgnas, birus, vanduo - skaidrus, skystas, šaltas, šiltas. Rudeninių gerybių rinkimu, kurios pasitarnaus, ne tik aplinkos pažinimui, bet ir pojūčiams: kaštonai duria, o rudeniniai lapai „čiaža“. Taip puikiai lavėja vaiko smulkioji motorika.
• Taisyklėmis. Kaip elgiamės kai valgome, keliaujame, rengiamės, bendraujame, pykstame. Vaikai taisyklių mokosi per pavyzdį, taigi kartu galite sukurti jums patinkančias taisykles. Taisyklių žinojimas padeda vaikui bendrauti su aplinkiniais, ugdo jo charakterį, leidžia jausti saugiu.
• Savarankiškumu. Neskubėkite visko daryti už vaiką, o leiskite jam pačiam: apsirengti, pavalgyti, užlipti laipyne aukščiau. Būtinai reikia pasidžiaugti, kai jam pavyksta - taip augs vaiko savivertė ir noras išmokti dar daugiau.
• Sportu/aktyvia veikla. Vaikas labai greitai mokosi naujų judesių. Kas savaitę vaiką galima pamokyti vis naujo judesio, pavyzdžiui šokinėti, spardyti kamuolį, pašokti į orą ir pan. Taip ugdote ne tik vaiko ištvermę, bet ir žingeidumą.
2–3 metai
Vaiką jau galima pažinti su:
• Kalbomis. Vaikas jau gali atskirti skirtingas kalbas, tad galima leisti pažiūrėti filmuką kita kalba, su juo kartu mokytis naujų žodžių, dainelių, skaičiuočių.
• Eksperimentais. Tokio amžiaus vaikas labai imlus ir nori viską kuo greičiau pažinti. Namuose galima daryti visokius eksperimentus su soda ir actu, pipirais ir indų plovikliu, aliejumi, maistiniais dažais ar net skutimosi putomis. Taip pat galima ragauti ar bandyti atspėti kas tai per daiktas užrištomis akimis ir pan. Tokiu būdu puikiai lavėja vaiko pažinimo kompetencija, komunikaciniai gebėjimai, savęs pažinimas.
• Naujais draugais. Vaikui labai įdomūs bendraamžiai, su jais daug naujų potyrių, įspūdžių, atradimų, pamėgdžiojimų, idėjų, rizikos. Bendraujant vis su naujais draugais ugdome komunikavimo kompetenciją, vaikas greičiau socializuojasi, mokosi kartu žaisti, dalintis. Leiskite jam nevaržomai pasinerti į žaidimų pasaulį pačiam ir jį kontroliuoti.
• Būreliais. Tokio amžiaus vaiką jau vieną drąsiai galima palikti įvairiuose būreliuose, kuriuose jis dar daugiau pažins, patirs, išmoks, komunikuos.
• Tvarka. 2–3 metų vaikai ypač pastabūs, jei koks daiktas ar žaislas yra padėtas ne į savo vietą, patys puikiai geba susitvarkyti, sudėlioti į savo vietas ir padėti kitiems.
Kaip neperlenkti lazdos
Psichologų tyrimai rodo, kad maži vaikai yra labai imlūs, bet per didelis ugdymo intensyvumas yra kenksmingas vaikui. Viską reikia daryti su saiku ir būtinai žaidimo forma.
Tėvai dažnai linkę į darželį einančius vaikus vežioti į papildomus būrelius: kalbų, sporto, šokių, robotikos ir pan. Tačiau darželyje vaiko diena taip pat būna labai intensyvi, jis ne tik mokosi naujų dalykų, gilina turimas žinias, pažindinasi su pačiu savimi, tačiau ir sprendžia konfliktus su bendraamžiais, ugdo savo charakterį, įvairias kompetencijas, bando suprasti ir atrasti kas jam patinka, o kas ne. Tad po tokios dienos vaikui tikrai reikia poilsio – važiuodami namo vaikai užmiega, dažnai prašo kartu padainuoti, kad atsipalaiduotų.
Po intensyvios dienos dar nuvažiavus į būrelį, vaikui gali būti sunku susikaupti ir išlaikyti dėmesį. Jei norite papildomai lavinti vaiką, rekomenduoju ieškoti papildomų mėgstamų būrelių darželio metu. Taip vaikas ne tik daug išmoks, mažiau pavargs, bet ir vakarą galėsite skirti buvimui kartu: aptarti vieniems kitų dieną, pasidalinti įspūdžiais, sėkmėmis ir nesėkmėmis.
Dauguma užimtumo centrų siūlo įvairias pamokėles, užsiėmimus ir savaitgaliais, tad puikiai šį laiką galite puikiai išnaudoti smagiems žaidimas ir naujiems atradimas. Jei pastebite, kad kuriame iš jūsų lankomų užsiėmimų vaikas nuobodžiauja ar nesidomi - žvalgykitės kitų, kur smagiai laiką leisti gali ne tik jūsų mažylis, bet ir jūs patys.