Idėjomis ir patarimais apie skaitymo naudą dalijasi Eglė Baliutavičiūtė, Lietuvos nacionalinės bibliotekos vaikų literatūros ir skaitymo skatinimo specialiste, ir Jovita Starkutė, edukologė, knygos „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“ bendraautorė.
Kodėl skaitymas nuo pat mažų dienų yra naudingas vaikui?
„Skaitymo nauda yra didžiulė ne tik pažinimo prasme, bet ir puiki galimybė kurti ryšį su vaiku, o knygelės ir skaitymas drauge – puikus tarpininkas ir pagalbininkas. Knygelės skaitymas turi gerokai gilesnę prasmę ir naudą, nei galime pagalvoti. Šis laikas vaikams susijęs su individualiu laiku drauge, skiriamu dėmesiu, saugumo jausmu, apsikabinimais ir pan.
Skaitymas vaikams ir į kiekvieną šeimą ateina įsitraukiant ir rodant iniciatyvą patiems tėvams. Knygelių vartymas, vėliau skaitymas, yra puiki pasaulio pažinimo priemonė. Tėvai, kai mažyliai dar nekalba, skaito knygą mažyliams, pasakoja, rodo, veda pirštu. Vaikams tai itin naudinga, nes mažylis iš knygelių taip mokosi drauge su mama/ tėčiu. Kol vaikučiai nekalba, rekomenduojama skaitant rodyti pirštu, papildomai pasakoti. Ilgainiui vaikai patys pradeda vedžioti, guguoti, atpažinti, o dar vėliau – įvardinti. Ilgainiui knygelės skaitymas perauga į klausinėjimą ir pokalbius, istorijų pasakojimus ir pan. Iki pat mokyklos tėvams rekomenduojama skaityti vaikams, sujungiant su kitų rūšių knygomis, pavyzdžiui, enciklopedijos, kurios leistų pagilinti ir praplėsti vaikų žinojimą“, – teigia edukologė J. Starkutė.
Kodėl svarbūs skaitymo ritualai?
„Skaitymo ritualai svarbūs dėl tų pačių priežasčių, dėl ko svarbūs ir visi kiti kasdieniai ritualai – reguliarus miego, valgio laikas, dantų valymas(is) ir kt. Jie mažiesiems, o taip pat suaugusiesiems padeda susidėlioti reguliarų gyvenimo ritmą, jaustis patogiai, nes žino, kas ir kada vyks, ko tikėtis. Kartu susikurtas ir nuolat palaikomas ritualas įpareigoja jo laikytis ir toliau. Pripratę ir pamėgę ritualą, ir patys vaikai, kai jau sugebės tai daryti, tuojau tėvams primins, kad ritualas nebūtų nepamirštas, pavyzdžiui, paprašys pasakos prieš miegą.
Skaitymo ritualas prieš miegą kartu su mažyliu – puikus atsipalaidavimo, suartėjimo būdas, juk dieną lekiame, turime daug darbų ir įsipareigojimų, o štai vakare kasdien bent po 15 minučių galime skirti laiko skaitymui, skaitinių aptarimui. Beje, mažiausiai tiek laiko su mažais vaikais pataria skaityti dauguma skaitymo skatinimo specialistų.
Žinoma, geriausias skaitymo ritualas – reguliarus, kasdieninis skaitymas su vaikais. Nesvarbu, ką ir kada skaitysite, svarbu, kas visiems būtų smagu ir įdomu. Skaitymas prieš miegą nuramina, padeda gražiai užbaigti dieną ir panirti į saldų miegą, dieną tai gali būti labiau žaismingas, interaktyvus, energingas užsiėmimas“, – teigia skaitymo specialistė E. Baliutavičiūtė.
TOP 3 skaitymo ritualai
Norint sukurti skaitymo ritualus reikia išties gerokai daugiau laiko, kantrybės ir pačių tėvų įsitraukimo, nes vaikai mokosi iš tėvų pavyzdžio ir seka paskui tėvus. Straipsnio autorės pateikia 3 išradingus ir kūrybiškus būdus, kaip skaitymą vaikams įvesti į kasdienes veiklas ir formuoti įprotį skaityti:
1. Vienas jų ir tikrai jau tapęs tradiciniu vakariniu ritualu – knygelės skaitymas prie miegą, kuriam nereikia jokio specialaus pasiruošimo, tik gebėjimo su vaiku „būti čia ir dabar“. Tai viena stipriausių bendravimo su vaikais formų, turinti galią kurti ilgalaikį ryšį su vaiku. Perskaitę knygelę pasakojimą pratęskite ir sekite ekspromtu savo sukurtas istorijas. Vakaro skaitymo ritualą apjunkite su pokalbiais, dienos įvykių atpasakojimais, dienos įspūdžių pasidalinimu. Vaikams augant, augs ir rimtesnių skaitinių poreikis, didės noras kalbėtis giliau ir rimčiau.
2. Antras būdas – knygelės istorijos perkėlimas į žaidimą. Knygelę galima skaityti bet kuriuo dienos metu ir tai gali tapti šeštadienio ryto ritualu, kai knygelė skaitoma vos tik pramerkus akis, o knygelės istorija perkeliama į žaidimą. Po knygelės skaitymo kuriama gyva istorija, pavyzdžiui, patenkama į negyvenamą salą ir susipažįstama su kalbančia beždžione, konstruojami ir statomi jai namai, keliaujama su ja po salą ir sutinkami kiti knygelės herojai, įveikiami kylantys istorijos metu iššūkiai. Skaitomą knygą geriau suprasti, į ją įsigyventi gali padėti įvairūs darbeliai, reikalaujantys vaiko pirščiukų ir didelio įsitraukimo (piešiniai, lipdymas ir t. t.).
3. Trečias ir taip pat vaikams labai patinkantis būdas – knygelės perkėlimas į lauko ar kitas aplinkas bei erdves. Įsivaizduokite istorijos tęsinį, kurios veiksmas vyksta miške. Keliaukite su knygelės herojais tyrinėti miško, apžiūrėti medžius, jų lapus, gėles, vabalėlius. O gal ieškoti drauge su knygelės personažais lobio? Tokių išvykų, kelionių, žygių ir panašaus formato gamtos tyrinėjimų metu labai svarbu kalbėtis su vaiku, klausinėti ir kurti istorijas drauge ieškant įdomių dalykų miške, kurie yra stebuklingi ir gali pavirsti viskuo, kuo tik norite. Skaitomas knygeles perkelkite į tokias keliones, įvairių daiktų paieškas. Kalbėdamiesi, diskutuodami ir aptardami rastus daiktus, augalus, vabalus ne tik ugdysite vaiko kalbą, bet ir plėsite vaiko žodyną, lavinsite kūrybiškumą ir fantaziją.
Gražių jums skaitymo ritualų kūrimo!
Lietuvoje vykdomas projektas „Knygų startas“ siekia atkreipti tėvų ir kitų suaugusiųjų dėmesį į pačių mažiausių vaikų iki trejų metų ugdymą, pasitelkiant knygas. Jei ieškote konkrečių knygų rekomendacijų, labai kviečiame apsilankyti svetainėje knygustartas.lt. Čia rasite ir skaitymo patarimų, ir specialistų rekomendacijų.