Pagrindinė mokytoja – gamta
Aušra Linkevičiūtė jau ne vienerius metus gyvena Didžiojoje Britanijoje ir čia organizuoja bei veda gamtos stovyklas vaikams pagal TimberNook. Tai lavinimo sistema, besiremianti idėja, kad gamta suteikia vaikams optimaliausias sąlygas, reikalingas visapusiškai jų raidai. Šiose stovyklose atkuriamas tikras autentiškas žaidimas gamtoje, kurio metu patys vaikai imasi iniciatyvos ir daro sprendimus, susijusius su žaidimo sąlygomis bei kryptimi. Vadovų vaidmuo čia šiek tiek neįprastas – jie nubrėžia pagrindines stovyklos elgesio, veiklos gaires, tačiau stengiasi laikytis atokiai ir suteikti vaikams laisvę veikti. Viena iš pagrindinių taisyklių: stovyklautojai savo akiratyje visuomet turi matyti suaugusįjį ir žinoti, kad esant reikalui gali į jį kreiptis. Atrodo viskas pernelyg paprasta, kad veiktų, tačiau taip nėra. Šiemet pirmą kartą Lietuvoje, Šeimos ir asmens saviugdos centre „Bendrakeleiviai“, surengta vaikų dienos stovykla davė išties gerų rezultatų.
Savarankiškumo pamokos, kai tėvų nėra šalia
Savarankiškumas yra viena iš kompetencijų, kurias vaikai stovyklose ugdosi labiausiai. Kad ir kokio pobūdžio būtų stovykla, vaikui iš dalies teks pasirūpinti savimi, nes tėvų nebus šalia: jei ne imtis didelių žygdarbių, tai bent susirasti tualetą, apsirengti, susiruošti į lauką nepamirštant vandens bei kepurės ir pan.
Šiuolaikiniai tėvai linkę apgaubti vaikus supergloba ir tai – ne visada naudinga. Stovyklos – puiki galimybė pasitikrinti, ar vaikui suteikiate pakankamai erdvės. Taip pat tai vieta, suteikianti galimybę išdrįsti, daryti pačiam, ieškoti išeities. Vieni imasi naujų iššūkių – pavyzdžiui, perbristi per dumblo balą – noriai ir su entuziazmu, nebijodami išsitepti, kiti mindžikuoja vietoje, nes nėra įpratę veikti savarankiškai, o suteptas rūbas ar batai sukelia tikrą nerimo priepuolį. Kelia akmenį – sunku. Vieni ieško draugų pagalbos, kiti pasiduoda ir ima ieškoti mažesnio akmens, tačiau pakviesti nepasiduodančiųjų mielai jungiasi į komandą ir galų gale akmenį pakelia kartu. Stovyklos aplinka, kurioje nėra keliamos įprastinės taisyklės, leidžia išbandyti naujas situacijas ir įgyti daugiau savarankiškumo bei pasitikėjimo savimi.
Šalin stereotipus!
Vaikai, susirenkantys į stovyklą, paprastai būna nepažįstami ir nors šis faktas iš pradžių juos neramina, iš tiesų tokia patirtis yra naudinga. Savose bendruomenėse – darželyje, mokykloje, būrelyje – susiformuoja tam tikri vaikų elgesio, bendravimo, vienas kito supratimo ar pažinimo stereotipai, kuriais ir vadovaujamasi apibūdinant, priimant vieniems kitus: tylenis, moksliukas, pramuštgalvis, menininkas... Ir nebūtinai tokios „etiketės“ yra teisingos, o kai kurios gali būti net žeidžiančios. Stovykloje vaikai turi galimybę išbandyti save kitokiame amplua, atskleisti savo gabumus ir pomėgius, nesaistomi išankstinių nuostatų ir etikečių. Stovyklos vadovės patvirtina, kad būna atvejų, kai net patys tėvai apibūdina vaiko būdą, pomėgius vienaip, o stovyklos metu atsiskleidžia visai priešingi gebėjimai ar asmeninės savybės. Taigi, rengiantis į stovyklą, nereikia bijoti naujos vietos ir nepažįstamos draugijos – visa tai vaikui išeis į gera.
Amžiaus miksas
Ne visoms stovykloms būdingas, tačiau teigiamai veikiantis faktorius – skirtingo amžiaus vaikų apjungimas bendrai veiklai. Vadovai su džiaugsmu stebi, kaip kiekvienoje stovykloje didieji nejučia ima globoti mažuosius, o mažieji ima lygiuotis į dičkius. Tokiu būdu skirtingo amžiaus vaikai neišvengiamai tobulina savo socialinius ir komunikacijos įgūdžius, mokosi suprasti vieni kitus, taikiai spręsti konfliktus. A. Linkevičiūtė pasakoja, kad pastaroji gamtos stovykla Lietuvoje buvo įsimintina šiuo atžvilgiu. Štai vienas septynerių metų berniukas, išgyvenęs sunkias tėvų skyrybas, pasižymėjo sudėtingu elgesiu, net buvo svarstoma galimybė paprašyti tėvų atsiimti sūnų iš stovyklos. Visgi, po jautraus pokalbio su vaikais apie susidariusią situaciją, drauge su jais pasvarsčius, kad berniukui galbūt praverstų vyresnis draugas, viena dešimtmetė mergaitė apsiėmė jį globoti ir tai kardinaliai pakeitė berniuko elgesį į gera. Abu vaikai susidraugavo, netrukus prie jų draugijos prisijungė ir kiti stovyklautojai, gyvenimas toliau klegėjo linksmu ir draugišku ritmu. Koks galingas laiku ir vietoje pasakytas tinkamas žodis!
Konfliktai reikalingi
Stovyklos vadovai pabrėžia, kad net ir įvairūs nesutarimai, konfliktai stovyklose yra reikalingi, nes moko vaikus išreikšti savo nuomonę, tartis, derėtis, ieškoti išeities. Paskubėjus įsiterpti suaugusiajam, vaikai praranda galimybę šitaip augti. Tad idealu, jei įsisąmoninus esmines taisykles – nesimušame, nesityčiojame, nevartojame negražių žodžių – stengiamasi pasitikėti vaikais ir leisti jiems būti savarankiškais bei atsakingais už save ir šalia esantį, mokytis pasitikėti savimi.