Nors iš pirmo žvilgsnio automobiliai panašūs, skirtumų yra. B. Vanagas savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje nusprendė pasidalinti daugybe detalių, padėsiančių laukiantį Dakaro ralį stebėti lengviau ir suprasti geriau. Taip pat ir palygino, kuo skiriasi komandų naudojami automobiliai.
Sportininkas pabrėžė, kad automobilių sporte egzistuoja tokia sąvoka kaip techniniai reikalavimai. Pastarieji parengiami tam, kad būtų sukurtos kiek įmanoma lygios galimybės varžytis, kad išryškėtų vairuotojų, ekipažų, komandų kompetencijos, o ne viską lemtų tik turima technika.
Techninius reikalavimus rengia FIA (Tarptautinė automobilių sporto federacija), suvienodindama lenktyniaujančių visame pasaulyje galimybes. Kitaip tariant, tai – tam tikro tipo standartizacija, kad nebūtų didelių skirtumų, pavyzdžiui, tarp tų, kas lenktyniauja Amerikoje ir Afrikoje.
„Jei galvojate, kad galime savo automobiliui padaryti, ką norime, tai ne, negalime“, – akcentavo „General Financing team Pitlane“ komandos atstovas.
Skirtingos grupės ir klasės
Visi trys Dakare startuojantys lietuvių ekipažai naudoja Toyota Hilux automobilius, kurie atitinka FIA T1.1 klasę.
T1 – reiškia, kad tai yra stipriai modifikuoti sportiniai bolidai.
T1.1 – stipriai modifikuoti sportiniai bolidai turi keturių ratų pavarą bei turintys benzininius variklius.
Kitos T1 klasės yra:
- T1.2 – stipriai modifikuoti automobiliai varomi 4 ratais, turintys dyzelinius variklius (pavyzdžiui, „Mini“).
- T1.3 – stipriai modifikuoti automobiliai, varomi tik galine ašimi, turintys benzininius variklius.
- T1.4 – stipriai modifikuoti automobiliai, varomi tik galine ašimi, ekipuoti dyzeliniais varikliais (pavyzdžiui, „Peugeot“).
Siekiant suvienodinti sąlygas, yra apibrėžti visi techniniai bolido parametrai. Pavyzdžiui, kad sąlygos išliktų panašios visiems vienos klasės automobiliams, yra suvienodinamas gaunamo oro kiekis varikliui (galia lygi deguonies ir degalų mišiniui).
„Taip pat pagal variklio darbinį tūrį yra paskirstyta minimali bolido masė. Kuo didesnis (tuo pačiu ir galingesnis) variklis, tuo didesnis automobilio svoris. Taip pat yra aprašyti visi leistini techniniai sprendimai kiekvienam agregatui tam, kad būtų sukurtos vienodesnės sąlygos lenktyniauti“, – nurodė B. Vanagas.
Beje, standartiniai patobulinti automobiliai irgi gali dalyvauti lenktynėse. Jiems yra skirta T2 klasė. Nuo T1 jie skiriasi tuo, kad tai yra standartiniai automobiliai, kurie yra pardavinėjami važiuoti bendro naudojimo keliais, tačiau jiems yra leistini tam tikri patobulinimai. Pagal reikalavimų apibrėžiamas ribas, tokie automobiliai yra mažiau pajėgūs nei T1 klasės bolidai.
„Kad geriau suprastume jų skirtumus, reikėtų palyginti dviratį su motociklu ar „Porsche“ su „Žiguliu“. T2 klasėje startuojančių lietuvių neturime“, – pabrėžė „General Financing team Pitlane“ lyderis.
Dar yra ir kitų kategorijų, tokių, kaip T3, skirta lengvo svorio ir mažo variklio tūrio bagiams, T4 – sunkvežimiams. Taip pat, motociklai ir keturračiai, kurie irgi yra skirstomi į atskiras kategorijas.
„Jų neapžvelgsiu, nes tikslas – palyginti lietuvių naudojamus automobilius. Visa dalyvių technika yra standartizuojama pagal techninius apibrėžimus, kurių maksimalūs leistini pakitimai yra detaliai aprašomi techniniuose reikalavimuose. Tai galioja visiems dalyviams ir visi žino, kur startuoja ir kokius patobulinimus gali atlikti, – akcentavo B. Vanagas. – Lenktynes prižiūri techniniai ekspertai, kurie užtikrina, kad lenktynių dalyvių technika atitiktų reikalavimus.“
Visi važiuos su „Toyota Hilux“
„Taip jau nutiko, kad visos lietuvių komandos kol kas naudoja „Toyota Hilux“ lenktyninius bolidus, atitinkančius tą pačią T1.1 techninio apibrėžimo kategoriją. Yra nemažai sportinių kompanijų, gaminančių tokius bolidus, tačiau tik dvi kompanijos tarp Toyota Hilux yra vertos mūsų diskusijos“, – pabrėžė lenktynininkas.
„Toyota Gazoo Racing South Africa“ - viena iš „Toyota“ korporacijos sportinių partnerių, kuri kuria, tobulina ir gamina sportinius „Toyota“ bolidus ralio maratonų disciplinai. Yra keletas skirtingų „Toyota Gazoo Racing“ padalinių, kurie kuruoja skirtingas automobilių sporto šakas (Suomijoje ir Estijoje WRC (pasaulio ralio čempionatas), Vokietijoje ir Japonijoje „Le Mans“ ir WEC (ilgų distancijų žiedinių lenktynių pasaulinės serijos), ir pan.
Kita kompanija, kurią noriu paminėti – „Overdrive Racing“, įsikūrusi Belgijoje. Drauge su „Toyota Gazoo Racing South Africa“, šios dvi kompanijos Dakare sudaro branduolį, kuris matomas kaip „Toyota“ gamyklinę komandą. „Overdrive Racing“ vieninteliai turi išskirtinę teisę disponuoti „Toyota Gazoo Racing“ lenktynių technika, parduodant ir prižiūrint ją visame pasaulyje.
„Kitaip tariant, nors ir puikiai pažįstu „Toyota Gazoo Racing“ komandą, visi legalūs judesiai gali būti derinami tik per „Overdrive Racing“. „Overdrive Racing“ taip pat su kolegų iš Pietų Afrikos pagalba kuria sportinius automobilius, skirtus klientinėms programoms. Esmė ta, kad jei privati komanda ir sugebės tinkamai aptarnauti gamyklinį bolidą, tai dėl lėšų ir kompetencijų trūkumo neprivers jo važiuoti taip greitai, kaip tai sugeba gamyklos gamintojos“ - akcentavo B. Vanagas.
Kalbant apie šių dviejų kompanijų gaminamus bolidus, naudojami atitinkami trumpiniai: „Toyota Gazoo Racing“ – IRS (trumpinys kilęs iš angliško „Independent Rear Suspension“), „Toyota Overdrive“ – OTB („Overdrive Toyota Belgium“).
Iš viso yra pagaminti apie 25 vienetai IRS ir apie 50 vienetų OTB bolidų.
„IRS-2018-022 startuosime kitų metų Dakaro ralyje, šiais metais startavome IRS-2013-003, 2017-aisiais – IRS-2014-007, o 2016-aisiais ir 2015-aisiais – OTB-2014-014. Per vidurį įterpti pagaminimo metai, gale bolido serijos numeris“, – išaiškino patyręs lenktynininkas.
Kalbėdamas apie „Toyota Hilux Overdrive“ OTB bolidus, B. Vanagas pabrėžė, kad tai – giminingi sportiniai automobiliai su tais, kurie gaminami Pietų Afrikoje. Kuriant juos naudojamos visos „Toyota Gazoo Racing“ padalinio turimos žinios.
„Tam tikri sprendimai daromi pigesni, kad automobilius būtų lengviau prižiūrėti privačioms komandoms. Bolido konstrukcinė koncepcija yra labai panaši į Pietų Afrikos brolius, didžioji dalis agregatų yra tokie patys arba panašūs, piginant juos OTB modelyje“, – skirtumą nurodė lenktynininkas.
Kaina skiriasi penktadaliu
„Dėl sutarties sąlygų negaliu atskleisti bolido kainos, tačiau kadangi esame įsigiję ir OTB, ir IRS automobilius, kainas žinome gerai. Dakaro komplektacijos naujų bolidų kaina, lyginant OTB ir IRS, skiriasi apie 20 proc.“ – nurodė B. Vanagas.
Atrodytų, logiškas klausimas, kodėl, kai kainos skirtumas sąlyginai nedidelis, visos komandos nevažiuoja IRS bolidais. Anot B. Vanago, viską lemia technologijų saugumo politika, taikoma gamintojų.
„Iš 25 pagamintų bolidų tik iki 10 vnt. yra „nusėdę“ patikimose privačiose komandose. Patikimumas matuojamas dviem aspektais: technologijų saugumas (nekopijavimas) bei greitis, kurį komanda gali pasiekti. Visi kiti bolidai naudojami „Toyota Gazoo Racing“ ir „Overdrive“ padalinių. Žinoma, juos galima nuomotis iš „Overdrive“, tačiau bolidų visuomet prižiūri „Overdrive“ žmonės – taip užtikrinamas ir technologijų saugumas“, – nurodė „General Financing team Pitlane“ atstovas.
Anot lenktynininko, IRS modelių poreikis yra didelis, tačiau pasiūla dėl aukščiau išvardintų priežasčių yra ribota. Būtent šios priežastys lėmė, kad pastaruosius porą metų B. Vanago atstovaujamai komandai nesisekė įsigyti norimos technikos.
„Jei kalbėtume apie OTB, naujausią OTB versiją yra įsigijusi „Craft Bearings“ komanda, senesnę versiją – „Agrorodeo“. Įsigyti šiuos bolidus yra paprasčiau nei IRS“, – savo socialinio tinklo paskyroje nurodė lenktynininkas.
Ką gali pamatyti neįgudusi akis
„Abu bolidų tipai naudoja to paties principo vamzdinę rėmo konstrukciją (angl. tubular space frame), kur variklis yra automobilio priekyje, pavarų dėžė pastumta link galo, už sėdynių sumontuotas apie 500 litrų degalų bakas. Pagrindinis skirtumas tas, kad OTB boliduose atsarginiai ratai vežami už galinės ašies, o IRS jie sumontuoti ratų bazėje. Šis skirtumas leidžia šiek tiek sumažinti „švytuoklės“ efektą. Natūralu, kad iki 5 proc. bendro svorio iškėlus nuo galinės ašies į ratų bazę, pagerina ir automobilio valdymo savybes“, – akcentavo B. Vanagas.
Jo skaičiavimu, visiškai sukomplektuotame bolide trys atsarginiai ratai sveria apie 100 kg.
Tačiau pasak lenktynininko, išoriškai IRS ir OTB bolidai labai panašūs. Neįgudusi akis skirtumo gali ir nepamatyti. Pagrindinis neatitikimas, pagal kurį galima pamatyti skirtumą, yra OTB gale vežami atsarginiai ratai bei vizualiai platesnė IRS apačia.
Pagal techninius reikalavimus minimalus leistinas bolidų svoris yra toks pats – 1850 kg, nes varikliai yra tokios pačios kategorijos iki 5000 kubinių centimetrų darbinio tūrio.
„Įprastai yra sunku pasiekti minimalų leistiną svorį. Spėčiau, kad visų lietuvių naudojamų bolidų svoris tomis pačiomis sąlygomis būtų apie 100-150 kg didesnis“, – teigė B. Vanagas.
Variklių skirtumai – minimalūs
OTB modelyje yra montuojamas „Toyota IS F“, 5 litrų, 8 cilindrų (V formos) variklis, išvystantis 360 AG ir 560 Nm sukimo momentą.
IRS modelyje montuojamas „Lexus RC F“, 5 litrų, 8 cilindrų (V formos) variklis, išvystantis 380 AG ir 590 Nm sukimo momentą.
„Variklių duomenis nurašiau nuo mūsų pirktų OTB ir IRS bolidų sutarčių techninių specifikacijų lentelių. Iš esmės, tai iš to paties bazinio variklio bloko 2UR-GSE pagaminti varikliai su skirtingais suspaudimo lygiais bei įpurškimų sistemomis“, – patikslino „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas.
IRS bolide naudojamas RC F variklis gali būti apie 6 proc. galingesnis. Maksimalus sukimo momento skirtumas 5 proc., tačiau RC F, anot B. Vanago, sukimo momentas yra geresnis variklio darbinio diapazono apatinėje sūkių fazėje.
IRS modelyje yra naudojama „Motec“ variklio valdymo programinė įranga, OTB – „Pectel“. Tai – skirtingi variklio programinės įrangos gamintojai, bet, pasak sportininko, variklio valdymo įranga neturi esminio skirtumo variklio galiai.
„Tai daugiau skirtinga programavimo „kalba“, kaip kad „iOS“ ar „Android“ telefonuose, – tikino lenktynininkas. – Reikėtų žinoti, kad pagal techninius reikalavimus 2019 metais Dakare oras į benzininį variklį galės patekti tik per 37 milimetrų skersmens ribotuvą (vadinamą restriktoriumi). Toks oro ribojimas 471 AG turinčio standartiniame „Lexus RC F“ variklyje sumažina variklio galią apie 100 AG. Ralio maratonuose negalimas papildomas ne gamykloje pagamintas variklių tobulinimas.“
Pavarų dėžė naujesnė, bet ir rizikingesnė
Pasak „General Financing team Pitlane“ lyderio, pagrindiniai pavarų dėžių, montuojamų į IRS ir OTB bolidus, principai yra tokie patys: „Sadev“ 6 laipsnių sekvencinės pavarų dėžės, per jėgos tunelį (dėl svorio centro pasiskirstymo) pastumtos nuo variklio atgal už automobilio centro.
„IRS naudojamas „Sadev SC924“ modelis, OTB – „Sadev SC90“. IRS pavarų dėžė lengvesnė apie 20 kg nei OTB, taip pat joje yra technologinės ertmės, leidžiančios inspektuoti krumpliaračius nenuiminėjant pavarų dėžės.
„SC924 – naujesnis „Sadev“ kūrinys, jose dažniau pasitaiko gedimų (pvz., Nassero Al-attyah bėda 2018-ųjų Dakare) nei prieš tai naudotame SC90 modelyje. Pagrindinis privalumas – svoris“, – lygino pilotas pridūręs kad abiejų tipų boliduose naudojamos sankabos – tokios pat.
Tokie patys, beje, ir priekinis ir galinis diferencialai yra tokie patys. Visgi skiriasi IRS ir OTB boliduose skiriasi pusašiai. Tai lemia, kad IRS pasikeisti pusašį yra paprasčiau ir greičiau.
Kas lems pranašumą kopose
OTB ir IRS bolidai naudoja po du amortizatorius ratui, tai – tai to paties gamintojo ir modelio „Reiger“ sportiniai amortizatoriai.
Boliduose, varomuose visais ratais, nepriklausomos pakabos eiga ribojama iki 280 mm. Boliduose, kur naudojamas ištisinis tiltas, leidžiama pakabos eiga papildomai 50 mm didesnė nei nepriklausomoje pakaboje.
„Paradoksalu, tačiau nors greitoje trasoje ir progresyvesnė nepriklausoma pakaba, dėl mažesnės eigos, ypač nelygiame kelyje, nusileidžia ištisiniam tiltui. Todėl kopose, kur pakabos artikuliacija ypač svarbi, „Agrorodeo“ Toyota Hilux bolidas turės privalumą prieš „General Financing team Pitlane“ ir „Craft Bearings“ komandų bolidus“ – palygino .B Vanagas.
Išoriškai ratų svirtys IRS modelyje yra panašios į OTB, tačiau skiriasi guoliai, kuriais jos tvirtinamos prie rėmo. Taip pat skiriasi IRS ir OTB šarnyrai, kuriais svirtys yra tvirtinamos prie stebulių.
„IRS stebulės yra ypač brangus elementas. OTB paprastesnės, pagamintos iš perdaryto standartinio „Toyota Land Cruiser“ stebulės mazgo. Tiesą pasakius, nors IRS stebulės yra ypač tvirtos ir lengvai prižiūrimos, su OTB stebulėmis (nors ir triskart pigesnėmis) niekada neturėjome bėdų“, – akcentavo lenktynininkas.
OTB ir IRS boliduose naudojamos tokios pačios „Powerbrake“ stabdžių sistemos.
„Naujausiame bolide mes esame užsakę stabdžių cilindrus, aušinamus vandeniu. Kituose lietuvių „Toyota Hilux“ stabdžių cilindrai aušinami oru“, – skirtumą nurodė B. Vanagas.
IRS bolide yra sumontuoti papildomi blokavimo kranai, galintys uždaryti priekinį ir (arba) galinį standžių sistemos kontūrą. OTB bolide taip užblokuoti galima tik galinį stabdžių kontūrą.
Paprasčiau prižiūrėti, bet greitį lemia kitkas
OTB ir IRS modeliuose naudojami tokie patys hidrauliniai keltuvai, tačiau dėl platesnės apatinės IRS dalies šiame, IRS bolide yra gerokai platesnės atraminės plokštumos, kurios veikia žymiai efektyviau esant biriam smėliui.
OTB modeliuose ekipažo nariai turi padėti specialias pagalbines plokštumas, kad hidraulinio keltuvo kojos nesmigtų į birią dangą.
„Taip, „Toyota Gazoo Racing Hilux IRS“ visuma yra techniškai pranašesnė nei „Toyota Hilux Overdrive OTB“. Jos privalumas – paprastesnė bolido priežiūra esant sudėtingoms sąlygoms, tačiau tai nesuteikia milžiniškos greičio persvaros“, – apibendrino B. Vanagas.