Faktas Nr. 1: lietuviai – pirmieji pasaulyje
Pagal šiemet sudarytą Dakaro dalyvių sąrašą išskaičiavome, kad pagal tai, kiek automobilių klasės vairuotojų tenka vienam milijonui gyventojų Lietuva užtikrintai yra pirma pasaulyje (1,8 vairuotojo milijonui gyventojų), antroje vietoje Kataras (0,35 milijonui), trečioje – Čekija (0,28 milijonui).
Nedaug trūko iki lyderių pozicijų ir „bendroje įskaitoje“ – jeigu Ginto Petraus šturmano nebūtų užpuolusi liga, Lietuva būtų buvusi trečioje pozicijoje pagal dalyvių skaičių Dakaro ralyje milijonui gyventojų, prieš save užleidusi tik mikro-valstybes Andorą bei Monaką.
Susiklosčius dabartinėms aplinkybėms trečią vietą užima Čekija, į Dakaro ralį išsiuntusi net 37 dalyvius ir turinti 3,45 dalyvio milijonui gyventojų, kai Lietuvai, esančiai ketvirtoje pozicijoje su devyniais sportininkais tenka 3,32 dalyvio milijonui gyventojų.*
Mes esame pirmi net keturračių įskaitoje, nors ir turime vienintelį Laisvydą Kancių debiutuojantį savo pirmajame Dakare. Įdomumo dėlei paminėsime, kad mes esame septinti motociklų įskaitoje.
*Statistinius duomenis pateikė lietuviai „Team Masonas: Giedrius & Saulius“.
Faktas Nr. 2: pirmajame Dakare finišavo mažiau nei pusė dalyvių
Po to, kai 1977 metais Thierry Sabine pasiklydo dykumoje ir sugalvojo, jog šiuo nuotykiu jis nori pasidalinti su daugeliu, į šią avantiūrą leidosi net 182 ekipažai. Tuometinis maršrutas siekė 10,000 kilometrų ir driekėsi nuo Paryžiaus iki Senegalo sostinės Dakaro.
Beje, finišą pasiekė tik 74 dalyviai. Maršrutas driekėsi per Alžyrą, Nigeriją, Malį, Burkina Faso ir Senegalą. Greičio ruožai sudarė net 3000 km su daug smėlio, purvo, akmenų, kopų jūrų ir žolių kupstų. Nors pirmasis Dakaro ralis prasidėjo 1978 ir baigėsi 1979, mums jis yra žinomas, kaip pirmasis, 1979 Dakaro ralis.
Faktas Nr. 3: 2021 metais sumažėjo dalyvių, bet atsirado nauja klasė
Artėjančiame Dakare pagal pirminį dalyvių sąrašą turėjo startuoti 321 transporto priemonė, į šį skaičių įtraukiant ir naujai atsiradusią istorinių automobilių klasę „Dakar Classic“. 2020 metų Dakare startavo 351, 2019 – 334 transporto priemonės. Daugeliui dalyvių šio Dakaro planus sujaukė pasaulinė Covid pandemija.
Faktas Nr. 4: daugiausiai startų Dakaro ralyje iš eilės
2017 metais lenktynininkas iš Japonijos Yoshimasa Sugiwara pelnė pasaulio Gineso rekordo titulą dėl didžiausio kiekio startų Dakaro ralyje be pertraukos – vyras startavo visuose raliuose nuo 1983 metų. Šis jo rekordas buvo atnaujintas 2019 metais, kai būdamas 77 metų jis startavo savo 36 Dakaro ralyje. Pirmuose raliuose važiavo motociklu, vėliau persėdo į automobilį ir septynis metus praleido prie jo vairo, o visus likusius kartus vairavo sunkvežimį. Šioje klasėje japonui teko net septynis kartus pasipuošti antros ar trečios vietos medaliais.
Faktas Nr. 5: Nenugalimasis misteris
Stefanas Peteranselis, geriau žinomas kaip misteris Dakaras, savo karjerą Dakaro ralyje pradėjo važiuodamas motociklu ir šioje klasėje jis iškovojo net šešias pergales ir tai padarė vos su vienerių metų pertrauka, kai 1996 metais nepasiekė finišo.
Pasisotinęs pergalėmis motociklais perėjo į automobilių klasę ir jau po dviejų metų finišavo antroje pozicijoje, ir aplenkė tokius varžovus kaip Carlosas Sainzas ar Giniel De Villiersas, o šeštais metais važiuodamas automobiliu tapo nugalėtoju. Šiuo metu prancūzui priklauso rekordinis pergalių Dakare skaičius – net trylika.
Faktas Nr. 6: Trys dešimtys valstybių
Dakaro ralį įprasta skirstyti į tris epochas pagal tai, kur geografiškai jis vyko: iki 2007 metų Dakaras vyko Afrikos žemyne (kartais startuodavo Europoje), 2009 metais dalyviai startavo Pietų Amerikoje ir šį žemyną 2020 metais pakeitė Saudo Arabija. Nors šios trys geografinės zonos gali pasirodyti mažai apimančios, Saudo Arabija yra jau trisdešimta valstybė, kurioje vyksta Dakaro ralis.
Faktas Nr. 7: Mažiausias skirtumas tarp lyderių
2010 metais vykusiame Dakaro ralyje iki paskutinio kilometro buvo neaišku, kas lips ant nugalėtojo pakylos. Po 9030 km maršruto, iš kurio net 4810 km sudarė greičio ruožai, antrąją vietą užėmęs Nasseras Al-Attiyah nuo pirmąją vietą iškovojusio Carloso Sainzo atsiliko vos 2 minutėmis ir 12 sekundžių. Trečioje vietoje likęs amerikiečio M. Millerio ekipažas lenktynėse užtruko 47 val 42 min ir nuo lyderių atsiliko daugiau nei puse valandos.
Faktas Nr. 8: Šūkis, į kurį telpa Dakaro dvasia
Dakaro idėjos autorius ir pirmųjų ralių organizatorius Thierry Sabine, sugalvojęs kelionę dykuma paversti nuotykiu ir į jį pakviesti daugiau dalyvių, pasakė sparnuotą frazę, kuri iki šiol bene taikliausiai apibūdina Dakaro nuotykį: „Iššūkis tiems, kurie ryžtasi ir svajonė tiems, kurie neišdrįsta“.
Faktas Nr. 9: Tik trys sportininkai istorijoje laimėjo Dakarą dviejose kategorijose
Hubertas Auriolis, Nani Roma ir Stefanas Peterhanselis yra vieninteliai Dakaro dalyviai, kuriems pavyko laimėti Dakarą tiek motociklų, tiek automobilių kategorijoje. Tiek Nani, tiek ir Stefanas varžosi petis į petį, ar gal sakyt reiktų, ratas į ratą ir 2021 metų Dakaro ralyje, tad yra puikiai pažįstami jį stebintiems, o Huberto Auriolio vardas jaunesnės kartos fanams gali būt ir negirdėtas – savo pergales šis prancūzas pelnė dar Afrikoje. 1981 ir 1983 metais laimėjo motociklu, o 1992 metais pelnė pergalę vairuodamas automobilį.
Apie #iGo2Dakar: 2017 m. prasidėjęs projektas, kurio misija – kuo plačiau nušviesti populiariausią automobilių sporto renginį Lietuvoje Dakaro ralį ir paliesti visas gerbėjams įdomias temas. Filmuoti, fotografuoti ir rašyti ne tik tai, ką nori pasakyti lenktynininkai, bet ir šio sporto užkulisius, technikos subtilybes, parodyti nuostabų Saudo Arabijos kraštovaizdį bei nuoširdžius šios šalies žmones.