„Kreda“ komandai atstovaujantis A. Juknevičius į Dakarą jau ketvirtus metus iš eilės išvyksta su Dariumi Vaičiuliu. Patyręs orientacininkas, praėjusių metų Lietuvos metų alpinistu išrinktas D. Vaičiulis dabar turės visas sąlygas pademonstruoti savo įgūdžius. Jų šiemet itin prireiks.
Tai bus jau 11-asis A. Juknevičiaus Dakaras. Įdomu, kad Antanas finišavo visuose raliuose, kuriuose dalyvavo kaip pilotas. Pernai Dakaras buvo itin sudėtingas, tačiau Antanas ir Darius vis tiek finišavo.
Dabar atėjo metas naujai istorijai. Visi Dakaro pilotai jau susirinko Džedoje. Tradiciškai prieš startą vyko organizatoriai apžvelgė, kas šiemet bus kitaip nei pernai.
Penktadienį Džedoje vyko visų pilotų ir organizatorių susitikimas. Ar sužinojote kažką naujo? – DELFI paklausė A. Juknevičiaus.
Visada sakoma, kad bus labai sunku, labai baisu, o visada būna taip pat. Viskas būna taip pat sunku, taip pat baisu ir taip pat nebaisu, taip pat nesunku. Visuomet kalbama taip pat – tam yra tie susitikimai.
Vienintelė naujovė, kuri labiausiai laukiama, tai yra bandymas pažaboti nelegalumą, kai vieni buvo lygesni už kitus, turėjo daugiau informacijos ir galėjo važiuoti visai kitaip. Mes kalbame apie gamyklines komandas. Mes su Dariumi pakalbėjome, kad labai džiaugiamės, jei jie tikrai išlaikys savo pažadą.
Panašu, kad jie tikrai ėmėsi veiksmų ir išsaugos paslaptyje trasas iki pat tos dienos, kai lenktynininkams reikės startuoti. Tuo labiau, kad pagrindiniai pilotai bus sekami. Manau, kad turėtų suvienodinti jėgas, nes tada visi klaidžios ir paaiškės, kas yra geri navigatoriai, kas nėra geri navigatoriai.
Manote, kad šiemet šturmanų vaidmuo gali būti netgi svarbesnis nei piloto?
Manau, kad tikrame Dakare jei jis būtų toks, koks turėtų būti, pilotas nėra svarbesnis už navigatorių – jie abu vienodai svarbus. Ir vienam, ir kitam padarius klaidą Dakaras gali baigtis arba rezultatas bus prastas. Tai klausimas, kuris iš jų svarbesnis? Nė vienas, jie abu vienodai svarbūs. Tik ekipažo gero susidirbimo atveju galima tikėtis gero rezultato. Tiek vieno, tiek kito klaida gadina galimybes kovoti dėl rezultato.
Bet kokiu vairuotojas turi važiuoti greitai ir nedaryti klaidų, o šturmanų smegenys šiemet kaip niekada turės dirbti atsakingai, nes bet kokia klaida pridarys labai daug reikalų.
Šiemet laukia 12 etapų, o pusėje iš jų kelio knygos bus išdalintos tik prieš pat startą.
Tai yra labai gera mintis ir tai reikėjo padaryti senai – seniai to norėjosi.
Ar tokie drastiški pakeitimai susiję su naujuoju varžybų direktoriumi Davidu Castera?
Aš taip manau. D. Castera daugelį metų ASO organizacijai braižė trasas. Jis buvo ASO darbuotojas, kuris buvo atsakingas už trasas. Jis su savo komanda išvažiuodavo ir paruošdavo trasas, pagal kurias padarydavo kelio knygas. Nežinau, ar jis yra šventas, tačiau jis yra prancūzas ir pažįsta daugelį lenktynininkų.
Galiausiai jam gamyklinė „Peugeot“ komanda pasiūlė būti Cyrilo Despres šturmanu ir jis paliko ASO bei kelerius metus buvo C. Despreso šturmanu. C. Despres ne kartą laimėjo Dakarą su motociklu, tačiau su automobiliu to padaryti jam nepavyko.
Aš nežinau, bet man taip atrodo, kad kelerius metus pabuvęs šturmanu D. Castera suprato, kaip viskas vyksta. Tu gali daryti ką tik nori, bet jei informacijos paslaptyje neišlaikai, tai iš trasos kai kas pasidaro visiškai atskirą kelio knygą. Tada visiškai nelieka sąžiningumo. Tada nelieka pačio pagrindinio Thierry Sabine principo, kad Dakarą visi turi įveikti visi kartu. Dabar yra noras visur būti pirmam ir Dakaras išsigimsta. Žmonės pradeda naudoti nesąžiningais resursais. Ypač tos, kurios turi finansinius resursus.
Manau, kad kai D. Castera buvo pakviestas būti lenktynių direktoriumi viskas pasikeitė. Pagalvokite, žmogus 15 metų ruošė trasas, tada pats pabandė palenktyniauti ir suprato, kaip viskas nesąžininga. Manau, jis atėjo su mintimis viską išvalyti ir sutvarkyti, nes Dakaras išsigimsta ir atėję naujokai neturi jokių šansų. Netgi ir patyrę pilotai, kurie neturi resursų ir žemėlapių sudarinėtojų neturi šansų.
Ar galima sakyti, kad Dakaras grįžta prie ištakų?
Ne, Dakaras jau niekada nebus toks, koks buvo. Laikai jau kiti. Tais laikais nebuvo telefonų, „Google Maps'ų“, interneto. Tada nieko nebuvo.
Pamenu, kai 2002 metais užsakinėjome rusiškus karinius žemėlapius, mokėjome nemažai litukų, kad gautume tos Afrikos dalies – Maroko, Mauritanijos, Libijos, Malio - žemėlapius. Tai buvo popieriniai žemėlapiai. Nebuvo jokios navigacijos. Į tuos laikus mes jau nebegrįšime.
Dabar viskas technikos prasme labai pasikeitę – visi viską turi ir moka naudotis. Klausimas, kaip organizacijai pavyks pažaboti, kad ta įranga, kuri leidžia Dakarui būti visiškai kitokiam, nebus naudojama. Visi turėtų važiuoti pagal kelio knygą.
Susitikime pabrėžta, kad visi automobiliai gali būti nuodugniai tikrinami, ar nesiveža nelegalių ryšio priemonių. Be to, į geriausių pilotų automobilius sumontuota po dvi kameras. Ar sutinkate su tokiomis drastiškomis priemonėmis?
Aš manau, kad jei nori išgydyti įsisenėjusią žaizdą, kartais tenka amputuoti visą tą dalį. Man atrodo, kad tai yra teisingi žingsniai, nes aš neįsivaizduoju, kaip galima kovoti po truputį. Kai kovojama po truputį, visi randa apėjimą – čia reikia imti ir nukirsti tą leteną, kuri elgiasi neteisingai.
Mes tikrai labai džiaugiamės ir mes su Dariumi pakalbėjome, kad mus tai labai tinka, nes mes visuomet esame netoli stipriųjų, o pasirodyti dar geriau trukdo tik resursų trūkumas. Mums dabar atsiranda šansas.
Ką filmuoja dvi organizatorių kameros?
Jos abi filmuoja automobilio vidų. Jos išorės nefilmuoja. Viena kamera yra už ekipažo nugaros ir 140 laipsnių kampu filmuoja viską į priekį, kažkiek matosi ir tai, kas vyksta išorėje. Tačiau labiausiai matosi mūsų rankos, kaip aš dirbu vairu, matosi šturmano rankos. Kita kamera filmuoja nuo lubų žemyn – matosi kojos, keliai. Viskas taip pat filmuojama 140 laipsnių kampu.
Organizacijos atstovas, kuris montavo kameras, mums atvirai pasakė, kad dabar automobilio viduje nėra nė vieno milimetro, kur būtų galima kažką paslėpti.
Kokios sankcijos gresia už kamerų uždengimą ar atjungimą?
Sankcijos labai aiškios – diskvalifikacija iš varžybų. Nežinau, kaip pirmais metais tai veiks. Kas bus, jei tos kameros atsikratys, nors jo turi baterijas.
Pakalbėkime apie Saudo Arabijos trasas. Po testų akivaizdu, kad bus sudėtinga.
Na, kol kas labai sudėtinga spręsti iš vienos testų vietos. Taip, mes galime tikėtis, kad bus kažkas panašaus. Faktas, kad bus daug akmenų. Nebus taip, kad trasa bus švari. Tai, ką mes matėme, buvo labai daug akmenų. Jei kas nors ne ta trajektorija pravažiuos, tai į trasą pažers labai daug akmenų. Čia yra labai rizikingi. Tiesa, Dakare visuomet taip buvo, todėl šiuo atveju reikia ir nemažai sėkmės.
Praėjusiame Dakare problemos prasidėjo jau pačioje pradžioje, jums taip ir nespėjus išnaudoti viso automobilio potencialo.
Labai nenoriu prognozuoti, nes pernai buvo vargo Dakaras. Tai grūdina. Tokie dalykai grūdina. Aišku, tokio sunkaus Dakaro pakartoti jau nesinorėtų. Man atrodo, kad ir koks bebus Dakaras, jis nebus toks sunkus, kaip pernai. Bet kokiu atveju, labai norisi finišuoti važiuojant savo tempu. Tada matysime, koks yra automobilio potencialas.