Esminiai pokyčiai
Palyginus su praeitais metais, šiemet pokyčiai buvo mažiau pastebimi, kadangi techniniai reglamentai nesikeitė taip smarkiai, kaip 2022-aisiais. Tiesa, tai nenumalšino nei akylesnių fanų aistrų, nei pačių komandų technikų entuziazmo tobulinant bolidus ir ieškant pilkųjų zonų taisyklėse, kurios gali padėti gauti papildomos naudos trasoje.
Pastebimiausias pokytis yra tas, kad komandos kovoja su viršsvoriu. Tą pastebime ir iš sumažėjusio rėmėjų lipdukų kiekio (ir jų dydžio), bei iš pakitusių bolido spalvų.
Štai pavyzdžiui „Mersedes“ komanda nutarė apskritai nedažyti savo bolido ir palikti apnuogintą anglies pluoštą, kuris natūraliai yra juodos spalvos. Tuo tarpu „Alfa Romeo“ ekipa nusprendė tik dalinai padažyti savo bolidą raudona spalva ir palikti kiek įmanoma daugiau nedažyto anglies pluošto. Apklausos rodo, jog gerbėjams tai patinka, o ir Mersedesams atsikračius papildomų 2 kg svorio, komandos vadovas Toto Wollfas gali šiek tiek ramiau atsikvėpti.
Prie labiau pastebimų pokyčių prisidėjo ir naujosios taisyklės, nurodančios, jog bolidų kėbulo dugnas turi būti pakeltas per papildomus 10 milimetrų, o šonai turi pakilti dar per 15 milimetrų. Nepaisant to, kad pokytis gal ir neatrodo didelis jeigu lygintume paprastą automobilį, tačiau F1 pasaulyje tai yra esminis pokytis.
Tai buvo nuspręsta padaryti tam, kad būtų sumažinta bolidų prispaudžiamoji jėga, sumažinti apkrovą ratams ir to pasekoje, sumažintas bolidų „šokinėjimas“ tiesiosiose trajektorijose, kas atnešė ypatingai daug iššūkių „Mersedesų“ žvaigždės Lewiso Hamiltono stuburui praeitais metais.
Kol L. Hamiltonas gali pasidžiaugti tuo, kad bolidai „šokinėja“ mažiau, „Alfa Romeo“ šis pokytis turėjo nuliūdinti, kadangi komanda viena iš pirmųjų pradėjo konstruoti naująjį šių metų bolidą dar praeitais metais. Tad naujosios taisyklės, privertė „Alfa Romeo“ iš naujo pergalvoti bolido konceptą ir prisitaikyti prie naujųjų reikalavimų.
Dar vienas dalykas – padangos šiemet suteiks daugiau greičio. Pirelli pasistengė padangoms suteikti daugiau patikimumo, dabar jas galima mažiau pripūsti. Tai savo ruožtu didina bolido sukibimą su kelio danga.
Be to, praeitais metais Pirelli susidūrė su problema: priekiniai ratai buvo minkštesni už galinius, tai daugiausiai problemų kėlė „Ferrari“ ekipai, kuri turėjo didžiausią prispaudžiamąją jėga trasoje.
Šiemet Pirelli ištaisė savo klaidas – priekinės padangos tapo kietesnėmis (dabar kietumo lygiai priekinių ir galinių ratų yra bemaž vienodi), kartu padidėjo ir padangų sukibimas su danga.
Tai leis vairuotojams nuosekliau susireguliuoti padangų temperatūras, padidėjo balansas ir efektyvumas. Tai pagreitino padangas 1,5 sekundės (priklausomai nuo padangų tipo, trasos ir bolido).
Favoritai
Be abejonės, favoritėmis šiemet įvardijamos ir žiniasklaidoje labiausiai linksniuojamos „Red Bull“, „Ferrari“ ir „Mersedes“ ekipos. Nemaža dalis įvardija dabartinius čempionus – „Red Bull“ – kaip realiausius pretendentus į šių metų titulą. Tačiau ką gi šiemet naujo praeitų metų čempionai atsivežė iš savo gamyklos Austrijoje?
„Red Bull“ – kova dėl karūnos išsaugojimo
Į priešsezoninius bandymus Bahreino trasoje išriedėję „buliai“ tikrai prikaustė F-1 fanų dėmesį, tiesa akylesni pastebėjo, jog bolidas nelabai skiriasi nuo praeitų metų. Ir kodėl turėtų, jei komanda su tokiu bolidu laimėjo čempionų titulą!
Šių metų „Red Bull“ bolidas pasižymi labiau pakeltu ir „plokštesniu“ priekiniu sparnu. Šis sparnas pasižymi didesne centrine apkrova, dominuoja labiau vertikalūs plokšti šonai. Tiesa, įgyvendinti ir tam tikri aerodinaminiai sprendimai – sumažėjo variklio aušinimo anga. Tai savo ruožtu sumažino oro pasipriešinimo koeficientą bei užtikrino didesnę prispaudžiamąją jėgą.
Jau minėtasis pakeltas kėbulo dugnas sukuria daugiau turbulencijos galiniams ratams, todėl „Red Bull“ šioje vietoje padarė gerokai agresyvesnius kėbulo dugno šonus, kurie nukreipia „blogąjį“ oro srautą į šonus ir mažina turbulenciją galiniams ratams. Tai savo ruožtu padidino galinių ratų stabilumą (dažnesni „F-1“ žiūrovai tikrai prisimins ne vieną „Red Bull“ „slydimą“ trasoje).
Šiemet ši problema išspręsta. Testuose „Red Bull“ parodė labai gerus rezultatus, tačiau, kaip žinia, testai dar nieko nereiškia. Anot analitikų – „Red Bull“ kvalifikacijose bus greitesni už pagrindinius savo varžovus „Ferrari“ bent 2, o gal net 4 dešimtosiomis sėkundės.
Taip pat, „buliai“ pademonstravo puikų „padangų išsaugojimo“ rodiklį, todėl tikėtina, jog lenktynių metu stoti pasikeisti padangų jiems reikės rečiau. Naujasis bolidas RB19 yra palankesnis Maxui Verstappenui, mėgstančiam vėlyvesnius stabdymus posūkiuose.
Bolidui įgavus stabilumą, dabartinis čempionas M. Verstappenas galės į posūkius įvažiuoti dar agresyviau.
Beje, kol rankoves pasiraitoję „Red Bull“ technikai sėdėjo prie bolido, M. Verstappenas per atostogas taip pat negaišo laiko ir užsiėmė savo kūno transformacijomis, bei numetė net 10 kilogramų svorio.
Čempionas neslepia Kalėdiniu laikotarpiu leidęs sau pasmaguriauti, tačiau iškart po to grįžo prie griežto režimo. Viena aišku – tiek „Red Bull“, tiek Maxas Verstappenas sieks visais įmanomais būdais apginti čempionų titulą ir šiemet. Bet turint omenyje, kad konkurentai nesnaudžia ir taip pat tobulina savo bolidus, tą padaryti gali būti sudėtinga.
„Ferrari“ – ar klounada tęsis ir šiemet?
Praeitų metų vicečempionė „Ferrari“ turi naują komandos vadovą. Trokštamo rezultato neatnešusį Mattia Binotto pakeitė buvęs „Alfa Romeo“ vadas Fredericas Vasseuras ir nieko nelaukdamas apsiėmė spręsti „Ferrari“ komandos problemas.
Visų pirma įvyko pokyčiai vadovybėje – iš lenktynių stratego posto pasitraukė ispanas Inaki Rueda, kuris praeitame sezone buvo kaltinamas prastais strateginiais sprendimais. Prie lenktynių strategavimo vairo stos Ravin Jain. Iš jo tikimąsi išmintingesnių strateginių sprendimų.
Esminis pokytis matomas ne tik vadovybėje, bet ir pačiame bolide – mažiau kvadratinių formų, kėbulas tapo aptakesnis. Priekinis bolido sparnas tapo labiau apkrautu centrinėje dalyje, dėl to „Ferrari“ pagerino savo rezultatus tiesiosiose trajektorijose, kur išvysto dar didesnius greičius.
Tiesa, dėl to komandai teko skaudžiai susimokėti – naujasis bolidas pasižymi nepakankamu valdymu, tad posūkius „Ferrari“ įveikia kiek sudėtingiau. Situacija labai primena 2019 metus, kuomet „Ferrari“ buvo itin greiti tiesiosiose, tačiau sunkiau įvažiuodavo į posūkius.
Pakito ir bolido balansas. Pirelli pristačius naujas padangas, priekinės nebėra ženkliai minkštesnės už galines (toks konceptas vyraudavo praeitais metais). Toks pokytis palankus „Red Bull“, tačiau štai „Ferrari“ ekipa priešsezoninių testų metu Bahreine niekaip negalėdavo surasti tinkamo balanso tarp padangų, dėl ko Charlesui Leclercui teko ne kartą užvažiuoti į „boxus“, kur komandos mechanikai ilgai darbavosi su priekine važiuoklės dalimi, bandydami atrasti tinkamus nustatymus.
Negalėdami išgauti pakankamai prispaudžiamosios jėgos, „Ferrari“ tikėtina, bandys ištaisyti problemą labiau apkraunant galinį sparną, kas žalos padangas lenktynių metu.
Jau priešsezoninių testų metu pastebėta, jog „Ferrari“ gerokai smarkiau sudėvi savo padangas, todėl nerandant sprendimo, šiemet komandai gali tekti dažniau sustoti pasikeisti padangų lenktynių metu.
Naujieji pokyčiai visiškai nepatiko Ch. Leclercui, pasižyminčiam agresyvesniu vairavimo stiliumi ir smarkesniu posūkio kampu.
Tuo metu kitam „Ferrari“ vairuotojui Carlosui Sainzui, pasižyminčiam subtilesniu vairavimo stiliumi, naujasis bolidas tiko labiau.
Vienareikšmiškai, „Ferrari“ šiemet stengsis nuimti karūną nuo dabartinių čempionų, o Fredericas Vassseuras ne kartą įrodė esantis puikus komandos vadovas, gebantis ištraukti komandą iš nemalonumų.
„Mersedes“ – princesė ant žirnio
„Mersedes“ bolidai šiemet išlieka tokiais pat kaprizingais kaip ir praeitais metais. Bolidas išlieka itin nestabilus posūkiuose. Priešsezoninių testų metu ne kartą stebėjome užsiblokuojančius „Mersedes“ bolidų ratus posūkiuose.
Taip pat, testų metu komanda susidūrė ir su hidraulinių sistemų gedimu. Kaip prisipažino pats „Mersedes“ komandos vyriausiasis lenktynių inžinierius Andrew Shovlinas, jie turėjo rimtų problemų su bolido balansu.
Tas matėsi ir plika akimi žiūrovams – Bahreino testų metu, abu Mersedesai čiuožinėjo posūkiuose ir kartais primindavo mums šonaslydžio varžybas. Be to ir įsibėgėdamas bolidas palikdavo gumos žymes ant asfalto, kas atskleidžia, jog komanda visgi turi problemų su prispaudžiamąja jėga (o tiksliau – jos nebuvimu).
Tiesa, po Bahreino testų, „Mercedes“ vadovas Toto Wolffas tikino, jog nors bolidas yra praradęs balansą, tai tik naujosios technikos įsisavinimo procesas. Tarp ekspertų sklido kalbos, jog „Mersedes“ taip smarkiai sukietino savo bolido pakabą, jog testų metu įtrūko kėbulas. Bet aišku oficialaus patvirtinimo neišgirdome, tik matėme daugybę mechanikų triūsiančių prie bolido.
„Mercedes“ žvaigždė, septyniskart pasaulio čempionas Lewisas Hamiltonas nusiteikęs rimtai pakovoti dėl savo aštuntojo titulo, tiesa, jo komandos draugas George’as Russellas tikrai nenusiteikęs nuolaidžiauti.
Be to, praeitais metais užėmus aukštesniąją poziciją nei L. Hamiltonas, jaunojo brito apetitas šiemet pastebimai išaugo. Tad vyks įnirtinga kova ne tik tarp komandų, bet ir tarp pačių „Mercedes“ komandos lenktynininkų.
„Aston Martin“ – kylantis feniksas
Be favoritų „F-1“ turi ir vidutiniokus, kurie dėl pozicijų daugiausiai kovoja tarpusavyje. Šiemet kaip niekas kitas stebina „Aston Martin“. Naujosios, kietesnės padangos padidino „Aston“ bolidų stabilumą stabdant, sutrumpėjo stabdymo kelias, o padidinta prispaudžiamoji jėga leidžia efektyviau įveikti posūkius.
Iš esmės komanda sukonstravo labai stabilų bolidą ir užtikrintai galės kovoti dėl prizinių vietų. Be to, bolidai tapo greitesni ir labiau tausojantys padangas, tad prie komandos šiemet prisijungus veteranui Fernando Alonso, galime sulaukti netikėtos sėkmės iš „Aston Martin“ ekipos.
Tiesa, kiek sudėtingiau bent jau artimiausiose lenktynėse gali būti F. Alonso komandos draugui Lance’ui Strollui, patyrusiam dešiniojo riešo traumą. Komanda net svarstė pakeisti jį pirmosiose Bahreino lenktynėse savo atsarginiu vairuotoju Felipe Drugovichiumi, tačiau operaciją atlikęs L. Strollas visgi sės prie bolido vairo ir jau šį savaitgalį rungsis savo 124-osiose lenktynėse.
Prancūzai prieš britus
Neišskiriami priešininkai – „Alpine“ ir „McLaren“ ir šiemet kvėpuos vienas kitam į nugaras. Tiesa, abi komandos susidūrė su eile problemų. Tą atskleidė priešsezoniniai bandymai, „Alpine“ turi labai nestabilų bolidą, tad teks dar gerokai koreguotis nustatymus.
Už prancūziškojo „Alpine“ bolidų vairų šiemet sėdasi du prancūzai – Pierre’as Gasly ir Estebanas Oconas. Analitikai kaipmat pradėjo spėlioti, kada tarp judviejų įsiplieks kova ir ginčas, kadangi abu teigia esantys numeris „1“ lenktynininkai komandoje. Ar tėvynainis pavirs priešu, o gal užsimegs dar viena komandinė draugystė, pamatysime jau visai netrukus, nors tenka pripažinti, jog įtampos taškų šiame duete yra.
Prie britiškojo „McLaren“ bolidų vairų šiemet ir toliau sėdės britas Lando Norrisas, o jo naujuoju komandos draugu tapo Danielį Ricciardo pakeitęs australas Oscaras Piastris. Pastarasis sukėlė nemažai triukšmo nesutikęs lenktyniauti už „Alpine“ ekipą (kurioje užėmė atsarginio lenktynininko suolelį) ir nusprendė „perbėgti“ būtent į „McLaren“ komandą. „Alpine“ teigė, jog Oscaro mokymai ir treniruotės jiems kainavo ne vieną milijoną dolerių, tad kova tarp šių dviejų komandų bus ne tik sportinis, bet ir principinis reikalas.
Vidutiniokai vejasi
Kaip ir įprasta, turime komandas vidutiniokes, kurioms analitikai spėja vidutinius arba prastus rezultatus. Tačiau nieku gyvu jų nenuvertinkime taip anksti.
„Alfa Romeo“ šiemet jau nusidažė Audi spalvomis, kadangi nuo 2026 metų komanda lenktyniaus būtent su vokiečių autogiganto emblema (juoda ir raudona). Šiemet žvelgdami į „Alfa Romeo“ negalėjome nepastebėti, kad bolidas tapo gerokai aptakesnis. Tai įvyko dėl iš šono į galą perkelto radiatoriaus bei plonesnio galinio „peleko“.
Naujojo 2023 metų bolido oro srautai nukreipiami į galą, tačiau aptakesnė bolido viršūnė padeda efektyviau sureguliuoti oro srautus posūkiuose (sena „Alfa Romeo“ problema iš praeitų metų). Pakeisdami savo šonų konstrukcijas, „Alfa Romeo“ pasididino prispaudžiamąją jėgą.
Be to, pakeistas priekinis sparnas oro srautus nukreipia labiau į vidurį, nenukreipiant jo ant padangų ir nesukuriant papildomos turbulencijos. Komanda teigė padidinusi bolidų patikimumą ir tikino, jog techninių gedimų šiemet bus gerokai mažiau, tad sąlyginai stabilus ir patikimas bolidas gali leisti mums tikėtis netikėtų malonių staigmenų ir iš šios vidutiniokės.
Amerikietiškoji „Haas“ atsikračiusi rusiškojo rėmėjo inkaro, šiemet nusiteikusi taip pat ambicingai. Komanda išlaikė panašesnį į „Ferrari“ konceptą, o kai kuriuos aerodinaminius sprendimus net ir kopijavo nuo dabartinės vicečempionės.
Iš esmės, naujojo priekinio sparno ir pakeistos važiuoklės pagalba, „Haas“ stengiasi nukreipti oro turbulenciją nuo priekinių ratų ir pasididinti savo prispaudžiamąją jėgą trasoje, tad galime sulaukti malonių staigmenų iš šios komandos lenktynininkų Kevino Magnusseno ir Nico Hulkenbergo tose trasose, kur vyrauja aukštesnė prispaudžiamoji jėga (tokiose kaip Vengrija, Singapūras, Ispanija ar Monakas).
Dukterinė „Red Bull“ komanda „Alphatauri“ šiemet taip pat labiau kopijuoja „Ferrari“ bolidus nei savo „motininę“ „Red Bull“ – bolidai turi aštresnius priekinius sparnus ir aptakesnį kėbulą. Tiesa, „Red Bull“ krikštatėvis Dr. Helmutas Marko užsiminė, jog komanda svarsto apie „Alphatauri“ pardavimą, tačiau pats „Alphatauri“ vadovas Franzas Tostas tokias kalbas neigė ir sakė, jog komanda nėra parduodama.
Didžiulė intriga išlieka tarp to, kaip pasirodys šios komandos lenktynininkai. Jau trečius metus komandoje skaičiuojantis japonas Yuki Tsunoda tikisi būti lenktynių lyderiu ir vesti komandą į priekį, tačiau ne ką mažesnes ambicijas turi ir šiemet prie komandos prisijungiantis olandas Nyckas De Vriesas.
Praeitais metais N. De Vriesas, vienerioms lenktynėms pakeitęs susirgusį „Williams“ lenktynininką Alexą Alboną, atnešė komandai taškus, finišavęs devintas. Kone paskutinę minutę į bolidą įšokęs N. De Vriesas sukėlė tikrą sensaciją F-1 pasaulyje, tad į šį lenktynininką „Alphatauri“ deda tikrai nemažai vilčių.
Legendinei „Williams“ ekipai, užauginusiai net šešis pasaulio čempionus, šiemet ekspertai žada paskutinę vietą. Nors komanda išsprendė daugumą problemų, susijusių su oro turbulencija ir prispaudžiamąja jėga, iš esmės bolidai atrodo silpnai. Silpniau atrodo ir juos pilotuojantys lenktynininkai.
Jeigu iš Alekso Albono, lenktyniavusio už „Red Bull“, dar galime kažko tikėtis, tai iš naujoko amerikiečio Logano Sargeant nesitikima įspūdingų rezultatų. Bet nenuvertinkime „naujoko sėkmės“ elemento ir galbūt ir šis jaunuolis dar spės mus nustebinti.
Formulė-1 nenuspėjamas sportas, kur viskas gali pasikeisti per sekundę. Tad ši apžvalga yra verčiau orientacinis atspirties taškas sezono pradžiai. Faktas, jog atsiliekančios komandos kopijuos laimėtojas, o kova tarp vidutiniokų aštrės su kiekvienomis lenktynėmis.
Praeitais metais ant prizininkų pakylos matėme tik keturių komandų lenktynininkus, tačiau komandoms prisitaikant prie naujųjų reikalavimų, šiemet jų pamatysime dar daugiau. Esu tikras, jog bus ir tokių akimirkų, kurios mus tikrai netikėtai nustebins. Belieka tik stebėti.