Jiems tereikia įjungti įvykių Hungaroringe vaizdo įrašus, realiu laiku suteikti tą informaciją, kurią turėjo komandos lenktynių metu ir klausti: „kaip jūs pasielgtumėte šioje situacijoje“?
Mūsų strateginė apžvalga daug kartų teigė, kiek daug „Formulėje-1“ lemia priimti teisingi sprendimai. Per praėjusio sekmadienio lenktynes mes matėme visą aibę scenarijų, kuriuos komandos rinkosi, norėdamos įveikti labai permainingas oro sąlygas ir net dviejų saugos automobilių pasirodymą. Be to, daugelis sprendimų turėjo būti priimti žaibiškai, nė sekundės neturint gilesniems apmąstymas.
Po finišo daug lengviau svarstyti, kokiose situacijose būtų galima buvo priimti kitokį sprendimą, tačiau kai sprendimo priėmimui turi vos kelias sekundes, svarstyti nėra kada. O veikti strategams Vengrijoje reikėjo žaibiškai. Išanalizuosime keletą taktinių sprendimų, sukėlusių didžiausią tiek specialistų, tiek ir žiūrovų susidomėjimą ir pabandysime išsiaiškinti komandų logiką.
Ar galėjo „Mercedes“ komanda kitaip pasielgti L. Hamiltono atveju?
Daugelis specialistų savęs klausia, ar „Mercedes“ komanda nesuklydo, kai antrojo sustojimo metu ant L. Hamiltono bolido uždėjo kietesnes vidutines padangas, nes iki finišo dar buvo likę net 32 ratai? Gali būti, kad kur kas protingiau būtų buvę išskaidyti minėtą atkarpą į dvi dalis ir jas važiuoti su minkštosiomis padangomis. Galiausiai išėjo nesusipratimas: 50 rato ribose N. Rosbergas, kuris naudojo 3 sustojimų taktiką, pavijo savo kolegą, važiavusį su kietesnėms ir lėtesnėmis padangomis. Lewisas atsisakė į priekį praleisti Nicą, kadangi jis nenorėjo prarasti taškų tam pačiam vokiečiui, su kuriuo kovoja dėl čempiono titulo.
Įsakymas, kurį gavo britas, buvo visai ne laiku ir ne vietoje, jis prieštaravo komandos propaguojamai kovos dvasiai. „Mercedes“ tai po lenktynių pati pripažino: juk abu pilotai kovoja dėl čempiono titulo, tai kodėl jie privalo vienas kitą praleidinėti į priekį. Juk naudoti skirtingą taktiką, kai vienas lenktynininkas padangas keičia tris kartus, o kitas – tik du, yra visai normalus dalykas.
Mes dar sugrįšime prie pirmos lenktynių fazės, kuri N. Rosbergui buvo labai nesėkminga, tuo tarpu kai L. Hamiltono taktika buvo apibrėžta lengvu J.E. Vergne aplenkimu, po kurio Lewisas važiavo visai tuščia trasa, kol nenusidėvėjo jo padangos. Tai įvyko maždaug 38 rate.
Šiame rate į boksus pasuko ir F. Alonso, kadangi „Ferrari“ nenorėjo, kad L. Hamiltonas aplenktų ispaną sustojimo boksuose dėka. Bet toks italų komandos sprendimas privertė „Mercedes“ griebtis kontrargumentų, todėl ratu vėliau Lewisas taip pat pasuko į boksus. Jis išsaugojo poziciją N. Rosbergo atžvilgiu, kuris atsidūrė įkandin brito.
Tai kodėl komanda L. Hamiltonui uždėjo kietesnes padangas? Todėl, kad ant F. Alonso bolido buvo uždėtos naujos minkštosios padangos ir nebuvo jokio loginio paaiškinimo daryti tą patį, nes kitaip Lewisas neturėtų jokių šansų trasoje aplenkti ispano.
Tiek per treniruotes, kiek pirmojoje lenktynių dalyje niekas nebandė nuvažiuoti 32 ratų su minkštosiomis padangomis, bet F. Alonso atveju buvo pasirinkta tokia taktika, kad jam daugiau nereikėtų sustoti. Duomenys, gauti per treniruotes, rodė, kad daugiausiai su minkštosiomis padangomis galima nuvažiuoti 21 ratą. Tačiau oras sekmadienį buvo kur kas vėsesnis, o tai padidino minkštųjų padangų resursą iki 25 ratų. O jei prie to pridėti piloto sugebėjimą tausoti padangas, tai galima teigti, kad su šiomis padangomis daugiausiai galima nuvažiuoti 28-29 ratus. Bet įsivaizduoti, kad galima nuvažiuoti net 32 ratus, buvo labai sunku. Tai parodo, kokias puikias lenktynes nuvažiavo F. Alonso.
Žinoma, kad „Mercedes“ neįsivaizdavo, kad realu pasiekti finišą su minkštosiomis padangomis, bet su vidutinėmis padangomis tai buvo visai realu padaryti. Todėl buvo pasirinktas būtent toks variantas L. Hamiltonui, nes jei F. Alonso būtų stojęs trečią kartą, britas jį aplenktų.
Tuo momentu tapo aišku, kad L. Hamiltonui yra nerealu laimėti lenktynes, nes situaciją jau kontroliavo D. Ricciardo, kuris važiavo stebėtinai puikiai. Australas pademonstravo piloto brandą, mokėjimą sulaukti tinkamo momento atakai ir didelę drąsą. Jis porą kartų išvaizdžiai ir agresyviai aplenkė varžovus būtent tada, kai to reikėjo.
Jo taktika buvo ideali, bet jos realizacijai labiausiai pasitarnavo pirmojo saugos automobilio pasirodymas. D. Ricciardo atsidūrė prieš N. Rosbergą, V. Bottą, S. Vettelį ir F. Alonso. Pagrindą pergalei australas padėjo būtent toje atkarpoje tarp dviejų saugos automobilių, kai jis važiavo labai greitai. Be to, jam labai padėjo tai, kad J.E Vergne kurį laiką už savęs laikė daug greitesnių pilotų.
Jei „Mercedes“ būtų ryžusi ant L. Hamiltono bolido uždėti minkštąsias padangas ir sustoti trečią kartą, po to vėl uždėti minkštąsias padangas, jis vis tiek nebūtų galėjęs aplenkti D. Ricciardo. Dėl to britas su F. Alonso ir N. Rosbergu kovojo tik dėl antrosios vietos. Jam pavyko įveikti N. Rosbergą, o štai F. Alonso sugebėjo su minkštosiomis padangomis išsilaikyti iki pat finišo ir finišuoti antras, nes britas su kietesnėmis padangomis buvo kiek lėtesnis.
Aišku, kad dabar galima sakyti, jog „Mercedes“ komanda suklydo. Jei ši komanda būtų žinojusi, kad „Ferrari“ pilotas sugebės su minkštosiomis padangomis nuvažiuoti net 32 ratus, tai 39 rate ant Lewiso bolido būtų uždėjusi tokias pat padangas ir būtų pasiūliusi L. Hamiltonui įveikti ispaną trasoje paskutiniuose ratuose.
Štai kodėl 2014 m. Vengrijos etapas turėtų tapti mokomąja priemone būsimiems F-1 strategams: kokius sprendimus jie priimtų tokioje situacijoje, turint tik tą informaciją, kurią komandos turėjo tuo momentu. Galima paminėti ir kitokių pavyzdžių. Pavyzdžiui, „Williams“ nusprendė, kad F. Massa turi nuvažiuoti dvi atkarpas su kietesnėmis vidutinėmis padangomis. Tai visų pirma paaiškinama tuo, kad šiai komandai trūksta užtikrintumo. F. Massa važiavo vos viena sekunde atsilikęs nuo D. Ricciardo, kai abu 23 rate apsilankė boksuose. Iki finišo dar buvo likę 47 ratai, kuriuos D. Ricciardo nuvažiavo su dviem komplektais minkštųjų padangų – tai buvo ideali taktika. „Williams“ bolidai nepasižymi dideliu sugebėjimu tausoti padangas, nors šiame sezone matėme ir keletą ryškių pavyzdžių, prieštaraujančių šiai nuomonei, ypač epizoduose, susijusiuose su V. Bottu.
Priežastis, kodėl F. Massai reikėjo pasukti į boksus anksčiau, nei jis to norėjo, buvo ta, kad brazilą persekiojo K. Raikkonenas. F. Massa su minkštosiomis padangomis nuvažiavo tik 15 ratų, nors norėjo nuvažiuoti 22 ratus. Po to „Williams“ suabejojo, ar bus įmanoma lenktynes pabaigti su dviem minkštųjų padangų komplektais, todėl rinkosi kietesnes. Tai atsisuko prieš F. Massą ir po antrojo saugos automobilio jis nesugebėjo pabėgti nuo persekiotojų. Antra vertus, situaciją vertinant realiai, F. Massa vis tiek nesugebėtų aplenkti N. Rosbergo ir būtų finišavęs tik penktas.
Kas atsitiko su lyderiais po pirmojo saugos automobilio?
Po 8 rato įvykiai trasoje pradėjo vystytis labai netikėtu scenarijumi, kai lenktynėse pirmavę Rosbergas, Bottas, Vettelis ir Alonso atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje.
Kai M. Ericssonas pateko į avariją, lenktynių lyderis N. Rosbergas buvo jau 13-tame posūkyje, jis artinosi prie rato pabaigos. Lenktynių teisėjai tuoj pat iškėlė geltonas vėliavas, bet komandoms to yra mažai, norint priimti teisingus sprendimus. Tik po kelių sekundžių ekranuose pasirodė sudaužytas „Caterham“ bolidas ir tik tada daugeliui tapo aišku, kad tikėtinas saugos automobilio pasirodymas. Tuo momentu N. Rosbergas buvo jau už įvažiavimo į techninio aptarnavimo zoną, todėl jam reikėjo apvažiuoti dar vieną ratą. V. Bottas, S. Vettelis ir F. Alonso buvo atsilikę apie 10 sek., todėl teoriškai jie turėjo galimybę pasirinkti teisingą sprendimą, bet praktiškai komandos nesuspėjo jų pakviesti į boksus.
Iš dalies jiems nepasisekė, kad saugos automobilis į trasą įvažiavo labai greitai ir Nico atsidūrė už jo – jam pritrūko gal kokių keleto metrų. Tokioje pat padėtyje atsidūrė ir V. Bottas, S. Vettelis ir F. Alonso. Paprastai, kai išvažiuoja saugos automobilis, bolidai, kurie nesuspėjo įvažiuoti į boksus, gali laikyti maždaug 80 proc. įprastinio lenktyninio tempo ir atlikti sustojimą kitame rate. Lyderių ketvertuko problema buvo ta, kad saugos automobilis važiuoja greičiu, kuris neviršija 55 proc. lenktyninio tempo, todėl lyderiai prarado labai daug laiko ir nukrito keliomis pozicijomis: N. Rosbergas buvo 4-tas, S. Vettelis ir F. Alonso – 7 ir 8, o V. Bottas – tik 11-tas. Jiems iš tiesų nepasisekė, nes saugos automobilis visada iš esmės sulygina visų šansus, bet Vengrijoje išėjo priešingai.
Lenktynių direktorių C. Whitingą Hockenheime kritikavo už tai, kad jis neišleido saugos automobilio A. Sutilo avarijos metu, kai jį apsuko vidury trasos. Todėl šįkart teisėjai norėjo apsidrausti. Ir jei N. Rosbergui Vokietijoje pasisekė, tai Vengrijoje išėjo atvirkščiai. Galiausiai vokietis atsidūrė situacijoje, kai jam teko kovoti su daugeliu varžovų, kurie laikėsi labai skirtingų taktikos variantų, važiavo skirtingomis padangomis. Visa tai vyko trasoje, kurioje yra sunku lenkti ir šie manevrai yra labai rizikingi.
Be to, Nico į priekį praleido K. Magnusseną, o po to, kai bandė kontratakuoti, padarė klaidą, kuria pasinaudojo F. Alonso ir J. E. Vergne, jie pravažiavo pro šalį. Vėliau N. Rosbergui nepavyko aplenkti J.E. Vergne, kurio „Toro Rosso“ buvo labai greitas starto-finišo tiesiojoje ir ant išdžiuvusio asfalto važiavo aukštu tempu.
Be to, tarpe tarp saugos automobilių, N. Rosbergo bolide buvo iškilusios kažkokios problemos dėl stabdžių, o tuo momentu D. Ricciardo labai greitai skynėsi sau kelią į lyderius. „Mercedes“ pradėjo baimintis, kad podiumas jiems slysta iš po kojų, todėl nutarė pakeisti taktiką – N. Rosbergui uždėjo minkštąsias padangas ir išleido jį į tuščią trasos tarpą, kad jis galėtų parodyti savo bolido greitį. Nico užvažiavo į boksus 32 rate, su minkštosiomis padangomis nuvažiavęs 23 ratus, o iki finišo dar liko 38 ratai. Todėl jam reikėjo sustoti dar kartą, dėl to jis pabaigoje tebuvo tik ketvirtas.
Nežiūrint į tai, kad turėjo problemų su ERS sistemos veikla, D. Ricciardo parodė labai aukštą važiavimo tempą ir antroje distancijos pusėje tapo aišku, kad jis gali nugalėti. N. Rosbergui neliko nieko, tik tęsti kovą su F. Alonso ir L. Hamiltonu dėl prizinių vietų.
Daugiau F-1 naujienų skaitykite čia.