Vienas iš įstatymo autorių, Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas tvirtina, kad įstatymo projektas galėtų būti registruotas jau antradienį.
„Apie tai Seime kalbėsimės su skirtingų frakcijų atstovais. Iki to laiko tikimės, jog įstatymo projektas bus išverstas į anglų kalbą, su juo bus supažindinti UEFA ir FIFA vadovai.
Tikimės, jog Seimo plenarinių posėdžių salę įstatymo projektas pasieks artimiausiu metu“, – pirmadienį ryte Seime surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo Mykolas Majauskas.
LFF tiesioginio valdymo įstatymu siekiama perimti tam tikras LFF vykdomas funkcijas, tačiau tik tokia apimtimi, ir tik tokiam laikui, kurie yra reikalingi pašalinti rizikoms nepažeidžiant ilgalaikių savivaldos principų, kuriais yra grindžiama sporto politika Lietuvoje.
Eltos gautame dokumente tvirtinama, kad šio įstatymo paskirtis – užtikrinti skaidrų ir demokratišką Lietuvos futbolo valdymą, grįstą atitinkamų Lietuvos Respublikos įstatymų, taikomų valstybės sporto politikos formavimui ir ją įgyvendinančioms asociacijoms, nuostatomis bei užtikrinti tokių įstatymų nuostatų įgyvendinimą Lietuvos futbole.
M. Majauskas tvirtina, kad šiuo įstatymo projektu siekiama skaidraus ir demokratiško LFF valdymo, kuriame nebūtų kriminalinio pasaulio atstovų.
„Pristatome planą kaip šių permainų sieksime – tiesioginio valdymo įstatymas, kurio pagrindu būtų organizuojami nauji demokratiniai federacijos rinkimai be kriminalinio pasaulio atstovų.
Remiantis pavyzdiniais FIFA įstatais būtų įgyvendinti du esminiai pokyčiai – visuotiniame susirinkime suteikta vienoda balso teise visiems futbolo bendruomenės nariams ir rinkimuose negalėtų dalyvauti asmenys pripažinti padarę tyčinį nusikaltimą“, – Eltai teigė M. Majauskas.
Įstatymo projekte numatoma, kad visi LFF valdymo organai, t. y., Vykdomasis komitetas, prezidentas, generalinis sekretorius netenka savo įgaliojimų nuo įstatymo įsigaliojimo dienos. Per mėnesį laiko, įsigaliojus įstatymui, LFF valdymo organai perduoda Laikinajam administratoriui visą LFF turtą pagal balansą, sudarytą turto perdavimo dienai, ir visus dokumentus.
Tai apima visos informacijos ir visų su LFF veikla susijusių dokumentų, tiek reikalingų LFF veiklai tęsti, tiek kasdienės įprastos veiklos dokumentų ir informacijos, kuri bus panaudota LFF veiklos auditui atlikti, perdavimą.
Numatyta, kad įstatymo galiojimo laikotarpiu LFF valdymo organų funkcijas perims Laikinasis administratorius, kurį paskiria Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
Laikinasis administratorius atliks auditą, parengs laikinųjų LFF įstatų projektą
Įstatymo projekte tvirtinama, kad Laikinasis administratorius turės užtikrinti sklandžią LFF veiklą iki bus paskirti nuolatiniai LFF valdymo organai. Taip pat, per 3 mėnesius nuo visos reikiamos informacijos apie LFF veiklą gavimo, jis turės atlikti LFF finansinį bei veiklos auditą, audito rezultatus pateikti Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministrui.
Galiausiai, per tris mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, Laikinasis administratorius turės parengti ir patvirtinti laikinųjų LFF įstatų projektą, kurių tikslas – užtikrinti sklandų LFF funkcionavimą šio įstatymo galiojimo laikotarpiu, pakeisti LFF valdymo modelį, numatant realų klubų dalyvavimą LFF valdyme ir LFF veikloje, užtikrinant efektyvų nepriekaištingos reputacijos principo visiems LFF valdymo organų nariams taikymą, skaidraus LFF valdymo modelio, grįsto geriausia praktika, suformavimą.
LFF valdymo organuose – tik nepriekaištingos reputacijos asmenys
Dokumente teigiama, kad priėmus įstatymą, LFF valdymo organų nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys, kaip yra numatyta pavyzdiniuose FIFA įstatuose.
Tuo metu, po laikinųjų LFF įstatų patvirtinimo, Laikinasis administratorius per šešis mėnesius privalo sušaukti LFF konferenciją, kuriai pirmininkauja Laikinasis administratorius, neturintis balso teisės.
Į LFF konferenciją dalyvio teisėmis kviečiami asmenys pagal laikinuosiuose LFF įstatuose numatytus principus.
Įstatymo projekte numatoma, kad perdavus LFF valdymą LFF konferencijoje išrinktiems LFF valdymo organams, Laikinasis administratorius netenka savo įgaliojimų, o šis įstatymas nustoja galioti.
Tikisi susitikimo su FIFA ir UEFA vadovais
M. Majauskas tvirtina, kad politikai gerbia ir pripažįsta FIFA ir UEFA autoritetą ir nepriklausomumą, tačiau mano, kad pasaulinės organizacijos negauna pilnos informacijos iš LFF.
Dėl šios priežasties, politikas ragina surengti aukšto lygio tiesioginį susitikimą, galbūt premjero lygyje, su FIFA ir UEFA vadovais.
„Noriu pabrėžti, kad pripažįstame tarptautinių federacijų autoritetą, gerbiame jų nepriklausomumą, todėl atitinkamai stengiamės informuoti iš anksto apie mūsų planuojamus veiksmus ir priimamus sprendimus.
Prieš įregistruojant šį įstatymo projektą, angliška jo versija bus išsiųsta FIFA ir UEFA vadovams“, – pirmadienį spaudos konferencijoje teigė M. Majauskas.
„Iš esmės manome, kad tiek FIFA, tiek UEFA negauna pilnos informacijos iš LFF, todėl tikimės aukšto lygio, tiesioginio susitikimo, galbūt premjero lygyje su FIFA ir UEFA vadovais. Apie tai kalbasi Lietuvos ambasadorius Šveicarijoje Laimonas Talat–Kelpša tiesiogiai su FIFA ir UEFA vadovų biurais“, – pridūrė jis.
Anot Lauryno Kasčiūno, situacijos nekeistų ir tai, jei federaciją paliktų kriminalinį šešėlį, prastą reputaciją turintys asmenys.
„Tai yra sistemos klausimas. Jeigu mes nueiname demokratiniu keliu, remdamiesi tais principais, kuriuos išskyrėme, klubai, tiesioginiai rinkimai, vienas juridinis asmuo – vienas balsas, nepriekaištinga reputacija, čia yra esminiai dalykai, o ne kažkokios personalijos.
Be abejo, siekiame, kad Lietuvos futbolo federacija būtų be kriminalo“, – aiškino L. Kasčiūnas.
„Jei federacija sutinka, kad turi būti rengiami nauji, demokratiniai rinkimai, kuriuose negalėtų dalyvauti kriminalinio pasaulio atstovai, toks įstatytas netenka prasmės. Tik apsidžiaugtume tokiais LFF pokyčiais“, – pažymėjo M. Majauskas.
Vilniaus „Žalgiris“ šį rudenį tarptautinį sezoną pratęsė UEFA Konferencijų lygoje. Ar šalies futbolo klubai ir rinktinė nesulauktų FIFA ir UEFA sankcijų, jei įsigaliotų LFF tiesioginio valdymo įstatymas?
„Viskas LFF rankose, nuo jos viskas priklauso. Jei federacija sutinka reformuotis, skelbti naujus, demokratinius rinkimus be kriminalinio pasaulio atstovų, tai nereikia jokio įstatymo.
Jei matysime, jog federacijoje jokių pokyčių nevyksta, siūlysime Seimui priimti įstatymą ir nuolat aktyviai bendrausime su UEFA ir FIFA, kokie siūlomi pakeitimai. Noriu pažymėti, jog šiuo įstatymu siūlome pačios FIFA pavyzdiniuose įstatuose numatytas sąlygas. Tikimės, nereikės jokių sankcijų Lietuvai“, – vylėsi M. Majauskas.
FIFA ir UEFA raginant LFF sudaryti darbo grupę problemoms spręsti, parlamentaras M. Majauskas sako, kad kvietimų susitikti iš LFF atstovų politikai buvo gavę, tačiau šiuo metu, pateikus įstatymo projektą, bendravimas su suinteresuotais asmenimis galimas tik Seimo statuto numatyta tvarka.
„Tai reiškia Seimui pritarus įstatymo projektui po pateikimo, diskusijos keliasi į komitetus, kur be jokios abejonės kviesime visus suinteresuotus asmenis dalyvauti, įskaitant ir LFF.
Jeigu LFF sutinka, kad turi būti organizuojami nauji, demokratiniai, skaidrūs rinkimai, kuriuose negalėtų dalyvauti kriminalinio pasaulio atstovai, tai įstatymas netektų prasmės ir tik džiaugtumėmės tokiais pokyčiais LFF“, – aiškino politikas.
„Yra pavyzdiniai įstatai, principai, jie yra įstatymo projekte, federacija gali paimti ir juos įgyvendinti, surengdami naujus demokratinius rinkimus. Jei taip įvyksta, mes stabdome procesą Seime, viskas yra jų rankose“, – papildė parlamentaras L. Kasčiūnas.
LFF įstatai „iš esmės atitinka“ nurodytas gaires
ELTA primena, jog rugpjūčio 3 d. LFF gavo jungtinį FIFA ir UEFA atsakymą, kuriame teigiama, jog LFF įstatai, kurie buvo priimti šių metų balandžio 30 d. vykusioje Konferencijoje, atitinka FIFA ir UEFA įstatuose numatytus reikalavimus. Šie įstatai buvo priimti siekiant juos suderinti su pakeistu Sporto įstatymu.
UEFA ir FIFA tvirtino, kad LFF įstatai iš esmės atitinka nurodytas gaires bei pasiūlė pagalbą federacijai kuriant darbo grupę, kuri svarstytų galimus pokyčius dėl LFF valdymo gerinimo.
Liepos pabaigoje jungtiniame Seimo Biudžeto ir finansų komiteto bei Jaunimo ir sporto reikalų komisijos posėdyje, kuriame dalyvavo LFF atstovai, buvo siūloma federacijoje įvesti tiesioginį valdymą.
Seimo narys Laurynas Kasčiūnas rugpjūčio pradžioje tvirtino, kad politikams prakalbus apie tiesioginį valdymą LFF, jie turi aiškų planą, kaip spręsti suformuotą problemą – LFF uždarumą ir nesąžiningas procedūras, renkant atstovus į Vykdomąjį komitetą (VK).
LFF sukūrė darbo grupę, kvies į forumą
LFF skelbia, jog siekdama tobulinti organizacijos veiklos praktikas, sukūrė specialią darbo grupę, kurioje su LFF atstovais dirba ir FIFA ir UEFA ekspertai. Darbo grupės vadovu paskirtas LFF prezidentas Tomas Danilevičius, darbo grupėje dirbs LFF generalinis sekretorius Edgaras Stankevičius bei A lygos prezidentas Janas Nevoina bei FIFA ir UEFA ekspertai.
Darbo grupė, siekdama iškeltų tikslų, į savo veiklą kvies skirtingų sričių ekspertus, suinteresuotų organizacijų atstovus.
Taip pat LFF planuoja spalį surengti „specialų forumą“, kuriame bus sukviesti skirtingų sričių specialistai, pasidalinsiantys savo mintimis bei idėjomis apie galimą šalies futbolo vystymą.
Šiuo metu Lietuva pagal FIFA reitingus užima vos 142 vietą.
LFF generalinio sekretoriaus E. Stankevičiaus teigimu, 2021 metais federacijos finansavimas siekė 9,5 mln. eurų.
Aukšto meistriškumo sporto programų įgyvendinimo finansavimo valstybės biudžeto lėšomis šiemet futbolo federacijai skirta 372 tūkst. eurų. Dar 79,6 tūkst. eurų federacija gavo iš Tautinio olimpinio komiteto.