Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete trečiadienį diskutuojant dėl Baudžiamojo kodekso pataisų, numatant baudžiamąją atsakomybę už manipulicijas sporte iš sporto pasaulio dalyvavo tik futbolo atstovai - jie teigia pritariantys tokioms pataisoms. Tuo metu kriminalistai siūlo aiškiau apibrėžti įstatymą, kad baudžiamoji atsakomybė už manipuliacijas būtų taikoma tik tuo atveju, kai pažeidžiamas viešasis, bet ne, tarkime, sporto klubo ar lažybų bendrovės turtinis interesas.

„Penkiolika metų turiu darbo patirties - mes Europos Sąjungoje negalime susitarti kartais, nes įstatymai yra skirtingi. Kalbant apie Aziją - tai yra Seimo ar komiteto sprendimas, bet aš, kaip praktikas, galiu apsakyti, kad neveiks tas įstatymas, nes mes niekada negalėsime įrodyti, nes negalime gauti informacijos“, - komitete sakė Kriminalinės policijos biuro Veiklos koordinavimo ir valdybos skyriaus viršininkas Audrius Valeika.

Kūno kultūros ir sporto departamento (KKSD) teisininkai pripažino galimus sunkumus nurodydami, kad 80-90 proc. lažybų dėl sporto rungtynių vykdoma Azijoje. Komitete aptarti ir tie atvejai, kai manipuliuojama ne rezultatu, o žaidėjų statistika, pavyzdžiui, kuomet jau esant aiškiam rungtynių rezultatui krepšininkas prasižengia penktą kartą - rungtynių baigčiai tai neturi įtakos, tačiau gali lemti laimėjimą lažybų kontoroje. Policija, futbolo atstovai sutinka, kad už tokius sukčiavimo atvejus būtų taikomos tik sportinės sankcijos.

A. Valeika pažymėjo, kad tyrimus apsunkintų tai, jog Azijos valstybėse negalioja susitarimai su Europolu, o tokios valstybės, kaip Vietnamas, neteikia visiškai jokios informacijos, pavyzdžiui, net nepatvirtina informacijos apie į Lietuvą patekusių nelegalių migrantų iš šios šalies tapatybę.

„Iš principo, neneigiame, kad žala yra padaroma. Bet įvedus Baudžiamojo kodekso straipsnį iškart sakau, kad tai bus labai sudėtinga“, - sakė jis.

Vidaus reikalų ministerija tuo tarpu iniciatyvai numatyti baudžiamąją atsakomybę pritaria.

„Pritartumėme. Tas klausimas ir anksčiau buvo spręstas, policijoje toks poreikis iš tikrųjų yra, bet kaip konkrečiai, kokia vieta, koks mastas - dėl to ir vyksta diskusijos. Pritariame tam, kad būtų ginamos profesionalaus sporto didžiausios vertybės, tai iš tiesų daro didžiausią žalą valstybei“, - BNS sakė viceministras Artūras Norkevičius.

Lietuvos futbolo federacijos (LFF) sąžiningo žaidimo pareigūnas (angl. integrity officer) Gerhardas Dunauskas sako, kad federacija pritaria šių veikų kriminalizavimui jau nuo 2011-ų, kai ši problema paaštrėjo ir Lietuvoje.

Jis taip pat atmetė policijos priekaištus sakydamas, kad ištirti manipuliavimą varžybomis, atsižvelgiant į kitų šalių patirtį, įmanoma.

„Buvo paminėta Austrijos policija: net be specialiosios normos kriminalinė policija privedė tyrimą iki to, kad teismas priėmė nagrinėti ir priėmė baudžiamuosius nuosprendžius. Manau, visai yra realu, kad policija susitvarkys su šiuo reikalu, kas susiję su baudžiamąja puse“, - BNS sakė LFF atstovas.

Komitete trečiadienį nespėta aptarti pačių Baudžiamojo kodekso pataisų, svarstytas tik Kūno kultūros ir sporto įstatymo papildymai, numatantys galimybę taikyti sportines sankcijas už dalyvavimą manipuliacijose. Taip pat siūloma, kad už manipuliacijas sportininkui galėtų būti naikinama paskirta renta, jei ji skirta už pasiekimus tose varžybose ar rungtyje, kur nustatyti manipuliacijos atvejai.

Tiesa, į pataisas atsisakyta įtraukti, anot komiteto pirmininko Juliaus Sabatausko, „perteklinės nuostatos“, jog be sportinių sankcijų būtų galima numatyti ir administracinę bei baudžiamąją atsakomybę. Anot J. Sabatausko, komitetas iš principo pritaria Baudžiamojo kodekso pakeitimams, tačiau siekia aiškesnio jo taikymo reglamentavimo sporto įstatyme.

Seimas pernai spalį po pateikimo pritarė pataisoms, numatančioms baudžiamąją atsakomybę už manipuliavimą rezultatais. „Tvarkiečio“ Valdo Vasiliausko teiktame projekte siūloma, kad „tas, kas paveikė profesionalių sporto varžybų eigą arba rezultatą siekdamas apgaule visiškai ar iš dalies pakeisti sporto varžybų nenuspėjamumą, jeigu nebuvo sukčiavimo, kyšininkavimo, papirkimo ar piktnaudžiavimo požymių, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų“.

Šaltinis
Temos
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)