DELFI primena, kad šeštadienio vakarą J. Janus savo feisbuko paskyroje išreiškė nuomonę apie lapkričio mėnesį įvykusi J. Statkevičiaus jubiliejinės kolekcijos pristatymą.

Kandžios įžvalgos kaip reikiant papiktino lietuviškosios mados korifėjumi vadinamą kūrėją – jis savo nuomonę, lydimą įvairių epitetų, apie kolegę išklojo asmeninėje žinutėje. Apie konflikto priešistorę skaitykite ČIA.

Šįkart domėjomės, ką apie dviejų kūrėjų rietenas galvoja mados ir komunikacijos sričių ekspertai.

Mados žurnalistas, iniciatyvos „Suprasti madą“ įkūrėjas Arnoldas Remeika: karalius nuogas ir ne visai stabilus

„Lietuvoje turime daug talentingų dizainerių ir kuria jie labai skirtingus dalykus – vieni aukštąją madą, kiti gatavus drabužius, treti avangardą. Jeigu kuria, vadinasi žino, kad tam yra poreikis ir rinka. Ar vieni kitų atžvilgiu gali išsakyti nuomonę, net ir kritišką? Be abejo, tik daryti tai reikia korektiškai, argumentuotai, ir ypatingai atsargiai, jeigu ta nuomonė yra apie kolegą. Mano galva, tai ir buvo padaryta šituo konkrečiu atveju.

Lietuvoje, deja, nėra kam pasakyti tiesos, viešai suabejoti kažkokiais nepajudinamais idealais. Apskritai, neturime daug kompetentingų kritikų, kurie galėtų nešališkai įvertinti mados aktualijas, o ir tie esami dažnai dėl susijusių interesų pasirenka išvengti sveikos kritikos. Liaupsių jūroje kartais reikia ir viešo kritiško balso, nes visi apie visus kalbasi užkulisiuose ir kuluaruose, bet viešai suabejoti neleidžia mažos rinkos sindromas – „gi man dar su jais dirbti reikės“ ir pan.

Todėl sveikinu tokias diskusijas, tik visiškai nesveikinu jų formos. Civilizuotai reaguoti į kritiką, mokėti atsakyti neįžeidžiant kito – ar galėtų šiandien būti kitaip? Pasirodo, galėtų. Normalu, kad patyręs psichologinį smurtą, kad ir privačioje žinutėje, vienas asmuo nusprendžia tai paviešinti, kad dar kartą parodytų visiems pamiršusiems ar nežinojusiems – karalius nuogas. Ir ne visai stabilus. Tikiu, kad gražius dalykus turi kurti vidumi gražūs žmonės, todėl tokie tiesos apnuoginimai turėtų būti signalas visiems, kas nusprendžia savo pinigais toliau remti „negražius“ kūrėjus. Ir su mada tai neturi nieko bendra.“

Mados tendencijų prognozuotoja Marija Palaikytė: ko vertas meistriškumas, jei už viso to slypi tokia „vidinė kultūra“?

„Šis konfliktas yra mūsų laikmečio pasikeitimų atspindys. Nebe tie laikai, kai žmonės tyliai leidosi žeminami, asmeniškai įžeidinėjami. Pasižiūrėkime į pasaulio praktiką – „Dolce&Gabbana“ pavyzdį: paviešintų vieno iš dizainerių asmeninių susirašinėjimų istorija lėmė nacionalinio lygio prekinio ženklo bloką Kinijoje. Po to ir tarptautinį skandalą, kuris iki šiol velka pasekmių šleifą net ir po to, kai patys dizaineriai oficialiai atsiprašė.

Gyvename įdomiais laikais, kai pagaliau mada su savo korifėjais nebėra kažkur toli, nepasiekiama ir neteisiama. Šiuolaikinis vartotojas yra sąmoningas – jis nori žinoti viską apie tuos, kas kuria jo drabužius, nori žinoti prekinio ženklo istoriją, etinius pamatus bei vertybes.

Tad po šio konflikto aš keliu kelis klausimus: ko verta „kūryba“, ko vertas meistriškumas, jei už viso to slypi tokia „vidinė kultūra“, vertybės, pagarba ir pasaulėžiūra? Kiek dar laiko primityviai linksminsimės skaitydami tokius ir panašius „maestro pamąstymus“ bei kitų įžymybių agresyvius išsišokimus? Deja, tai ne pirmas kartas, bet, manau, kad šis atvejis turėtų būti tam tikru lūžio tašku ne tik šios istorijos dalyviams, bet visiems.“

Dizainerė, mados namų „Tiulio Fėja“ įkūrėja Viktorija Jakučinskaitė: nereikia matuoti, kieno ilgesnis ar kas gali daugiau.

„Nepalaikau nė vienos pusės, abu kūrėjai pasielgė neetiškai. Julija – išvadindama Juozo kūryba cirku. Pas kūrėją jubiliejus, 30 metų... Manau, reikėtų pasveikinti ir džiaugtis, kad žmogus, turėjęs ir triumfo, ir nuosmukio akimirkų, ir skolų, ir boikotą, ir bankrotą, dirba toliau ir jam tikrai yra kuo didžiuotis. Jis, kaip dizaineris, tikrai daro labai daug. Be kūrybos, manau, jo gyvenime nieko svarbesnio nėra. O kritikuoti viešai jo darbus, manau, tas pats, kas kritikuoti svetima vaiką. Ir tėvai tikrai už tai nepadėkos.

Juozo reakcija tikrai yra pasibaisėtina. Pavadinti moterį bulviaveide ir kugeliu tikrai nėra oru. Jis padaugino su įžeidimais. Pravardžiuojasi kaip įžeistas vaikas. Užtektų jo vietoje profesionalios diskusijos apie nuveiktus darbus, jų mastus ir poveikį visuomenei. Bet nemanau, kad reikia matuoti, kieno ilgesnis ar kas gali daugiau.

Sakoma, kad apie politika ir religija geriau nesiginčyti. Matyt, apie mada taip pat.“

Viešųjų ryšių agentūros „Nova media“ vadovas Arijus Katauskas: tą patį matome ir politikų bendravime viešoje erdvėje

„Ši situacija – labai įdomi. Matėme renginį, matėme daug skandalingos informacijos apie jį ir daug nepatenkintų žiūrovų atsiliepimų. Atrodytų, Juozas ir jo kūryba yra tikras reiškinys Lietuvos mados padangėje. O štai šioje istorijoje atsirado ir naujas kampas, kuris parodė keistą, bet nepasakyčiau, kad itin netikėtą paties kūrėjo veidą.

Kiek tenka matyti Juozą viešoje erdvėje, jis pasižymi tiesmuku bendravimu. Atsimename ne vieną su juo susijusį skandalą, kai kurie jų buvo panaudoti propagandiniais tikslais. Vakarykštis incidentas parodo keletą dalykų: visų pirma, rašydamas asmeninę žinutę negali būti tikras, kad pokalbis liks privatus.

Antra, mums reikėtų atkreipti dėmesį į platesnį kontekstą. Iš vienos pusės ši situacija, lyg ir, nustebino. Bet juk tą patį matome ir kitose sektoriuose – pažiūrėkite į politikų bendravimą viešoje erdvėje. Anksčiau būtų buvę sunku įsivaizduoti, kad išsilavinę, kažkokią padėtį visuomenėje užimantys žmonės galėtų sau leisti taip bendrauti.

Stebėdamas viešą erdvę jau keletą pastarųjų metų matau tendenciją, kad ribos tarp pagarbaus ir nepagarbaus bendravimo blanksta. Toks jausmas, kad galime vienas kitą įžeidinėti kur kas lengviau nei galėjome tą daryti prieš keletą metų.“, – kalbėjo A. Katauskas.

Ar ši situacija pakenks kūrėjams? Anot viešųjų ryšių eksperto – vargiai, nes aktyvavosi ir vienos, ir kitos pusės palaikantieji. Jie ėmė ginti kūrėjų interesus, nuomones. Vis dėlto, reklamą iš tokio konflikto jei ir pasidarysi – tik vienadienę.

A. Katausko nuomone, posakis, bylojantis kad „nėra blogos reklamos“, buvo gajus anksčiau, tačiau dabar vargiai galioja. Patekti į viešąją erdvę yra lengva kaip niekada, tačiau visuomenės susidomėjimas – trumpalaikis.

„Dėmesys šiam konfliktui bus labai trumpas, rytoj arba poryt kalbėsime apie kitus dalykus. Tokiu būdu siekti matomumo netikslinga, nes po savaitės reikės dar stipresnio skandalo nei dabar, o taip galima nusiristi iki itin žemos komunikacijos", – pasakojo ekspertas.

Ar buvo etiška viešinti asmeninį pokalbį? A. Katausko manymu, tam, visų pirma, turi būti svari priežastis, pavyzdžiui, grasinimai. Ar jų buvo J. Statkevičiaus žinutėje? Abejojama. Tačiau ekspertas priduria, kad kiek žmonių – tiek nuomonių. Vieni peiks žinučių viešinimą teigdami, kad tai – privatūs pokalbiai, kiti teisins, sakydami, jog visuomenei būtina matyti tikrąjį kūrėjo veidą.

Arijus Katauskas

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (789)