Jaunieji Lietuvos drabužių kūrėjai, panašu, vis drąsiau pristato savo kūrybą. Naujus ir dar negirdėtus drabužių dizaino namų vardus galima išvysti kone kiekvienoje mugėje – taip savo kelią dar tik pradedantys dizaineriai populiarina sukurtą prekės ženklą.

Prekiaujant internete atsiranda plagijavimo grėsmė

Pradedantieji Lietuvos dizaineriai dažniausiai savo kūryba prekiauja internete, įvairiose mugėse ir renginiuose. Nors gali atrodyti, kad toks prekybos būdas nėra pelningas, iš tiesų jis padeda surasti nuolatinių ir ištikimų klientų.

„Visiškai pakeičiau savo nuomonę apie muges – jose drabužius tikrai perka. Jauniems dizaineriams tai labai aktualu, ypač kai tikrai ne visi gali turėti savo mados namus“, – sako Jūros šventės dizaino mugėje sutikta Monika.

Pasak jos, pradedantiems drabužių kūrėjams Lietuvoje sunku, nes smulkiajam verslui Lietuvoje sudėtinga: „Pavyzdžiui, mes turime savo reprezentacines patalpas, į kurias gali ateiti klientės, o kiti to neturi. Prekiauti vien internete ne visada saugu dėl dažno plagijavimo, todėl ne visi modeliai keliami į internetą.“

Dėl didesnių drabužių kainų pirkėjai nesiskundžia

Daugelis jaunųjų kūrėjų turi kuo pasidžiaugti – susidomėjimas rankų darbo dizainerių kurtais drabužiais Lietuvoje auga. Prieš metus savo drabužių liniją „LAUD Clothing“ pristačiusi dizainerė Augustė sako, kad palaikymo sulaukia ne tik iš klientų, bet ir iš kitų jaunų kūrėjų.

„Palaikymo yra – jauni kūrėjai yra linkę palaikyti vieni kitus. Smagu su kitais kūrėjais pabendrauti. Anksčiau maniau, kad bus daugiau konkurencijos. Kiti taip pat palaiko ir labai skatina kurti toliau“, – sako ji.

Augustei pritaria ir prekės ženklo „GK“ rankines kurianti Gintarė: „Pradedantieji dizaineriai tikrai vieni kitus palaiko, bendradarbiauja tarpusavyje. Man dar neteko jausti jokios konkurencijos, atvirkščiai – mugėse vieni su kitais susipažįstame, net susidraugaujame. Tai vertingos pažintys. Niekas tikrai nebando kitam perkąsti gerklės.“

Augustė tikina, kad pirkėjai dėl aukštesnių nei tinklinėse drabužių parduotuvėse kainų nesipiktina – jie linkę už kokybę sumokėti daugiau: „Dažniausiai žmonės būna pripratę prie paprastesnių medžiagų, bet, paaiškinus apie audinio kokybę, jie iškart pamato privalumus. Vis dėlto ir patys stengiamės didelių antkainių nedėti, nes lietuvių dizaineriai paprastai užsikelia kainą. Kita vertus, ir mes turime kažkiek uždirbti.“

Raktas į sėkmę – originalumas

Nors savo mados namus įkūrė dar visai neseniai, Augustė, panašu, jau žino sėkmės receptą – tai išskirtinumas ir originalumas. „Manau, kad, norint išpopuliarinti savo prekės ženklą ir pasiekti sėkmę, reikia kurti kažką originalaus, nes rinka pilna visko. Girdime iš klientų teigiamų atsiliepimų dėl originalių sprendimų, kad kuriame įdomesnes geometrines formas, daugiau ryškumo, daugiau spalvų, todėl kol kas nėra sunku. Žmonės pastebi, įvertina, kad tai kažkas naujo ir įdomaus. Labai džiaugiamės tokiais atsiliepimais“, – sako Augustė.

Netrukus savo kurtų akinių nuo saulės kolekciją pristatysianti Goda taip pat pabrėžia originalumo svarbą: „Kūrybinis procesas nėra lengvas, sunku rasti gamintojų ir investuotojų, rinka yra užpildyta. Pasidomėjusi daugeliu dalykų ir važinėdama po parodas, padariau išvadą, jog turi pasiūlyti tikrai kažką ypatingo, kad į tave atkreiptų dėmesį.“

Jai pritaria ir drabužių kūrėjos Paulina ir Ieva, įkūrusios prekės ženklą „3.14“. Pasak jų, originalumą galima kurti ne tik nematytais drabužių siluetais, bet ir netikėta prekės ženklo istorija.

„Būtinas originalumas, todėl klientams pasakojame savo istoriją, aiškiname matematinį prekės ženklo pavadinimą. Drabužių dizaine stengiamės integruoti matematiką – ji yra mūsų darbo priemonė, pagal tam tikras jos taisykles ir formules kuriame drabužių dizainą – tai atkreipia žmonių dėmesį ir yra įdomu“, – pasakoja dizainerės.

Užsidirbti pavyksta, tačiau svarbiausia – ne tai

Paulina ir Ieva savo mados namus įkūrė jau prieš penkerius metus. Kaip dabar prisimena dizainerės, kuriant drabužius nebuvo svarbiausia juos kuo greičiau parduoti: „Mūsų tikslas iš pat pradžių nebuvo sukurti tik prekę – norėjome tiesiog išbandyti šį lauką. Kūrėme tai, kas mums pačioms patiko, ką pačios dėvėtume, atsižvelgėme į funkcionalumą. Manau, kad dėl to žmonių dėmesys atsirado natūraliai – tikslo jiems būtinai parduoti ir įkišti prekę nebuvo, svarbiau buvo kokybė.“

Užsidirbti iš savo kūrinių svarbiausia nebuvo ir rankines kuriančiai Gintarei. Jos nuomone, originali kūryba ir pastangos, dedamos į kokybę, – tikrasis sėkmės garantas. „Pirmiausia sugalvojau, kad man pačiai reikia rankinės. Gal tai banalu, bet viskas prasidėjo netikėtai – pasisiuvau pirmą delninę, kuri gal nebuvo labai kokybiška ar labai graži, bet, kadangi vėliau tobulėjau, rankinių prisireikė ir mano draugėms.

Niekada negalvojau, kad imsiu prekiauti. Kadangi nekuriu miniai, o tik tiems, kurie nori, užsakymų tikrai turiu ir kartais net nespėju visų įgyvendinti. Daryti iš širdies, o ne dėl pinigų – svarbiausias sėkmės garantas“, – sako Gintarė.

Panašu, kad jauniesiems Lietuvos dizaineriams iš savo kūrybos užsidirbti ir pragyventi visgi pavyksta. „Užsidirbti tikrai įmanoma, tik reikia vykdyti tyrimą: ar tu pats, kaip kūrėjas, sugebi reaguoti į klientų poreikius ir kaip idėjomis bei dizainu prisitaikai prie tų poreikių pokyčio“, – tikina Paulina ir Ieva.

Gintarė sutinka, kad jauniems kūrėjams įmanoma pragyventi iš kūrybos, užsidirbti pinigų – tereikia vizijos: „Kai įsivaizduoji, kaip viskas turi atrodyti ir sukuri tai, kas tau pačiam yra gražu, gali įtikinti ir kitus – tuomet ateina ir pinigai, kurių tikrai užtenka išgyventi.“