Mados namai „Louis Vuiton“ daugelio žmonių buvo pasmerkti dėl naujosios papuošalų kolekcijos, kurioje naudojama Rusijos agresijos simboliu tapusi Z raidė (plačiau apie tai galite skaityti čia). Tiesa, patys mados namai tai vadina tiesiog sutapimu.
Kokia turėtų būti mados pasaulio pozicija karo atžvilgiu ir kaip per madą galima siųsti tam tikras politines ir ekonomines žinutes laidoje „Delfi rytas“ kalbėjo mados tendencijų prognozuotoja ir mados analitikė Marija Palaikytė.
Karas vyksta jau mėnesį ir jis susisieja praktiškai su visomis gyvenimo sferomis – mada taip pat. Praėjus kelioms dienoms nuo karo pradžios pati M. Palaikytė buvo išreiškusi pasipiktinimą mados ženklų neutralumu ir reakcijos nebuvimu.
„Laikas yra labai ypatingas, labai jautrus. Mada kaip industrija ir kaip meno sritis visada yra labai pagavi. Ji atspindi socialinius, kultūrinius, politinius pokyčius – taip buvo visada. Mados pasaulio atstovai visada kovojo už lygias lyčių teises ir įvairiausius socialinius klausimus, problemas komunikuoja būtent per drabužį.
Pirmiausia dėl to, kad rūbas tampa įrankiu žinutei įkūnyti, o vėliau – ir ją paskleisti. Kiekvienas mūsų nešiojantis simbolinį atributą iš karto pasakome savo poziciją ir matome, kurie yra mūsų bendraminčiai.
Karas Ukrainoje padalino pasaulį į dvi puses. Nebeliko vietos neutralumui. Esame arba prieš agresiją, arba ją palaikome. Tad natūralu, kad į Rusijos agresiją sureagavo visos industrijos. O mados industrija, deja, šį kartą pasirodė blogiausiai. Tas vėlavimas reaguoti mane, kaip mados pasaulio žmogų, labai nuvylė“, - teigė M. Palaikytė.
Kita šios temos dalis – Rusijos rinka ir tai, kaip rusai mėgsta garsius prabangos ženklus. 2021-aisiais metais Rusijos rinkoje cirkuliavo 20 milijardų vien iš Italijos mados ženklų. Rusija – ta šalis, kuri mėgsta prabangą.
„Prabangą jie mėgsta, bet prabangai nereikėjo dėl to užmerkti akių. Be abejo, pinigai šiuo atveju ir buvo tas motyvas, dėl kurio prekių ženklai taip delsė priimti svarbius moralinius verslo sprendimus. Italijos prekiniai ženklai, kurie yra ypač perkami Rusijos rinkoje, delsė bene ilgiausiai.
Pati dirbu tarp Lietuvos ir Italijos jau 10 metų ir pati stebėjau tą procesą tiesiogiai. Tai vienas dalykas – kaip ilgai buvo delsiama pasitraukti iš Rusijos rinkos, o kitas dalykas – kaip buvo komunikuojama situacija. Nes žodis irgi daug ką lemia. Visąlaik buvo vengiama žodžio „karas“, naudojami alternatyvūs terminai, pavyzdžiui, „krizė“, „konfliktas“. Nevadinti įvykių tikraisiais vardais irgi parodo slidžią poziciją, stengiantis išlaikyti neutralumą.
O mes juk matome, kad karas Ukrainoje nebepalieka vietos jokiam neutralumui ir pozicija yra labai labai svarbi. Iš principo dabar mes esame arba gėrio, arba blogio pusėje“, - sakė mados analitikė.
Didelė dalis vakarietiškų verslų iš Rusijos pasitraukė. Bet matome ir tuos, kurie delsia. Kalbant apie mados industriją – ar šiandieną dar yra ten likusių ženklų?
„Aš pati esu ne tik mados industrijos darbuotoja, bet ir vartotoja. Pati savo drabužinėje turėjau prekinių ženklų, kurių pozicija dabar man yra nebepriimtina. Ką dabar turiu daryti su tais daiktais? Realiai jų jau nebedėviu. Todėl, kad mūsų apranga nėra vien kūną dengianti medžiaga – apranga dabar yra ir pozicijos, žinutės išraiška. Jeigu dėvime mėlyną ir geltoną spalvas, išreikšdami palaikymą Ukrainai, tai kaip galėčiau dėvėti prekinį ženklą, kurio drabužiai nugula ant paties Putino kūno?“ - klausė M. Palaikytė.
Ji turėjo galvoje tokius ženklus, kuriais rengiasi pats agresijos organizatorius – Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas. Pavyzdžiui, ženklas „Loro Piana“. Striukė už 12 tūkstančių, megztinis už 3-4 tūkstančius... Putino striukė kainuoja 25 kartus daugiau negu vidutinė alga Rusijoje.
„Išsivysčiusioje Vakarų valstybėje tokie prezidento akibrokštai, kurie tiesmukai parodo jo atitolimą nuo visuomenės, būtų vertinami labai neigiamai. Ką reiškia tai, kad šalies vadovas rengiasi neadekvačiai brangiais drabužiais, lyginant su savo šalies gyventojais?
Vis dėlto Rusijoje yra specifinė kultūra ir specifinės tradicijos. Konkrečiai šioje šalyje mes net istoriškai matome, kaip romantizuojama didybė, galybė, vadovas. Ten – kuo jis puošnesnis, tuo geriau. Rusijai negalime taikyti įprastų pasaulio mastelių“, - pabrėžė mados tendencijų prognozuotoja.
Kalbant apie kitų šalių aukštuomenę – pavyzdžiui, Kembridžo hercogienę Kate Middleton – visuomenė labai mėgsta pastebėti, kuomet ji dėvi daugumai įperkamo prekės ženklo drabužius.
„K. Middleton dažnai pakartotinai dėvi drabužius. Tai siunčia sąmoningo vartojimo ir buvimo artimame ryšyje su tauta žinutę. Politikoje apranga kuria ypatingą komunikaciją. Vadovai dažnai stengiasi puoštis ir vietinių kūrėjų darbais, palaikyti savo šalį.
Putinas galėtų rinktis savo šalies kūrėjų drabužius ir taip parodyti, kad Rusijoje yra mados kūrėjų alternatyvų. Bet ne – net ir sankcijų akivaizdoje puošiasi prabangiausiais užsienio ženklais. Tiesą sakant, tai manęs nestebina. Bet stebina tai, kad šie prekiniai ženklai labai kukliai reaguoja į jų vardo siejimą su Putinu.
Skaičiau ir „Loro Piano“ kūrėjų pasisakymus – jie teigė, kad situacija, kai Putinas pasirodė tautai vilkėdamas jų striuke, buvo „nemaloni“. Tai – gerokai per silpni žodžiai. Situacija yra tragiška. Bet ženklų susilaikymas, švelnios reakcijos ir ilgai bandytas išlaikyti neutralumas, užtraukė mados pasauliui laikmečio dėmę, kurią bus labai sunku nusiplauti“, - sakė M. Palaikytė.
Neseniai ir „Louis Vuiton“ naujoji juvelyrikos kolekcija susilaukė pasmerkimo dėl Z raidės – patys mados namai teigia, kad tai stilizuotas prekės ženklas, iš tikrųjų pakeista forma nurodantis L ir V raides. Tačiau Z raidė – tai Putino sukurta naujoji svastika.
„Sutapimams vietos nebėra. Be abejo, kolekcija buvo sukurta anksčiau ir kūrėjai neturėjo tikslo įprasminti Z simbolio. Tačiau simboliai yra visose kultūrose atpažįstama kalba. Tai – labai galinga priemonė.
Pasaulyje susiklosčius tokiai situacijai aš visiškai neabejoju, kad reikėjo stabdyti kolekcijos gamybą, paleidimą bei nepradėti jos pristatymo, reklamos. Arba atidėti, arba keisti. Šie mados namai jau antrą kartą įsivelia į panašų skandalą. „Louis Vuiton“ turėjo stabdyti kolekciją ir taip parodyti savo vertybinę poziciją. Juk dirba aukščiausi profesionalai – jie supranta, ką daro“, - kalbėjo mados analitikė.
Jos teigimu, didžiausią ir stipriausią poziciją prasidėjus karui išsakė mados namai „Balenciaga“. Šie mados namai užbaigė kolekciją mėlynu ir geltonu modeliais. Neseniai įvykusiuose „Oskarų“ apdovanojimuose dauguma žvaigždžių taip pat puošėsi Ukrainos palaikymui skirtais ženkliukais.
„Galime pasidžiaugti, kad tokių pavyzdžių tik daugėja“, - sakė M. Palaikytė.