Naujausias asmuo, kuriam užkliuvo džinsai, yra naujai paskirtasis šiaurinės Indijos Utarakando valstijos ministras Tirathas Singhas Rawatas, rašo „BBC News”.
Jis užsipuolė „plėšytus džinsus“ dėl visų nedorybių, būdingų šiuolaikiniam jaunimui.
Kalbėdamas per vieną sueigą, kurią surengė Valstybinė vaikų teisių apsaugos komisija, T. S. Rawatas sukritikavo neįvardytą moterį, kurią pamatė lėktuve.
Ta moteris, jo teigimu, keliavo su dviem vaikais ir „avėjo ilgaauliais batais, mūvėjo ties keliais plėšytus džinsus ir ant rankos buvo užsidėjusi kelias apyrankes“.
„Tu vadovauji nevyriausybinei organizacijai, nešioji ties keliais plėšytus džinsus, figūruoji visuomenėje, turi vaikų, taigi kokių vertybių tu išmokysi?“ – klausė jis.
T. S. Rawatas, priklausantis Indijos ministro pirmininko Narendros Modi nacionalistinei hinduistų „Bharatiya Janata“ partijai, plėšytus džinsus apibūdino kaip drabužį, kuris rodo ir sukelia moralinį nuosmukį, ir sukritikavo tėvus, leidžiančius savo vaikams, ypač mergaitėms, juos dėvėti.
Utarakando vyriausiasis ministras išbarė Indijos gyventojus dėl „susižavėjimo nuogybėmis“ ir pareiškė, kad „kol Indijos gyventojai nešioja plėšytus džinsus, žmonės užsienyje tinkamai dengia savo kūną ir daro jogą“.
Tokie T. S. Rawato pasisakymai Indijoje sukėlė pasipiktinimo bangą.
Opozicinė Kongreso partija išplatino pranešimą spaudai, kuriame paragino jį „atsiprašyti visų Indijos moterų“ arba atsistatydinti.
Aukšto rango partijos lyderė Priyanka Gandhi Vadra pasidalijo ministro pirmininko N. Modi ir kitų jo kabineto kolegų nuotraukomis, kuriose visi vyrai mūvi šortais ir „rodo savo kelius“.
„O, Dieve! Matyti jų keliai!“ – ironizavo ji.
Delio moterų komisijos vadovė Swati Maliwal socialiniame tinkle „Twitter“ apkaltino T. S. Rawatą „propaguojant mizoginiją“.
„Moterys išžaginamos ne todėl, kad nešioja trumpus drabužius, bet dėl to, kad tokie vyrai kaip Tirathas Singhas Rawatas propaguoja mizoginiją ir neatlieka savo pareigų“, – rašė ji.
Savo žinutėje S. Maliwal pastebėjo, kad problemą kelia ne tik tai, ką pasakė T. S. Rawatas, bet ir tai, kaip jis tą padarė. Pasak jos, jis pats išsidavė, kad „nužiūrėjo moterį nuo galvos iki kojų“.
T. S. Rawato pasisakymai taip pat paskatino tūkstančius Indijos merginų ir moterų – bei kai kuriuos vyrus – socialiniame tinkle „Twitter“ paskelbti nuotraukas, kuriose jie mūvi plėšytais džinsais.
Kai kurie vartotojai savo „Twitter“ žinutėse pažymėjo T. S. Rawatą, o kiti jam siūlė daugiau rūpintis „plyšusia ekonomika“ ir moterų saugumu.
T. S. Rawatas iš tikrųjų atsiprašė. Jis pažymėjo apgailestaujantis, jeigu jo komentarai ką nors įžeidė. Jis sakė nenorėjęs parodyti nepagarbą ir pridūrė, kad visi turi teisę rengtis taip, kaip nusprendžia.
Utarakando vyriausiasis ministras nėra vienintelis indų politikas, peršantis patarimus moterims dėl jų aprangos.
Prieš penkerius metus BBC „News“ rašė, kaip tuometinis Indijos kultūros ministras Maheshas Sharma pranešė, jog turistėms oro uostuose dalijami lankstinukai, kuriuose joms patariama Indijoje nesegėti sijonų ir nesivilkti suknelių, taip pat mažesniuose miestuose nevaikščioti naktimis be palydos.
Keli žymūs politikai seksualinį smurtą prieš moteris taip pat buvo susieję su jų apdarais.
2014 metais legendinis dainininkas KJ Yesudas taip pat sulaukė kritikos, kai pareiškė, kad moterys neturėtų nešioti džinsų, nes jie „prieštarauja indų kultūrai“ ir provokuoja „nepageidaujamą elgesį“.
Aprangos apribojimai, ypač moterims ir mergaitėms, dažnai skelbiami Indijos provincijose, kur tebevyrauja patriarchatas.
Viena kaimo taryba Utar Pradešo valstijoje pareiškė, kad moterys, nešiojančios džinsus ir seginčios sijonus, taip pat vaikinai, mūvintys šortus, sulauks socialinio boikoto.
Prieš dešimtmetį viena kastos taryba Batisos kaime Utar Pradešo valstijoje buvo uždraudusi merginoms nešioti džinsus ir naudotis mobiliaisiais telefonais.
2014 metais 46 kaimų seniūnų susirinkimas paskelbė panašų draudimą. Po trijų metų kaimai Harijanos ir Radžastano valstijose taip pat uždraudė moterims nešioti džinsus ir turėti mobiliuosius telefonus.
Taigi, kodėl kai kuriuos Indijos lyderius taip piktina šis drabužis?
Džinsai Indijoje pirmą kartą išpopuliarėjo praėjusio amžiaus 9-ajame dešimtmetyje ir per daugelį metų tapo mėgstamu drabužiu, ypač tarp jaunimo.
Indijos džinsų rinkos vertė siekia daugiau kaip 4 mlrd. dolerių ir manoma, kad iki 2028 metų ji išaugs iki 12,6 mlrd. dolerių.
Pastaraisiais metais itin didelio populiarumo sulaukė plėšyti džinsai: juos nešioja tiek Bolivudo žvaigždės bei įžymybės, tiek eiliniai indai.
Tačiau, kaip teigia madų dizaineris Anandas Bhushanas, Indijos gyventojų santykis su plėšytais džinsais primena „meilės ir neapykantos dramą“.
„Jauni žmonės juos nešioja, nes nori atrodyti naujoviškai, šauniai ir neatsilikti nuo madingos minios. Tačiau jų tėvams ir seneliams gali būti nesuvokiama, kodėl jų vaikai nešioja suplyšusius drabužius“, – teigė jis.
Tačiau kai tėvai šnairuoja į savo atžalų aprangą, yra viena, o kai valdžios atstovai pradeda kaltinti džinsus dėl visų visuomenės blogybių – visai kas kita.
„Tai bandymas kontroliuoti moteris. Liūdna žiūrėti, kaip šie patriarchališki vyrai slapstosi už tradicijų uždangos, kad nusodintų moteris, bandydami kontroliuoti tai, ką jos dėvi“, – teigė A. Bhushanas.
„Jie neturi jokių naujų argumentų, todėl bruka tuos pačius pabodusius paaiškinimus, esą džinsai nėra indų kultūros dalis ir yra atkeliavę iš Vakarų“.
Tačiau T. S. Rawato plėšytų džinsų kritika turėjo ir netikėtų pasekmių: kilusi audra kai kurios žmones įkvėpė pirmą kartą juos apsimauti.
Viji Venkatesh, Mumbajuje dirbanti vėžiu sergančių žmonių konsultante, buvo tarp tų asmenų, kurie paviešino savo nuotraukas „Twitter“.
V. Venkatesh sakė, kad ją taip įsiutino „absurdiški ir įžeidūs“ T. S. Rawato komentarai, jog ji sukarpė gerus džinsus, kad jie taptų plėšyti.
„Man jau 69 metai ir paprastai nešioju sarius. Aš taip pat nuolat svarstydavau, kodėl jaunimas nešioja suplyšusius džinsus“, – pasakojo ji.
„Tačiau mane taip supykdė T. S. Rawato pasisakymai prieš moteris, jog prakirpau skyles savo džinsuose, juos apsimoviau ir paskelbiau šią nuotrauką „Twitter“, – sakė ji.
Ar ji dabar kitaip vertina plėšytų džinsų madą?
„Taip, jie tikrai ties keliais yra patogūs ir vis dar gerai atrodo“, – juokdamasi sakė V. Venkatesh.
Tačiau kiek surimtėjusi ji pridūrė, kad moterų apranga turėtų būti tik pačių moterų reikalas.
„T. S. Rawatas neturėtų kreipti į tai dėmesio. Jam reikėtų rūpintis tirpstančiais ledynais Utarakande ar valstijai kylančiomis aplinkosaugos problemomis, o ne tuo, ką nešioja moterys“, – tvirtino ji.